Japonia a importat pentru prima dată în mai bine de doi ani țiței rusesc, scrie publicația Nikkei. Petrolul rusesc a fost livrat de un petrolier sancționat atât de Statele Unite, cât și de Uniunea Europeană.
Datele furnizate de Kpler, companie specializată în urmărirea navelor, arată că vasul sancționat, Voyager, a descărcat țițeiul la o rafinărie deținută de Taiyo Oil, pe 8 iunie. Compania a confirmat pentru Nikkei achiziția țițeiului rusesc.
Taiyo Oil a transmis că achiziția a fost realizată la cererea Agenției pentru Resurse Naturale și Energie, o instituție din subordinea Ministerului Economiei, Comerțului și Industriei (METI) de la Tokyo. Un oficial al Ministerului a confirmat solicitarea pentru Nikkei.
Tokyo are derogări de la SUA și UE
Voyager a încărcat țițeiul, numit Sakhalin Blend, de la proiectul de petrol și gaze rusesc Sakhalin 2 la sfârșitul lunii mai. Japonia beneficiază de o derogare din partea atât a SUA, cât și a UE pentru a primi țițeiul, având în vedere rolul pe care îl au livrările pentru securitatea energetică a țării, mai scrie Nikkei.
Publicația scrie că Sakhalin 2 furnizează aproximativ 10% din importurile de gaz natural lichefiat (LNG) ale Japoniei. Gazul brut utilizat pentru producția de LNG este extras împreună cu țițeiul, iar dacă capacitățile de stocare a țițeiului la locul de producție se congestionează din cauza imposibilității de a-l expedia, alte instalații ar putea fi nevoite să își oprească activitatea, ceea ce ar afecta și producția de gaz. În acest context, oficialul METI și un purtător de cuvânt al Taiyo au declarat pentru Nikkei că decizia de a importa țițeiul rusesc a fost luată pentru a asigura un flux stabil de LNG.

Japonezii au informat în prealabil SUA cu privire la importul de țiței rusesc
Un cetățean non-american care interacționează cu o entitate sancționată de SUA este, de regulă, expus riscului unor sancțiuni secundare. Aceste sancțiuni includ pierderea accesului la sistemul financiar american și înghețarea activelor deținute în jurisdicțiile SUA.
Oficialul METI a declarat că ministerul a verificat în prealabil cu autoritățile americane că nu există riscul aplicării de sancțiuni secundare pentru importul țițeiului prin intermediul unei nave aflate pe lista neagră, având în vedere derogarea existentă. UE, în schimb, nu are un mecanism oficial de impunere a sancțiunilor secundare.
Japonia era un cumpărător obișnuit de petrol rusesc, inclusiv sortimentul Sakhalin Blend, înainte de invazia Ucrainei de către Rusia în februarie 2022. Tokyo nu a mai realizat importuri de țiței din ianuarie 2023, deși SUA și UE îi oferiseră derogări din motive de securitate energetică.
Proiectul rusesc Sakhalin 2 era deținut inițial de compania de stat rusă Gazprom, Shell, casa comercială japoneză Mitsui & Co. și Mitsubishi Corp. După invazia Ucrainei, Shell s-a retras din proiect, dar companiile japoneze și-au păstrat participațiile.
(Citește și: „Transportul de țiței rusesc din Marea Baltică și Marea Neagră s-a prăbușit sub sancțiuni – Specialist: „Rusia e în mari probleme””)
***