CNAIR, compania națională de administrare a infrastructurii rutiere, respinge ideea că infrastructura rutieră din România pierde bani din PNRR din cauza unor erori, ”voite sau nu”, ca urmare a nepublicării anumitor erate la contractele de licitații publice, respectiv cele privind suspendarea unor licitații, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene – JOUE.
Compania de Drumuri a mai transmis, miercuri seară, că platformele electronice privind achizițiile publice SEAP și JOUE sunt sincronizate de la finalul lui 2023 – necorelările ar predata acestei sincronizări –, iar ”multitudinea de oferte pentru fiecare contract de drumuri din partea unor antreprenori străini arată clar că toți cei care au dorit au putut avea acces la informații despre condițiile procedurilor de atribuire”.
Amintim că Asociația Pro Infrastructura a dat, miercuri, vina pentru scoaterea unor segmente ale autostrăzilor Moldovei (A7 Sud-Nord), Unirii (A8 Est-Vest) și Autostrăzii Transilvania (A3) din PNRR pe seama responsabililor CNAIR și ai SEAP, despre care asociația spunea că „au dat de gard cu licitațiile”.
Marți, Dragoș Pîslaru, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a declarat că investiții de 6,3 miliarde de euro nu vor mai fi finanțate din PNRR.
Fără finanțare au rămas mai multe proiecte de infrastructură mare pentru regiunea Moldovei, dar și proiecte de infrastructură feroviară, a confirmat ministrul. Directorul CNAIR, Cristian Pistol, a explicat pentru Europa FM că este vorba despre secțiunea nefinalizată din A7- Ploiești-Buzău și secțiunile Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț din A8. În total, în jur de 100 de kilometri.
Acordul cu Comisia a fost că banii deja cheltuiți nu vor fi dați înapoi, dar proiectele nefinalizate vor trebui finanțate din alte surse, iar CNAIR a transmis miercuri Economica.net că pentru finalizarea proiectelor de infrastructură scoase de la finanțare prin PNRR mai sunt necesari 7,86 de miliarde de lei, din care 3,14 miliarde vor fi alocați din Programul Transport (european), iar 4,72 de miliarde de lei din alte surse de finanțare (posibil de la buget).
CNAIR respinge acuzațiile și spune că ele sunt ”total neadevărate”. Ce spune CNAIR că s-a întâmplat și de unde au apărut necorelările
”În ultimele două zile o serie de persoane încearcă să acrediteze ideea că infrastructura rutieră pierde bani din PNRR și din cauza unor erori, voite sau nu, în licitarea contractelor de către CNAIR, ca urmare a «nepublicării anumitor erate, respectiv cele privind suspendarea unor licitații, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene – JOUE». Aceste alegații sunt total neadevărate! Acest lucru poate fi probat cu documente (…)”, a transmis compania de drumuri, într-o postare publicată, miercuri seară, pe pagina sa de Facebook.
Potrivit CNAIR, în urma identificării unor necorelări între platforma SEAP/SICAP și platforma JOUE/TED privind posibilitatea tehnică de modificare a statusurilor procedurilor de achiziție publică la nivelul JOUE, în 18 septembrie 2023 a fost prezentată situația de fapt Autorității pentru Digitalizarea României (ADR) și s-a solicitat consiliere pentru identificarea unei modalități efective de corelare a informațiilor dintre cele două platforme.
Ulterior, în 21 septembrie 2023, Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) a transmis CNAIR o adresă prin care specifică faptul că, la nivelul anunțului din JOUE/TED, nu se publică stările intermediare, adică suspendările, deoarece formularul standard european nu conține câmpuri sau secțiuni dedicate acestor informații.
”Starea de suspendare poate fi vizualizată pe partea publică a SEAP/SICAP pentru procedura respectivă; toate anunțurile publicate în JOUE/TED conțin un link care redirecționează automat ofertanții spre partea publică a SEAP/SICAP unde sunt prezentate inclusiv informațiile privind eventuala suspendare a procedurilor”, notează CNAIR.
CNAIR: ”Nu există situație în care un eventual ofertant român sau străin să fi putut fi vătămat în intenția de a depune oferte”
Compania de Drumuri precizează, în context, că, prin notificarea ADR din data de 28 septembrie 2023, operatorul SEAP/SICAP a confirmat faptul că nu există nicio situație în care un eventual ofertant român sau străin – din UE sau din afara spațiului UE – ”ar fi putut fi vătămat în vreun fel în intenția de a depune oferte”.
