15 iulie, 2025

Segmente din Autostrada Moldovei (A7 Sud-Nord) și Autostrada Unirii (A8 Est-Vest), cele mai importante obiective de infrastructură mare pentru regiunea Moldovei, dar și proiecte de infrastructură feroviară au fost eliminate din PNRR, din cauza unor probleme la procedurile de achiziții publice.

Fără bani din PNRR au și rămas 39 de kilometri din Autostrada Transilvania, între Nădășelu și Poarta Sălajului, iar bani a pierdut și proiectul de modernizare a căii ferate dintre Arad, Timișoara și Caransebeș, mai precis 3 loturi.

Segmentele neterminate ar urma să fie finanțate mai departe din fonduri naționale și alte fonduri europene, o posibilitate fiind și finanțări ale Băncii Europene de Investiții (BEI), în timp ce în cazul investițiilor deja terminate nu va fi returnată nicio sumă deja cheltuită.


În cazul A7 este vorba despre loturi deja date în circulație (103 km), în timp ce în cazul A8 este vorba despre secţiunile Leghin – Moşca şi Târgu Mureş – Miercurea Nirajului (A8). Important de menționat este că, în cazurile unde porțiunea de autostradă e deja dată în circulație, discuțiile cu Comisia Europeană s-au finalizat cu concluzia că banii nu vor fi returnați.

Ministerul Transporturilor nu ar fi publicat erate la achizițiile publice în Jurnalul Oficial al UE

Chestiunea a fost semnalată marți de Dragoș Pîslaru, ministrul Investițiilor și Fondurilor Europene, care a spus că este vorba despre nerespectarea regulamentului european de achiziții publice, adică anumite erate la aceste achiziții nu au fost publicate în Jurnalul Oficial al UE. Nerespectarea regulamentului și a condițiilor PNRR face ca proiectele să fie neeligibile.

Conform ministrului, sunt mai multe astfel de situații, printre care la și metroul de la Cluj, iar discuțiile Ministerului Transporturilor cu Comisia Europeană pe aceste inadvertențe au loc încă din august 2024.

Ministrul Pîslaru nu a spus în clar despre ce segmente ale A7 și A8 este vorba, dar trebuie notat că A7 este gândită să fie finanțată integral (13 loturi) prin PNRR – iar A8 are doar 2 loturi în PNRR. De notat că, din A7, urmau să fie gata până în august 2026 toți cei 319 km ai autostrăzii finanțati prin PNRR, din cei 440 km în total.


”În ce privește problemele de achiziții, este vorba de nerespectarea regulamentului european de achiziții publice, adică anumite erate la aceste achiziții nu au fost publicate în Jurnalul Oficial al UE. (…) Au fost mai multe cazuri de proiecte unde s-a întâmplat acest lucru. (…) În anumite cazuri au fost depuse chiar contestații.

În momentul în care am preluat mandatul, nici măcar la nivel tehnic nu mai exista punere în discuție a acestor situații, se discută din august 2024, ele au fost mai mult sau mai puțin recunoscute public, rolul meu este doar să constat că au existat aceste comunicări din partea română pentru a convinge că lucrurile poate totuși au altă interpretare, dar concluziile din partea Comisiei și fără argumente adiționale din partea autorităților române pe care le-am găsit la preluarea mandatului sunt că aceste proiecte nu pot fi considerate că îndeplinesc toate condițiile regulamentelor europene”, a declarat, marți, într-o conferință de presă, ministrul Fondurilor Europene, după o ședință de 3 ore la București a Comitetului Interministerial de Coordonare PNRR (CIC PNRR) cu Celine Gauer,  oficialul Comisiei Europene însărcinat cu PNRR.

Cum explică Ministerul Transporturilor: Necorelări tehnice între sistemul european de achiziții (JOUE) și cel național (SICAP), în special privind vizibilitatea publicării unor erate. Banii deja cheltuiți nu vor fi dați înapoi

Într-un comunicat transmis după conferința ministrului Pîslaru, Ministerul Transporturilor a venit cu explicații și spune că modificările privind finanțarea prin PNRR ”nu sunt cauzate de erori administrative sau de slaba gestionare a proiectelor”, ci de ”anumite necorelări tehnice între sistemul european de achiziții (JOUE) și cel național (SICAP), în special privind vizibilitatea publicării unor erate”.

În plus, Ministerul Transporturile spune că, în privința proiectelor care au fost excluse parțial sau total din PNRR, nu va fi returnată nicio sumă deja cheltuită.

”Astfel, România nu va rambursa cei 2,3 miliarde de euro investiți până în prezent în proiectele deja finalizate sau aflate în stadiu avansat de execuție”, arată Ministerul Transporturilor într-un comunicat.

Proiectele care au fost eliminate din PNRR și cele care și-au păstrat finanțarea


Transporturile mai adaugă că, în urma discuțiilor tehnice purtate cu reprezentanții Comisiei Europene, s-a stabilit că proiectele care rămân în PNRR vor fi finanțate integral din fonduri europene, fără a mai necesita cofinanțare din bugetul de stat. MT mai spune că ajustările financiare necesare – determinate de creșterile de prețuri la materialele de construcție, energie și carburant – vor fi acoperite din fonduri europene.

Proiectele care au fost eliminate parțial sau total din PNRR, conform Ministerului Transporturilor:

• Autostrada Buzău – Focșani (A7) – finalizată și deschisă circulației;


• Lotul 1 al Autostrăzii Ploiești – Buzău (A7) – finalizat și dat în circulație;
• Secțiunile Leghin – Moșca și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (A8);


• Secțiunile Nădășelu – Poarta Sălajului (Autostrada Transilvania);



• Loturile 1, 3 și 4 din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș.

”Toate aceste proiecte vor fi continuate și duse la bun sfârșit prin Programul Transport 2021–2027 sau din alte surse europene, convenite împreună cu Comisia Europeană”, susține Ministerul.

Proiectele care rămân finanțate 100% din PNRR sunt:

Infrastructură rutieră:


• Autostrada Moldovei (A7), tronsoanele Focșani – Pașcani;


• Autostrada Lugoj – Deva (A1), secțiunile D și E (tunelurile de la Margina – Holdea).


Infrastructură feroviară:


• Toate cele 4 loturi ale tronsonului CF Cluj – Episcopia Bihor;


• Un lot din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș (Lugoj – Timișoara).

(Citește și: ”Delegația PNRR la București – România nu va pierde niciun euro din granturi. Până la finele lunii iulie, guvernul va trimite la Comisie forma revizuită a PNRR)

(Citește și: ”Planul Guvernului de a salva PNRR: încă sunt șanse pentru absorbția integrală a fondurilor nerambursabile; calendarul – renegociat)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: