Add Your Heading Text Here

22 octombrie, 2025

Românii care obțin venituri din vânzarea de valori mobiliare au obligația legală de a plăti impozit pe câștiguri de capital.

Ce reprezintă câștigurile de capital

Înainte de a detalia în acest ghid care este nivelul actual al acestui impozit pe câștiguri de capital în România, vom explica, pe scurt, ce sunt câștigurile de capital.

Câștigurile de capital sunt un tip de venit din investiții, obținut din transferul titlurilor de valoare și din operațiuni cu instrumente financiare derivate.


Cu alte cuvinte, atunci când investitorii vând titlurile de capital achiziționate anterior pe bursă la un preț mai mare decât cel plătit pentru ele, ei obțin un câștig și au obligația de a plătit un impozit pentru profitul respectiv.

Impozit pe câștiguri de capital – cât era nivelul impozitului până acum

Până în acest an, Codul fiscal avea prevederi foarte avantajoase pentru investitorii care obțineau câștiguri de capital, însă prin Pachetul 2 de măsuri, prin care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament la data de 1 septembrie 2025, nivelul acestui impozit a fost crescut.

Așadar, până acum, cota de impozitare era de 1% în cazul câștigurilor din transferul de titluri de valoare deținute cel puțin 1 an, și de 3% în cazul titlurilor de capital deținute mai puțin de 1 an. Procentele erau valabile atât pentru titlurile de capital tipice, precum acțiuni ori obligațiuni, cât și pentru instrumentele financiare derivate.

Cum se stabilește nivelul câștigurilor

Conform Codului fiscal, câștigul/pierderea din transferul titlurilor de valoare reprezintă diferența pozitivă/negativă realizată între valoarea de înstrăinare/prețul de vânzare și valoarea lor fiscală, după caz, pe tipuri de titluri de valori, care include costurile aferente tranzacției și costuri legate de transferul de proprietate aferente împrumutului de valori mobiliare, dovedite cu documente justificative.

impozit pe câștiguri de capital
Foto: canva.com / pixabay.com

Impozit pe câștiguri de capital – ce prevede noua lege

La data de 1 septembrie, Guvernul și-a asumat răspunderea pe Legea pentru stabilirea unor măsuri de redresare şi eficientizare a resurselor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (PL-x 246/2025), parte din Pachetul de 2 măsuri, pe care executivul le-a promovat pentru a reduce deficitul bugetar ajuns la 9,3% la sfârșitul anului trecut.


Legea, care a trecut de Parlament la data respectivă, prevede că veniturile sub forma câștigurilor din transferul titlurilor de valoare se impozitează prin reținere la sursă astfel:

(i) prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecărui câștig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobândite și înstrăinate într-o perioadă mai mare de 365 de zile inclusiv de la data dobândirii;

(ii) prin aplicarea unei cote de 6% asupra fiecărui câștig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobândite și înstrăinate într-o perioadă mai mică de 365 de zile de la data dobândirii.

Impozit pe câștiguri de capital – ce prevede noua lege cu privire la instrumentele derivate

În ceea ce privește veniturile din operațiuni cu instrumente financiare derivate, acestea se impun prin reținere la sursă astfel:

(i) prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecărui câștig din efectuarea de operațiuni cu instrumente financiare derivate deținute o perioadă mai mare de 365 de zile inclusiv de la data dobândirii;


(ii) prin aplicarea unei cote de 6% asupra fiecărui câștig din efectuarea de operațiuni cu instrumente financiare derivate deținute o perioadă mai mică de 365 de zile de la data dobândirii.

Pentru determinarea perioadei în care au fost deținute se consideră că titlurile de valoare și instrumentele financiare sunt înstrăinate/răscumpărate în aceeași ordine în care au fost dobândite, respectiv primul intrat – primul ieșit, pe fiecare simbol.”

Impozit pe câștiguri de capital – diferența față de impozitarea altor venituri din investiții

Prin urmare, nivelul impozitului impus de statul român asupra câștigurilor de capital s-a mărit de 3 ori. Totuși, în acest context trebuie menționat că alte categorii de venituri din investiții din România sunt impozitate cu o cotă de impunere mai ridicată.

De exemplu, impozitul pe veniturile din dividende a fost crescut la 16%, iar veniturile din dobânzile bancare se impozitează cu 10%.

Noua lege a fost atacată la Curtea Constituțională a României, iar la data de de 20 octombrie 2025 CCR a anunțat într-un comunicat de presă că a respins obiecția de neconstituționalitate cu privire la legea în ansamblu.


Foto: geralt / canva.com / pixabay.com

Dacă acest articol despre impozit pe câștiguri de capital vi s-a părut util, v-ar putea interesa și:

[newsman_subscribe_widget formid="nzm-container-91885-6936-62e2a1251fbbbf9d28a8dd5a"]

Ce randament au ETF-urile. Explicații și listă cu exemple
Ce sunt ETC-urile și cum funcționează. Ghid cu exemple
ETF-uri de aur. TOP 8 fonduri cu active peste 1 miliard $
ETF-uri de energie. Exemple de la BVB și din piața globală
ETF-uri cu dividende. 6 exemple și ghid cu explicații
ETF-uri cu acumulare. Listă cu 11 fonduri tranzacționate la bursă

Articole recomandate:

citește și

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: