30 iunie, 2025

Politicile tarifare imprevizibile ale administrației Trump, combinate cu nivelurile scăzute ale râurilor, cauzează cea mai gravă congestie a lanțului de aprovizionare din Europa de la pandemia de coronavirus încoace, avertizează companiile de transport și logistică, potrivit Financial Times.

Barjele au fost nevoite să aștepte zile întregi pentru a prelua mărfuri, iar navele container au întâmpinat întârzieri semnificative, problemele fiind așteptate să persiste cel puțin câteva luni. Cele mai grave probleme sunt în porturile Rotterdam, Anvers și Hamburg.

„Toate hub-urile mari sunt supraaglomerate”, a declarat Caesar Luikenaar, director general al WEC Lines, o companie de transport maritim din Țările de Jos. El a spus că mai multe porturi importante din Europa funcționează la capacitate maximă.


Albert van Ommen, director general al companiei olandeze de logistică Euro-Rijn Group, a afirmat că aceasta este cea mai gravă congestie de la pandemie încoace, când fluxurile de marfă au copleșit porturile deja afectate de lipsa de personal.

Aceste probleme reprezintă o nouă lovitură pentru un sistem logistic global care până de curând permitea companiilor să mențină stocuri minime, sigure că serviciile de transport programate vor reface constant inventarul, la termene fixe.

Întârzierile nu i-au forțat încă pe clienți să oprească producția din cauza lipsei de componente, dar scenariul nu este exclus

companie germană de logistică, Contargo, a avertizat clienții că barjele așteaptă în medie 66 de ore pentru a încărca containere la Anvers și 77 de ore la Rotterdam. De obicei, barjele primesc intervale fixe de timp pentru încărcare în terminalele de containere, pentru a asigura un proces rapid și eficient.

Casper Ellerbaek, director executiv în cadrul DHL Germania, a declarat că întârzierile nu i-au forțat încă pe clienții săi să oprească producția din cauza lipsei de componente, dar că un asemenea „scenariu dramatic” rămâne posibil.

Van Ommen a spus că, în portul Anvers – al doilea cel mai aglomerat port de containere din Europa – navele de mare tonaj descarcă cu întârzieri de 3 până la 5 zile.


„Când preluăm containerele cu barjele, ele nu pot fi încărcate la timp, pentru că navele maritime nu sosesc la timp”, a spus Van Ommen. „În cele din urmă, clientul sau utilizatorul final primește marfa cu întârziere.”

Realinierea alianțelor transportatorilor maritimi provoacă perturbări pe termen scurt

Companiile de logistică pun criza pe seama mai multor factori, inclusiv schimbările bruște în politica tarifară a SUA sub președintele Donald Trump, care au obligat liniile maritime de containere să își modifice rețelele pentru a se adapta noilor fluxuri comerciale globale.

Problemele sunt agravate de restricțiile privind încărcarea barjelor pe fluviul Rin, după o primăvară secetoasă care a lăsat nivelul apei neobișnuit de scăzut.

În același timp, terminalele se confruntă cu o realiniere semnificativă a alianțelor dintre liniile maritime, după ce Mediterranean Shipping Company din Elveția și Maersk din Danemarca – cele mai mari două companii de transport maritim – au încheiat acordul lor anterior de cooperare. Astfel de schimbări provoacă perturbări pe termen scurt, deoarece liniile maritime își modifică programele sau se mută în alte terminale.

Porturile europene se confruntă și cu un volum crescut de importuri din Asia

În același timp, porturile europene se confruntă și cu un volum crescut de importuri din Asia, pe măsură ce tarifele mari impuse de SUA determină redirecționarea mărfurilor.


Ellerbaek de la DHL a pus creșterea bruscă a volumelor de containere din Asia către Europa – pe care a estimat-o la aproximativ 7% anual – pe seama schimbărilor de strategie ale exportatorilor asiatici.

„Dacă ne uităm la nivelurile de creștere pe diferitele rute comerciale, nu există îndoială că Europa a preluat o mare parte din cota care în mod istoric era destinată pieței americane”, a spus Ellerbaek.

Reprezentanții industriei au afirmat că operatorii de terminale – în mare parte companii private care închiriază spațiu de chei de la autorități portuare publice – se grăbesc să angajeze personal nou și să achiziționeze echipamente noi pentru a reduce presiunea.

(Citește și: ”Tsunami de exporturi chineze asupra lumii, creștere cu 40% față de anul trecut: Ce efecte va avea valul de produse chinezești asupra Europei”)

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: