30 mai, 2025

Ultimele runde de sancțiuni aplicate pe comerțul Rusiei cu țiței au diminuat masiv plecările de petroliere rusești, iar livrările pe apă de petrol ale Moscovei au din ce în ce mai multe probleme să ajungă la destinația finală, potrivit datelor Brookings Institution.

Sancțiunile vestice au ajuns la un grad de eficacitate tot mai mare, potrivit lui Robin Brooks, senior fellow la Brookings Institution. Conform acestuia, exporturile zilnice de țiței ale Moscovei s-au redus cu 25% în ultimele 4 luni.

Astfel, exporturile zilnice de țiței rusesc pe mare (plecările din Marea Baltică și Marea Neagră) ale Rusiei au scăzut în luna mai, conform datelor Brookings, la 3 milioane de barili, de la 4 milioane de barili pe zi în luna ianuarie.


„Asta înainte ca ultimele sancțiuni ale UE și ale UK, anunțate luna aceasta, să și facă complet simțit impactul. (…) Rusia e în mari probleme – mașinăria de bani a lui Putin e acum sub o presiune reală”, scrie Brooks într-o postare pe platforma X.

Sancțiuni peste sancțiuni

Pe 10 ianuarie, administrația Biden a sancționat 183 de nave și petroliere rusești și controlate de alți beneficiari care iau parte la comerțul cu petrol rusesc – așa-numita flotă-fantomă –, în contextul în care circa 80% din exporturile petroliere pe apă ale Rusiei se fac prin porturile sale din Marea Neagră și Marea Baltică.

Aceasta a fost cel mai amplu pachet de sancțiuni aplicat flotei de petroliere rusești, cu scopul de a limita veniturile bugetare ale Rusiei. Totodată, în ultimele pachete de sancțiuni ale UE, adoptate în lunile februarie și mai de țările UE, au fost incluse și porturile rusești Ust-Luga și Primorsk de la Marea Baltică și Novorossiysk de la Marea Neagră.

În februarie, circa 60% din navele active sancționate pe 10 ianuarie au oprit complet orice transport de țiței de origine rusească, aratău datele Bloomberg, în condițiile în care cumpărătorii evitau navele sancționate.

Impactul politicii de presiune se vede în veniturile Rusiei


O proporție majoritară din veniturile Rusiei provin din vânzarea de petrol, care mare parte se exportă prin Marea Baltică.

Impactul noilor sancțiuni asupra comerțului cu petrol se vede în faptul că veniturile bugetare ale Rusiei din petrol și gaze au scăzut cu 12% în aprilie 2025 comparativ cu aprilie 2024.

Un impact semnificativ provine și din politica administrației Trump de a scădea prețul petrolului pentru, pe de o parte, a reduce inflația domestică și, pe de altă parte, pentru a pune presiune pe Rusia la masa negocierilor cu Ucraina. În acest scop, administrația Trump utilizează inclusiv buna relație cu Arabia Saudită.

În perioada ianuarie-aprilie 2025, veniturile bugetare ale Rusiei din petrol și gaze au scăzut cu 10,3% față de perioada ianuarie-aprilie 2024.

(Citește și: „Surse Reuters – Condițiile lui Vladimir Putin pentru pace în Ucraina: problemele teritoriale, sancțiunile, NATO”)

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: