Numărul pasagerilor care au circulat cu trenul s-a diminuat, în primul trimestru din acest an, cu 7,5%, până la 16,102 milioane, comparativ cu perioada similară din 2024.
De asemenea, parcursul pasagerilor a scăzut în perioada menţionată cu 8,1%.
A scăzut și viteza medie comercială a trenurilor de pasageri (km/h), cu 2,5%, arată datele INS.
Principalele cauze ale scăderii numărului de călători din transportul feroviar:
- creșterea tarifelor (cu aproape 17% față de aprilie 2024)
- reducerea compensațiilor acordate de stat operatorului național pentru 2025
- limitarea facilităților pentru studenți, prin așa-numita Ordonanță trenuleț, ale cărei măsuri au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2025
Evoluția transportului feroviar de mărfuri:
- volumul mărfurilor a înregistrat o scădere cu 18,5% faţă de trimestrul I 2024
- creştere a existat doar la trenurile care au tranzit țara, cu 47,7%, ceea ce indică trend opus în UE la transportul de mărfuri
- au fost transportate 9,034 milioane tone mărfuri, din care 79,9% în transport naţional
- ponderi semnificative au fost înregistrate pentru cocs, produse rafinate din petrol (26,5%) şi cărbune şi lignit; ţiţei şi gaze naturale (21,4%)
Creștere modestă a vitezei trenurilor de marfă
În transportul feroviar d emărfuri s-au înregistrat evoluții pozitive la următorii indicatori:
- timpul mediu de rulaj al vagoanelor de marfă (zile) – creştere cu 23,5%
- viteza medie comercială a trenurilor de marfă (km/h) – creştere cu 1,4%.
(Citește și: Planul pentru calea ferată: Rutele feroviare de călători profitabile să devină comerciale, să fie compensate doar cele care nu pot fi niciodată pe profit)
****