”Notificarea spune clar că, în conformitate cu prevederile legale, pentru a participa la o procedură, ofertanții trebuie să parcurgă procesul de înregistrare în SEAP/SICAP, înainte de termenul limită pentru depunerea ofertelor. Chiar JOUE precizează pe platforma sa, modalitatea în care doritorii pot participa la o procedură de licitație. Practic, multitudinea de oferte pentru fiecare contract din partea unor antreprenori străini arată clar posibilitatea că toți cei care au dorit au putut avea acces la informații despre condițiile procedurilor de atribuire. Ulterior, ca urmare a solicitării CNAIR din 18 septembrie 2023, ADR a adus la cunoștința tuturor autorităților contractante din România informațiile mai sus prezentate prin publicarea unei notificări pe platforma electronică SEAP/SICAP, în data de 28 septembrie 2023”, se arată în postarea CNAIR.
Reprezentanții CNAIR mai susțin că, în urma eforturilor României de corectare și de corelare a bazelor de date pentru preluarea din SEAP/SICAP a unor categorii de informații, în data de 4 decembrie 2023 s-a realizat corelarea cu platforma JOUE/TED, așadar sincronizarea platformelor electronice privind achizițiile publice.
Cu o zi în urmă, Ministerul Transporturilor a transmis că România nu pierde niciun euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) destinat sectorului transporturilor după ce, în urma discuțiilor tehnice purtate cu reprezentanții Comisiei Europene, s-a stabilit că proiectele care rămân în PNRR vor fi finanțate integral din fonduri europene, fără a mai necesita cofinanțare din bugetul de stat.
Raport al Curții de Conturi din 2024: Nu s-au încălcat prevederile legale incidente domeniului achizițiilor publice
Curtea de Conturi a României a analizat în 2023 modul în care CNAIR a derulat mai multe achiziții publice pentru proiecte rutiere finanțate din PNRR, printre care și tronsoane ale autostrăzilor A3 și A7. În raportul instituției se arată că au existat neconcordanțe între informațiile publicate în platforma națională de achiziții SEAP (SICAP) și cele publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE).
Curtea a concluzionat însă că nu au fost identificate aspecte de neconformitate cu prevederile legale în vigoare incidente domeniului achizițiilor publice. Motivul pentru care s-a pierdut finanțarea din PNRR este faptul că nu s-a respectat regulamentul european al achizițiilor publice.
”În cadrul unei misiuni de audit de conformitate s-au suspus verificării activitățile desfășurate de CNAIR referitoare la atribuirea, în perioada 2021-2023, a unui număr de 14 contracte de achiziții publice (12 contracte de achiziții publice atribuite, o procedură de achiziție publică anulată, un contract de achiziții publice reziliat). (…) Pentru un număr de 8 contracte de achiziții publice, autoritatea contractantă nu a publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene anunțurile de tip erată prin care au fost suspendate procedurile de achiziții publice. (…) În același timp, pentru un număr de 4 contracte de achiziții publice, autoritatea contractantă nu a publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene anunțurile de tip erată prin care au fost modificate fie termenele de depunere a ofertelor, fie criteriile de atribuire, fie valoarea estimată”, arată Curtea de Conturi.
Curtea subliniază însă că aceste informații au fost disponibile în SEAP și că platforma europeană TED (Tenders Electronic Daily) nu permite întotdeauna publicarea unor modificări ulterioare care nu se regăsesc în anunțul inițial transmis.
(Citește și: ”Delegația PNRR la București – România nu va pierde niciun euro din granturi. Până la finele lunii iulie, guvernul va trimite la Comisie forma revizuită a PNRR”)
(Citește și: ”Segmente din Autostrada Moldovei A7 și Autostrada Unirii A8 au fost scoase din PNRR, în urma unor erori de procedură ale Ministerului Transporturilor. Vestea bună – banii deja cheltuiți nu vor fi dați înapoi”)
(Citește și: ”Asociația Pro Infrastructura, despre autostrăzile scoase din PNRR: Responsabilii CNAIR și ai SEAP „au dat de gard cu licitațiile” – „Din rațiuni electorale, oficialii guvernamentali au băgat mizeria sub preș””)
***