5 martie, 2025

Ministerul Energiei a finalizat proiectul de reorganizare a instituției, proiect ce prevede și înființarea mai multor compartimente cu atribuții noi, gândite pentru actualul context geopolitic, atribuții printre care figurează și „Pregătirea Economiei naționale și teritoriului pentru Apărare, Mobilizare, Rechiziții”.

Structuri și atribuții noi – se propune înființarea Registrului Intern NATO/UE

De asemenea, fără a se majora numărul de posturi existente la nivelul Ministerului Energiei, reorganizarea va adăuga compartimente și atribuții noi, conform Notei de fundamentare a proiectului:

  • Se înființează Centrul Operativ pentru Situații de Urgență (COSU), în cadrul Ministerului Energiei, care va permite îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la art. 27 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2004, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările și completările ulterioare, gestionarea situațiilor de urgență într-un mod mai eficient și coordonat, printr-un personal specializat dedicat, capabil să asigure monitorizarea, evaluarea, înștiințarea, avertizarea, prealarmarea, alertarea și coordonarea tehnică operațională la nivel național a situațiilor de urgență și intervenția în timp real. COSU va funcționa în regim de 24/24 ore, cinci angajați urmând să lucreze în ture, ca punct de legătură în relația cu celelalte componente ale Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență. Centrul va avea în atribuții gestionarea situațiilor de urgență, relaționarea operativă cu instituțiile din Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență și  operarea la solicitare, în cadrul comandamentelor Ministerului Afacerilor Interne – CNCI, CNCCI ș.a.

  • Se impune, prin reorganizare și introducerea unor atribuții esențiale pentru protecția informațiilor clasificate NATO și UE, prin includerea acestor noi atribuții, înființarea și operaționalizarea registrului Intern NATO/UE, care va gestiona „Registrul Intern NATO/UE”. Această atribuție se va exercita prin intermediul unui compartiment stabilit prin ROF și va asigura protecția și gestionarea adecvată a informațiilor clasificate NATO și UE, conform cerințelor organizațiilor internaționale de securitate din care România face parte, astfel încât să fie evitate breșele de securitate care ar putea compromite siguranța națională, fiind necesară înființarea unui post nou.

  • Înființarea și operaționalizarea unui Comandament Energetic Național. Acesta va funcționa în subordinea directă și nemijlocită a ministrului energiei, având rolul de a coordona activitățile strategice și operative la nivel național, necesare asigurării securității energetice. Spre deosebire de structurile existente pentru situații de urgență, care sunt activate doar în cazuri specifice, Comandamentul Energetic Național va avea o funcționare permanentă, fiind responsabil de monitorizarea constantă a Sistemului Electroenergetic Național (SEN) și de elaborarea și implementarea planurilor de continuitate și reziliență în domeniul energetic.

  • Consolidarea capacităților de securitate cibernetică prin crearea unui Compartiment de Securitate Cibernetică, fără majorarea schemei de personal. Acest compartiment va funcționa ca o echipă de răspuns la incidente de securitate cibernetică (CSIRT) la nivelul Ministerului Energiei și al instituțiilor subordonate, având rolul de a preveni, detecta și combate amenințările cibernetice. Aceasta măsură este esențială în contextul digitalizării crescute și al vulnerabilităților cibernetice care amenință securitatea națională. Compartimentul se va autoriza la DNSC ca CSIRT.

Noi atribuții – Pregătirea Economiei naționale și teritoriului pentru Apărare, Mobilizare, Rechiziții

Prin reorganizare se introduc și atribuții noi, în sarcina unor compartimente stabilite prin ROF, prin care se  va gestiona problematicile legate de Reziliență (conform angajamentelor României la NATO), precum:

  • Pregătirea Economiei naționale și a teritoriului pentru Apărare, Mobilizare, Rechiziții, colaborare interinstituțională cu alte structuri ale Sistemului de Siguranță Națională  și alte asemenea probleme neclasate în altă parte

  • Reziliență N.A.T.O/ UE și relația cu M.A.P.N,

  • Pregătirea Economiei naționale și teritoriului pentru Apărare, Mobilizare, Rechiziții, – A.N.R.S.P.S.

  • În plus, se adaugă atribuții clare în ceea ce privește prevenirea și combaterea terorismului. Prin intermediul Compartimentului desemnat prin ROF, fără a se majora schema de personal, Ministerul Energiei va coopera îndeaproape cu Centrul de Coordonare Operativă Antiteroristă (CCOA) pentru a asigura o legătură permanentă și o comunicare eficientă în vederea prevenirii și gestionării riscurilor teroriste care ar putea afecta sectorul energetic.

Numărul posturilor se va reduce cu aproximativ 27%

Numărul funcțiilor de conducere în Ministerul Energiei va fi diminuat cu circa 35%, respectiv cu 11 posturi, conform propunerii de restructurare a instituției. La nivelul întregului minister, numărul posturilor va fi redus cu 27%, a declarat ministrul Sebastian Burduja.

„Propuneam reducerea semnificativă a funcțiilor de conducere, cu un procent de 35%. 11 funcții de conducere se desființează, asta înseamnă director general, director sau/și șef serviciu, plus un post de secretar de stat cu cabinetul aferent și cheltuielile și un post de secretar general adjunct, cu cheltuielile aferente. La nivelul întregului minister, reducerea de posturi este de 27%”, a explicat Burduja într-o conferință de presă.


„Această formă de reorganizare, care a fost pusă în dezbatere publică la finalul săptămânii trecute, în urma unui amplu proces de consultare, cu inițiative în premieră pentru mediul public, cum a fost ‘un survey de tipul 360 de grade’, în care toți angajații au fost invitați să completeze, în mod anonim, o fișă de feedback, de recenzie, cu privire la colegii lor, la superiori lor ierarhici și chiar cu privire la ministrul Energiei, și alte inițiative”, a mai spus ministrul.

Sebastian Burduja a menționat că se estimează ca, după această reorganizare, cheltuielile salariale să scadă cu aproximativ 25%.

Conform proiectul de HG pentru modificarea Legii privind organizarea și funcționarea Ministerului Energiei:

  • din cele 376 de posturi finanţate de la bugetul de stat, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetelor demnitarilor, vor rămâne 282, dintre care două sunt destinate pentru reţeaua de reprezentare externă – 1 post la Ambasada României în SUA şi 1 post la Ambasada României în Republica Franceză pentru gestionarea relaţiei cu OCDE.

„Întreg procesul fiind în etapă de consultare publică, ne așteptăm ca, la finalul acestei luni, așa cum promiteam la început de an, să avem reorganizarea aprobată prin Hotărâre de Guvern și, după încă 30-60 de zile, în funcție de procedurile necesare, să finalizăm acest proces”, a declarat Sebastian Burduja.

Se ia în considerare externalizarea achizițiilor publice


Proiectul mai prevede și externalizarea unor servicii și activități, precizând inclusiv posibilitatea externalizării serviciilor de achiziții publice..

Mențiunile din proiect referitoare la acest capitol:

  • În ceea ce privește activitatea de achiziții publice, numărul redus de proceduri anuale raportat la numărul de posturi și cheltuielile aferente generează costuri prea mari per procedură de achiziție publică. În acest context, se ia în considerare externalizarea activității de achiziții publice, astfel încât resursele financiare să fie utilizate într-un mod mai eficient.

  • În condițiile în care Direcția Servicii Interne se desființează, funcția de Director II devine redundantă. Potrivit art. 519 din OUG nr. 57/2019 (Codul administrativ), reorganizarea instituției publice trebuie să fie însoțită de măsuri clare privind eliminarea posturilor de conducere care nu sunt necesare pentru buna funcționare a ministerului.

  • Direcția are în componență activități din zone total diferite (achiziții, administrativ, control intern, integritate). Activitatea de control intern vizează întreaga instituție, astfel că nu poate fi subordonată altei structuri, pe care ar trebui să o controleze.

