19 iulie, 2025

Uniunea Europeană se află într-o cursă contra-cronometru pentru a evita noile tarifele de 30% pe care preşedintele american Donald Trump intenţionează să le impună începând cu 1 august, afirmă CNBC, citat de News.ro.

În timp ce Washingtonul joacă dur şi refuză o nouă amânare a termenului-limită, blocul comunitar îşi articulează o strategie în patru puncte pentru a răspunde ”jocului de-a şoarecele şi pisica” iniţiat de Casa Albă, mai relatează CNBC.

Karoline Leavitt, purtătoarea de cuvânt a Casei Albe, a declarat joi că Uniunea este ”foarte dornică” să ajungă la o înţelegere, iar Bruxellesul ar căuta modalităţi de a reduce atât tarifele, cât şi barierele netarifare criticate de administraţia Trump.

UE propune o reducere reciprocă de tarife


Surse europene au confirmat că o parte esenţială a planului este o ofertă de compromis: reducerea taxelor UE de 10% la importurile de automobile americane, cu condiţia ca Washingtonul să coboare tarifele proprii din sectorul auto, impuse anterior la 25%, sub pragul de 20%.

Potrivit Financial Times, această reducere reciprocă de tarife ar putea servi drept cheie de compromis pentru un cadru comercial mai stabil. Comisia Europeană a refuzat să comenteze oficial informaţia, semn că negocierile sunt încă în desfăşurare.

Între timp, impactul tarifelor americane începe deja să se reflecte în profiturile companiilor europene: Volvo Cars, unul dintre cei mai expuşi producători auto la taxele impuse de SUA, a raportat joi o scădere semnificativă a profitului operaţional în al doilea trimestru. Producătorul suedez a descris mediul actual ca fiind ”provocator”, iar analiştii se aşteaptă la un sezon de raportări financiare dificil în întreaga industrie auto europeană.

Michal Baranowski, secretar de stat polonez în Ministerul Dezvoltării Economice, a detaliat strategia blocului comunitar într-un interviu pentru CNBC:

  • Negocieri sincere cu oficialii americani;

  • Pregătirea unor contramăsuri comerciale, inclusiv retalierea pentru tarifele aplicate deja la oţel şi aluminiu, şi un pachet de tarife reciproce în valoare de 72 miliarde euro;

  • Consultări cu alte state afectate de tarifele SUA, fără coordonare oficială, dar cu schimb de informaţii;

  • Consolidarea competitivităţii europene, ca măsură de protecţie pe termen mediu.

Comisarul european s-a întors de la Washington fără un rezultat concret

Baranowski a subliniat că relaţia transatlantică este ”cea mai importantă relaţie economică” pentru SUA, iar riscurile sunt simetrice de ambele părţi. Vizita recentă a negociatorului-şef al UE, Maros Sefcovic, la Washington, marchează o ultimă tentativă de a bloca impunerea noilor tarife, într-un moment în care piaţa auto europeană este deja fragilizată.

Valoarea schimburilor comerciale UE–SUA s-a ridicat anul trecut la 1,68 trilioane euro (aproximativ 4,6 miliarde euro pe zi), reprezentând aproape o treime din comerţul global şi 43% din PIB-ul mondial.


Donald Trump a criticat în repetate rânduri relaţia comercială cu UE, invocând surplusul comercial european în raport cu SUA. Pentru Uniunea Europeană miza este uriaşă, din cauza stagflației din marile economii ale zonei euro, iar cu fiecare zi care trece fără un acord probabilitatea unei escaladări tarifare la 1 august crește.

(Citește și: ”The Telegraph: Zidul tarifar al SUA împotriva Chinei. Administrația Trump vrea să blocheze capacitatea Beijingului de a eluda tarifele prin intermediari”)

(Citește și: ”Donald Trump a trimis scrisori cu noile tarife vamale către 14 țări – Japonia și Coreea de Sud care vor avea taxe de 25%”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: