Victoria candidatului independent Nicușor Dan și alegerea sa ca președinte al României va deschide probabil calea unui nou guvern care să abordeze riscurile fiscale, cu toate că provocarea rămâne „substanțială”, a transmis agenția de rating S&P Global la o solicitare a agenției Bloomberg.
Avertismentul vine în situația în care România va trenui să depună pe 4 iunie, la Bruxelles, un plan de măsuri concrete prin care să reducă deficitul bugetar la 7%, de la cea mai mare și mai dezechilibrantă valoare pe care o are acum între statele UE.
S&P menționează și posibilitatea reducerii ratingului suveran al României, în cazul în care deficitele bugetare cresc mai mult decât se anticipează „pe termen mediu”, din cauza tensiunilor politice și a unei creșteri economice mai lente.
„În opinia noastră, acest lucru ar duce la o creștere mai accentuată a datoriei publice și a poverii dobânzilor și ar cântări și asupra deficitelor substanțiale de cont curent ale României”, a transmis agenția de rating.
Agenția a semnalat la începutul acestei luni că România și-ar putea pierde ratingul „recomandat investițiilor” dacă turbulențele politice vor persista, avertizând că perspectivele țării par mai riscante decât sugerează perspectiva negativă asociată ratingului BBB- al României.
Așteptări pentru un guvern cu puteri depline și majoritate în Parlament – Agențiile așteaptă un „pachet fiscal credibil”
S&P Ratings arată că piețele anticipează un guvern format rapid, care să aplice măsuri de reducere a deficitului.
„Piețele vor dori să vadă cât de repede va fi format noul guvern și cât de credibile sunt planurile sale de consolidare fiscală”, a transmis agenția S&P.
Potrivit acesteia, cheia va fi modul în care România își va aborda deficitele bugetare și de cont curent „mari” până anul viitor, „pe fondul unei politici fragmentate și al unei creșteri economice mai slabe”.
S&P Global punctează că România a reușit să își finanțeze deficitele „gemene ridicate” cu intrări de capital, inclusiv emisiuni de euroobligațiuni, fonduri ale Uniunii Europene și investiții străine.
„Eventualele întârzieri ale unui răspuns politic ar putea submina unele surse de finanțare externă”, a adăugat aceasta.
Împrumuturile externe se amână până la instalarea noului guvern și majorarea taxelor
Luni, într-un interviu acordat Bloomberg, ministrul interimar al finanțelor Barna Tanczos a declarat că noul guvern va trebui să acționeze rapid pentru redresarea finanțelor publice. România înregistrează cel mai mare dezechilibru bugetar din UE, cu un deficit de 9,3% din PIB.
„(Alegerile) trebuie să fie urmate de formarea unui nou guvern, responsabil, constituit din oameni responsabili care implementează reformele necesare”, a spus Tanczos.

Criza electorală din ultimele 6 luni a afectat economia, iar formarea brută de capital fix, adică investițiile firmelor, au scăzut puternic în trimestrul patru din 2024, mai scrie Bloomberg. În primul trimestru din 2025, economia (PIB) a crescut an/an cu doar 0,2%, în timp ce în ritm trimestru/trimestru a stagnat.
Ministrul interimar al Finanțelor a mai precizat că România, unul din cei mai mari emitenți de datorie pe piețele internaționale din rândul țărilor emergente, va căuta să recâștige încrederea investitorilor și agențiilor de rating cu o serie de măsuri fiscale înainte să încerce să emită noi titluri de stat.
„Vom aștepta ca lucrurile să se calmeze”, a spus Barna Tanczos, acesta menționând bufferul semnificativ la dispoziția Ministerului care permite depășirea pe termen scurt a provocărilor fiscale.
Ministrul a dat asigurări că agențiile de rating vor avea suficiente motive să nu retrogradeze ratingul României în categoria junk.
Potrivit acestuia, guvernul interimar face demersuri să prevină orice potențială pierdere de bani europeni care ar putea să apară din întârzierile implementarea PNRR.
„Suntem într-un dialog constant cu Comisia Europeană și ei înțeleg situația politică. (…) Orice reformă serioasă, care va impacta România în următorii 6-7 ani, nu poate fi implementată fără o dezbatere publică serioasă, chiar dacă calendarul nu va fi unul atât de extins”, a mai explicat ministrul, făcând referire la reforma fiscală angajată prin PNRR.
(Citește și: ”Nicușor Dan a câștigat alegerile cu 53,6% la 46,4% – George Simion și-a recunocut înfrângerea”)
(Citește și: ”BCR Raport: Guvernul are nevoie de noi măsuri fiscale echivalente cu 0,7-0,8% din PIB pentru a atinge ținta de deficit. Povestea stagflației aferentă României”)
(Citește și: ”Economia României văzută cu ochii lui Mugur Isărescu: incertitudinea devine indicator de lucru – de la inflație și cauzele ei la aterizarea economiei și la severe dezechilibre macro”)
(Citește și: ”Cele 24 de ore cât un balon de oxigen pentru instalația financiară a României – Cursul, ROBOR, bursa și dobânzile suverane își trag sufletul după săptămâni de sufocare”)
(Citește și: ”(Primele) 8 efecte economice ale crizei guvernamentale – de la debandadă în deficit, la costul datoriei și pe piețele financiare”)
(Citește și: ”Tanczos Barna – după ”o discuție lungă” cu Mugur Isărescu: ”Riscăm o aterizare foarte dură dacă instabilitatea politică continuă – Soft landingul nu e credibil”. Ce măsuri trebuie să ia guvernul”)
***