Nota de fundamentare a proiectului prevede și externalizarea unor servicii administrative, dar și departamentului de Resurse umane:

„De asemenea, prin consolidarea unui cadru normativ care impune externalizarea anumitor servicii administrative și utilizarea unor soluții eficiente din punct de vedere financiar și operațional, proiectul determină o schimbare de paradigmă în raport cu vechile mecanisme de gestionare a resurselor publice, ceea ce favorizează profesionalizarea serviciilor prin apelarea la entități specializate, reducerea costurilor operaționale aferente unor structuri administrative supradimensionate și, implicit, creșterea gradului de predictibilitate și sustenabilitate a politicilor de cheltuieli publice”.

Reducerea cheltuielilor

Acesta a adăugat că au fost luate și alte măsuri care vizează modernizarea modului în care funcționează Ministerul Energiei, foarte importantă fiind digitalizarea proceselor și fluxului documentelor.

„Poate din exterior nu vă dați seama ce înseamnă să treci de la un sistem bazat pe hârtii, pe dosare cu șină, la un sistem bazat pe proceduri, pe semnături electronice, pe schimburi de mail-uri, care practic închide toate circuitele. Brusc, colegii mei nu se mai plimbă cu hârtii între etaje, lucrurile sunt mult mai rapide și există o trasabilitate mult mai clară a sarcinilor, a responsabililor, a termenelor îndeplinite sau neîndeplinite și, sigur, și măsurile sunt în consecință”, a precizat Burduja.

Astfel, se estimează că, doar din economia de hârtie plus servicii de mentenanță pentru imprimante și alte echipamente se economisesc circa 100.000 lei anual.

În paralel, tot în premieră, se lucrează la testarea unui model bazat pe inteligența artificială în cadrul Direcției juridice, care va permite emiterea unui document administrativ într-un timp redus la jumătate.

Totodată, au fost luate anumite măsuri pentru eficientizarea cheltuielilor cu funcționarea, precum un sistem prin care s-au redus cheltuielile cu carburantul pentru mașinile ministerului cu circa 35% în ultimele două luni. A fost atribuită o licitație pentru montarea de sisteme de localizare pentru mașinile ministerului, pentru ca toate deplasările să fie doar în interes de serviciu.

Și cheltuielile de protocol vor fi reduse cu 60.000 de lei pe an, precum cele cu apa îmbuteliată sau cafeaua.

‘Trecem de la sistemul de apă îmbuteliată la un sistem bazat pe filtre. Încă o dată, poate vi se par lucruri minore, dar noi considerăm, și echipa Ministerului Energiei este unită în acest demers, că așa trebuie să funcționeze o instituție publică și să aibă grija banului public’, a subliniat Sebastian Burduja.

O altă măsură avută în vedere este legată de implementarea unei platforme de management al workflow-ului, al procedurilor de lucru, cu ajutorul unui start-up tot românesc, Octonius. Acest instrument de lucru este pus gratuit la dispoziția Ministerului Energie și vizează managementul de proiect, alocarea de sarcini de lucru în echipe, raportarea transparentă a activităților, vizibilitatea progresului etc.

‘Prin toate aceste măsuri, și sper că n-am uitat nimic, încă o dată, vrem să dăm un exemplu administrației publice, poate și altor entități din zona guvernamentală sau poate de la nivel local. Și le mulțumesc tuturor colegilor mei pentru că un proces de reorganizare este dificil (…) O reorganizare într-un minister în care 35% dintre directori pleacă acasă, 27% dintre posturile totale se desființează, implică un efort deosebit’, a punctat ministrul Energiei.

Acesta a adăugat că echipa de conducere este pregătită ca, în cazul în care vor exista contestații în instanță sau alte situații litigioase, să le abordeze ‘cu maximă seriozitate’.

(Citește și: Companii americane din Utah – la București, pentru discuții cu industria militară din România: Revigorarea industriei de apărare)

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: