Asociația Pro Infrastructura pune vina pentru scoaterea unor segmente ale autostrăzilor Moldovei (A7 Sud-Nord), Unirii (A8 Est-Vest) și Autostrăzii Transilvania (A3) din PNRR pe seama responsabililor CNAIR și ai SEAP, care „au dat de gard cu licitațiile”.
De asemenea, asociația spune că Comisia Europeană a transmis încă din august 2024 că nu ne mai dă banii pentru aceste tronsoane, dar, „din rațiuni electorale, premierul de atunci Marcel Ciolacu, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu și ministrul Marcel Boloș au tăcut mâlc și au băgat adânc mizeria sub preș”.
„Dacă luau măsurile corecte la timp, acum eram mult mai avansați cu șantierele care nu au problemele pe achiziții publice”, spune Asociația Pro Infrastructura, într-un comunicat transmis miercuri.
Ce a spus ministrul Pîslaru: Anumite erate la achizițiile publice nu au fost publicate în Jurnalul Oficial al UE
Amintim că marți, Dragoș Pîslaru, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a comunicat ieri că investiții de 6,3 miliarde de euro nu vor mai fi finanțate din PNRR, iar fără finanțare au rămas mai multe proiecte de infrastructură mare pentru regiunea Moldovei, dar și proiecte de infrastructură feroviară.
Pîslaru a spus că este vorba despre nerespectarea regulamentului european de achiziții publice, adică anumite erate la aceste achiziții nu au fost publicate în Jurnalul Oficial al UE (JOUE). Astfel, au existat erori de procedură și necorelări între documentele din SICAP și cele din JOUE, iar nerespectarea regulamentului și a condițiilor PNRR face ca proiectele să fie neeligibile.
Conform ministrului, sunt mai multe astfel de situații, printre care la și metroul de la Cluj – care și el a pierdut finanțarea de 300 de mil. euro din PNRR în 2024 – iar discuțiile Ministerului Transporturilor cu Comisia Europeană pe aceste inadvertențe au loc încă din august 2024.
De notat că A7 este gândită să fie finanțată integral (13 loturi) prin PNRR – iar A8 are doar 2 loturi în PNRR –, estimându-se de CNAIR că vor fi gata până în august 2026 toți cei 319 km ai autostrăzii finanțati prin PNRR, din cei 440 km în total.
Într-un comunicat transmis după conferința ministrului Pîslaru, Ministerul Transporturilor a venit cu explicații și a spus că modificările privind finanțarea prin PNRR ”nu sunt cauzate de erori administrative sau de slaba gestionare a proiectelor”, ci de ”anumite necorelări tehnice între sistemul european de achiziții (JOUE) și cel național (SICAP), în special privind vizibilitatea publicării unor erate”.
Autostrăzile care ies din PNRR
Conform Pro Infrastructura, autostrăzile care ies din PNRR sunt: A3 Nădășelu-Poarta Sălajului, A7 Ploiești-Buzău-Focșani – mare parte gata și dată în circulație – și ambele capete ale A8 dinspre Târgu Mureș, respectiv Târgu Neamț. Astfel, rămân în PNRR doar ciotul A1 Holdea-Margina și cei 173 kilometri ai A7 dintre Focșani și Pașcani.
„Motivul? Unul dublu: autoritățile române nu au respectat legislația europeană în materie de achiziții publice la licitațiile loturilor care ies din PNRR și/sau acestea sunt într-un stadiu de implementare care nu permite finalizarea lor în termenul PNRR, august 2026.
Vinovații? Mai întâi, responsabilii CNAIR și ai SEAP care au dat de gard cu licitațiile. Comisia Europeană a zis încă din august 2024 că nu ne mai dă banii pentru aceste tronsoane. Dar din rațiuni electorale, Ciolacu, Grindeanu și Boloș au tăcut mâlc și au băgat adânc mizeria sub preș care a explodat ieri. Dacă luau măsurile corecte la timp, acum eram mult mai avansați cu șantierele care nu au problemele pe achiziții publice.
Din fericire, Comisia Europeană este de acord să mute banii de la tronsoanele cu probleme la licitații care ies către cele care rămân, prin creșterea procentului acoperit prin PNRR în total valoare proiect de la 29-42% până spre 100%, astfel încât să nu fie pierduți banii”, arată Asociația Pro Infrastructura.
Altă problemă pentru PNRR: Stadiul fizic
Pro Infrastructura spune că aici ne lovim însă de altă problemă: progresul fizic, fiindcă autostrăzile trebuie terminate până în august 2026.
- „Cu excepția primelor două loturi de la nord de Focșani, care sunt pe la 55% stadiu în teren, celelalte 4 sectoare ale A7 până la Pașcani sunt la 33%, cu indulgență. Și mai rău stă A1 Margina-Holdea, vreo 20%. Toate sunt executate de UMB.
- Cele 6 loturi ale A7 Focșani-Pașcani trebuiau să fie toate gata în noiembrie 2025, contractual. Cei de la UMB pot da drumul la trafic secvențial pe bucăți, începând cu finalul acestui an și pot ajunge la Pașcani (până) în septembrie 2026 dacă își concentrează la maxim forțele aici. Le va fi foarte greu, dar nu imposibil.
- Pe ciotul rămas din A1 între Holdea și Margina abia în luna iunie s-a început săpătura pe tunelul mare de 1,9 km. Așa cum vă spunem de ani de zile, nu sunt șanse să fie gata în termenul PNRR. Soluția ar fi ca oficialii Comisiei Europene să accepte la decont din PNRR o sumă proporțională cu stadiul fizic atins în august-septembrie 2026. Nu avem momentan informații cu privire la procentul fizic minim acceptat de Comisie.
- Autostrăzile care pierd trenul PNRR au o situație cel puțin incertă. Paguba nu ar fi atât de mare pe A3 Nădășelu-Poarta Sălajului unde am trecut de 80% (în medie) din lucrări executate, pe A7 Ploiești-Buzău cu două din trei loturi gata și pe A7 Buzău-Focșani dat complet în circulație.
- Însă pe capetele A8 lucrările sunt practic incipiente, sub 10%. Autoritățile promit că vor fi puse în Programul Transport. Da, încă pot și trebuie transferate aici! Doar că nu mai este loc: din cele 5,5 miliarde € disponibile pe ramura rutieră a Programului Transport, sunt proiecte de 23,3 miliarde € care au contract de finanțare semnat sau cerere depusă. Deci de peste 4 ori alocarea, mai mult chiar și decât limita de supracontractare de 300%.
- Pe românește, ca secțiunile din A8 ieșite din PNRR să intre pe fonduri de coeziune, trebuie să ia fața altor investiții rutiere. Guvernul trebuie să decidă urgent care sunt drumurile prioritare care vor prinde finanțare. Și care vor rămâne de căruță. Ori va găsi ca prin magie minim 1% din PIB pe fiecare din următorii 5 ani dacă vrea să le facă pe toate. Căi ferate ne mai trebuie?”, precizează Asociația Pro Infrastructura.
(Citește și: ”Delegația PNRR la București – România nu va pierde niciun euro din granturi. Până la finele lunii iulie, guvernul va trimite la Comisie forma revizuită a PNRR”)
(Citește și: ”Segmente din Autostrada Moldovei A7 și Autostrada Unirii A8 au fost scoase din PNRR, în urma unor erori de procedură ale Ministerului Transporturilor. Vestea bună – banii deja cheltuiți nu vor fi dați înapoi”)
***