9 iulie, 2025

Negociatorii Uniunea Europeană se concentrează, în discuțiile comerciale cu Statele Unite, pe protejarea industriilor-cheie de tarifele masive care urmează să lovească exporturile blocului începând cu 1 august, potrivit Bloomberg.

Comisia Europeană este pe cale să încheie un acord preliminar care ar exclude aeronavele comerciale de la unele tarife, generând un potențial avantaj competitiv pentru Airbus, potrivit unor surse. De asemenea, acordul ar crea excepții pentru unii producători auto — în principal germani — oferind un răgaz unor companii precum BMW și Mercedes-Benz Group.

Alți producători auto, cum ar fi Ferrari din Italia, nu se vor bucura de aceste beneficii, deoarece excepțiile ar viza doar companiile cu fabrici în Statele Unite, a relatat anterior Bloomberg.

Sectoarele care vor fi scutite reflectă influența politică a unor state membre importante


Sectoarele care vor fi scutite — inclusiv băuturile spirtoase, care se așteaptă să beneficieze și ele de o amânare — reflectă influența politică a unor state membre importante, industriile considerate esențiale de către UE, precum și domeniile în care SUA are un interes strategic în protejarea propriilor producători. În cazul Airbus, este vorba despre toate aceste aspecte la un loc.

„Este cu siguranță portdrapelul industriei europene de aviație,” a declarat John Strickland, analist în aviație la JLS Consulting. Tarifele transferate către clienți „ar putea avea un efect de descurajare semnificativ asupra cererii și, prin urmare, asupra succesului financiar al Airbus,” a adăugat el.

Airbus nu este doar cel mai mare producător mondial de avioane comerciale, ci își asamblează aeronavele printr-o coregrafie complicată de piese și fabrici, fiind astfel un simbol al cooperării industriale pe continent.

Sediul central al Airbus se află la Toulouse, în sudul Franței, unde compania are linii de asamblare finală pentru diverse produse, alături de cealaltă unitate principală din Hamburg. De-a lungul anilor, producătorul de avioane și-a extins prezența globală de producție, incluzând locații în Tianjin (China), Mobile (Alabama, SUA) și Mirabel (Canada).

Această rețea extinsă i-a oferit Airbus un avantaj important: posibilitatea de a vinde avioane produse local clienților din SUA și China — cele mai mari două piețe de aviație. În contrast, Boeing produce exclusiv în SUA, ceea ce înseamnă că nu are flexibilitatea de a-și adapta prezența globală pentru a evita potențiale tarife în anumite piețe.


UE a făcut din protejarea Airbus o prioritate. Șeful industriei din cadrul Comisiei Europene, Stephane Séjourné, a declarat pentru Bloomberg luna trecută că Airbus nu poate fi supus unei „concurențe neloiale” din partea Boeing, companie cu sediul în Arlington, Virginia, deoarece producătorul european de avioane este vizat de un tarif suplimentar de 10%.

„Dacă nu echilibrăm balanța, am lăsa unele sectoare de vârf neprotejate, așa că există un interes economic clar pentru a acționa astfel,” a spus el.

70% din exporturile UE sunt vizate de tarifele SUA/ Economia europeană ar urma să decelereze la 1,1% din PIB în 2025 pe fondul disputelor comerciale

Potrivit estimărilor UE, tarifele impuse de SUA afectează acum exporturi în valoare de 380 de miliarde de euro (445 de miliarde de dolari), adică aproximativ 70% din totalul exporturilor către SUA. În ultima prognoză din mai, Comisia Europeană a revizuit semnificativ în jos estimarea de creștere economică pentru acest an, din cauza războiului comercial, anticipând o creștere moderată de 1,1%, comparativ cu 1,5% cât estima în noiembrie.

UE are termen până la 1 august pentru a încheia un acord comercial preliminar care să blocheze o rată tarifară generală de 10%, în timp ce negocierile continuă pentru un acord permanent. Eșecul în atingerea unui acord până la acea dată ar duce la o creștere a tarifelor pentru aproape toate exporturile UE către SUA până la 50%.

Blocul european face, de asemenea, presiuni asupra SUA pentru a obține cote și scutiri menite să reducă efectiv tariful american de 25% asupra automobilelor și pieselor auto, precum și cel de 50% asupra oțelului și aluminiului, potrivit surselor. Totuși, nu se întrevede un progres imediat în privința acestor taxe.

Producătorii auto germani, presați să-și păstreze cota de piață în SUA, în contextul în care pierd teren în China


Tarifele asupra automobilelor au crescut costurile și complexitatea pentru producătorii europeni, care se bazează pe piața profitabilă din SUA pentru vânzarea SUV-urilor mai mari și mai scumpe. Situația este deosebit de critică pentru firmele germane, care sunt presate să-și protejeze cota de piață în SUA, în timp ce pierd teren în China, unde mărcile locale, în frunte cu BYD Co., câștigă tot mai mult.

Porsche AG și Mercedes au raportat în această săptămână scăderi ale vânzărilor auto, din cauza livrărilor mai mici în America de Nord și China.

Producătorii auto care nu au fabrici în SUA ar putea fi dezavantajați

Totuși, Uniunea Europeană și Statele Unite poartă discuții privind un așa-numit mecanism de compensare, care ar permite companiilor europene ce produc automobile în SUA să exporte un anumit număr de vehicule fără tarife vamale, potrivit surselor.

Acest mecanism ar avantaja companii precum BMW, Mercedes și marca principală a Volkswagen. Porsche și Ferrari, în schimb, nu dețin fabrici în SUA și importă toate automobilele din Europa.

Audi, parte a grupului Volkswagen, analizează în prezent posibilitatea începerii producției în SUA și a declarat în luna mai că va alege un amplasament în cursul acestui an. Cel mai bine vândut model al Audi în SUA, SUV-ul Q5, este importat din Mexic, iar vânzările acestuia au scăzut cu 29% în al doilea trimestru. Mercedes plănuiește să mute producția SUV-ului său GLC — cel mai popular model importat în SUA — la fabrica sa din Alabama până în 2027.

(Citește și: ”Donald Trump a trimis scrisori cu noile tarife vamale către 14 țări – Japonia și Coreea de Sud care vor avea taxe de 25%”)


***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: