Nouă oferte au fost depuse pentru construcția primului tronson al autostrăzii A9 Timișoara – Moravița, un proiect de 1,1 miliarde de euro care va conecta România de Serbia, a anunțat luni Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Autostrada va avea în total 73 de kilometri lungime și va fi construită pe 3 tronsoane la granița cu Serbia. Primul tronson vizează o porțiune de 36 de km. Durata prevăzută pentru proiectarea și execuția lucrărilor este de 48 de luni, din care 12 luni proiectare și 36 de luni execuție.
Cele 9 oferte depuse pentru construcția primului lot al autostrăzii Timișoara – Moravița vin de la firme din România, Turcia, Bulgaria, Italia și Ucraina:
- Asocierea ANTREPRIZA DE CONSTRUCȚII DRUMURI ȘI AUTOSTRĂZI SRL (lider) – DANLIN XXL SRL – GROMA HOLD EOOD – EVROPEISKI PATISHTA AD – FRASINUL SRL (România – Bulgaria)
- Asocierea DRUM ASFALT SRL (lider) – AUTOMAGISTRAL-PIVDEN SRL (România – Ucraina)
- Asocierea IC IÇTAŞ INŞAAT SANAYI VE TICARET A.Ş. (lider) – ROTARY CONSTRUCTII MENTENANTA SA (Turcia – România)
- KALYON INSAAT SANAYI VE TICARET A.Ş. (Turcia)
- KOLIN INSAAT TURIZM SANAYI VE TICARET A.S. (Turcia)
- Asocierea MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S. (lider) – CBI CONSTRUCTII, TURISM & INVESTITII S.R.L. (Turcia – România)
- Asocierea MAPA INSAAT VE TICARET A.S. (lider) – GUNAL INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. (Turcia)
- Asocierea NUROL CONSTRUCTION SA (lider) – NUROL INSAAT VE TICARET A.S. (România – Turcia)
- WEBUILD SPA – MILANO (Italia)
Aproape 3 miliarde de euro pentru cei 73 km de autostradă
Valoarea contractului pentru proiectarea și execuția lotului Remetea Mare -Jebel (35,67 km) este de 5,65 miliarde lei (fără TVA), adică circa 1,1 miliarde de euro. În total, autostrada A9 Timișoara – Moravița va avea un cost estimat de 14 miliarde lei și execuția ar trebui să dureze 4 ani. O explicație pentru costul mai ridicat este faptul că vor fi construite 46 de poduri și pasaje. De asemenea, exproprierile vor viza zona metropolitană a Timișoarei, o zonă cu terenuri scumpe.
Pe traseul acestui lot se vor construi inclusiv:
- 23 de structuri (printre care Podul peste Râul Timiș, în lungime de aproximativ 1.153 m),
- 1 Centru de Întreținere și Coordonare,
- 2 parcări de scurtă durată (în cadrul parcărilor de scurtă durată se va asigura infrastructura necesara pentru construcția a minimum 6 stații de încărcare pentru autoturismele electrice),
- 4 noduri rutiere (Nod rutier A1 Remetea Mare, Nod rutier DJ592 Albina, Nod rutier VO Timișoara Sud, Nod rutier DN59 Pădureni).
În total, Autostrada A9 va avea o lungime de aproape 73 kilometri și va face joncțiune cu A1 în zona Remetea Mare, și va continua în paralel cu centura Timișoara Sud până în zona Giroc unde va avea o ieșire spre Timișoara. Mai departe, traseul merge spre sud, pe ruta Jebel – Opatița – Stamora Germană – Moravița, până la granița cu Serbia, în continuarea drumului european E70.
Autostrada Timișoara – Moravița va contribui la dezvoltarea conexiunilor rutiere existente în zona Municipiilor Timișoara și Moravița, contribuind, de asemenea, la conectivitatea la rețeaua europeană de transport TEN-T.
(Citește și: ”CNIR a preluat proiectul autostrăzii Ploiești – Brașov”)
***