Prețurile carburanților au crescut din nou joi, cu 5 bani pe litru, conform datelor din aplicația Monitorul Prețurilor. Scumpirea vine după două ieftiniri operate în ultima parte a lunii ianuarie și este într-un contrast puternic cu scăderea de 9% a petrolului sortiment Brent, relevant pentru piața europeană și prețurile carburanților din România.
În stațiile Petrom din București, zona centrală, benzina standard se vindea, joi, 6 februarie, în medie cu 7,51 lei/litru, față de 7,46 lei/litru în data de 28 ianuarie, când prețul petrolului Brent era de 74 de dolari/baril. În prezent, țițeiul Brent se tranzacționează pe piețele internaționale la 74,90 de dolari/baril.
La 31 decembrie 2024, prețul benzinei standard la Petrom era de 7,13 lei/litru, iar circa jumătate din scumpirea din prima parte a lui 2024 a venit pe fondul creșterii accizei după actualizarea cu inflația.
Motorina la Petrom, liderul de piață, costa joi, 6 februarie, în medie, 7,67 lei/litru, față de 7,62 lei/litru pe 28 ianuarie și 7,29 lei/litru la 31 decembrie 2024.
În medie, scumpirea din 2024 este de 39-42 de bani pe litru, comparativ cu data de 31 decembrie.
Comparativ, în stațiile LukOil din Capitală, litrul de benzină standard se vindea joi, 6 februarie, cu 7,46 lei/litru, în timp ce motorina costa 7,62 lei. Comparativ, la 28 ianuarie, benzina standard la LukOil costa 7,44-,7,45 lei/litru, în timp ce motorina standard costa 7,61 lei/litru.
Creșterea din acest an s-a datorat în principal creșterii accizei în final de 2024 și apoi creșterii prețului petrolului, care însă s-a corectat în ultimele săptămâni. În ciuda corecției cotațiilor internaționale la țiței, prețul carburanților s-a majorat.
În general, dincolo de dihotomia actuală din piață, companiile acționează mai rapid la includerea în prețul de la pompă a tendinței internaționale a petrolului și mai lent la scădere.
Notă: Creșterea sau scăderea carburanților se transferă în general pe lanț de către firme în prețul transporturilor și apoi de transportatori în prețul bunurilor transportate.
Prețul carburanților din România în tabloul european
Comparativ cu prețul din data de 5 ianuarie, prețul mediu al unui litru de benzină este la data de 5 februarie cu 2% mai ridicat, ceea ce înseamnă că un plin (50 de litri) costă cu 7,5 lei mai mult decât în urmă cu 30 de zile. În cazul motorinei, prețul mediu al unui litru a crescut cu 2,1%, ceea ce înseamnă că un plin (50 de litri) costă cu 8 lei mai mult decat în urmă cu o lună de zile.
În această perioadă, România se află pe locul al 8-lea în Uniunea Europeană în topul țărilor cu cea mai ieftină benzină, după Bulgaria, Cipru, Cehia, Lituania, Malta, Polonia, Suedia. În cazul motorinei, țara noastră este situată tot pe locul 8 între statele Uniunii Europene în ceea ce privește cel mai mic preț la acest tip de combustibil, după Bulgaria, Cipru, Cehia, Luxemburg, Malta, Polonia, Spania.
Scădere de 9% a petrolului de la data de 15 ianuarie încolo
Noile niveluri ale accizelor la carburanți, actualizate la final de 2024 de Ministerul Finanțelor cu inflația din ultimul an și cu creșterea de TVA aferentă plusului la acciză, au dus la o creștere medie de 17 bani pe litru la benzină și cu 16 bani pe litru, în medie, la motorină. Restul creșterii, până la un moment dat, s-a datorat creșterii prețurilor internaționale la petrol în primele 15 zile ale lunii ianuarie.
Prețurile petrolului crescuseră la un moment și cu 15% în ultimele luni și cu circa 8-9% de la 31 decembrie încoace. În prezent, cotațiile internaționale ale țițeiului au corectat puternic avansul recent, care împinsese prețurile la cele mai ridicate niveluri din ultimele 4 luni.
Evoluția din ultimele săptămâni și accentuarea tendinței ascendente a petrolului survenise ca urmare a aplicării de sancțiuni extinse asupra petrolului rusesc de către fosta administrație americană a președintelui Joe Biden. Sancțiunile vizează fluxul de petrol rusesc care continuă să meargă către China și India – o parte semnificativă din petrolul rusesc este revândut către alte țări, inclusiv din Europa, de cumpărători din India.
Cotațiile Brent și WTI (West Texas Intermediate) ale petrolului au scăzut însă puternic din data de 15 ianuarie încolo, scădere ce ce nu s-a reflectat însă în prețul la pompă.
Petrolul ar putea scădea în continuare dacă volatilitatea pe piețe s-ar amplifica pe partea descendentă în următoarele săptămâni. Totodată, un impact asupra cotațiilor internaționale ale țițeiului vine și din planul OPEC+ de a majora producția din luna aprilie.
(Citește și: ”OPEC+ menține planul de creștere graduală a producției de petrol și elimină EIA din sursele de monitorizare – țintele sunt economiile Rusiei și Iranului”)
***