Rutele profitabile pe calea ferată, cum ar fi Bucureşti – Constanţa sau Bucureşti – Braşov, ar trebui să devină comerciale, iar compensarea să se acorde operatorilor de transport călători doar pentru rutele de pe urma cărora nu poţi scoate profit, este de părere preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Mihai Barbu.
Compensarea rutelor de transport feroviar de călători în România se referă la subvențiile acordate operatorilor feroviari pentru a asigura funcționarea rutelor prevăzute în contractele de serviciu public, chiar și atunci când acestea nu sunt profitabile comercial. Acest mecanism are rolul de a garanta accesul publicului la transport feroviar pe întreg teritoriul, inclusiv pe rutele nerentabile, dar considerate de interes public.
„Noi, în România, compensăm toate traseele – şi sunt trasee profitabile în România. Bucureşti-Constanţa este unul dintre traseele profitabile. Bucureşti-Braşov este un traseu profitabil. La un moment dat, aceste trasee trebuie să devină comerciale şi traseele compensate să fie acelea care nu sunt profitabile şi nu pot fi profitabile vreodată, pentru că sunt, nu ştiu, trasee unde nu sunt călători foarte mulţi şi nici n-ai de unde să aduci”, a declarat Mihai Barbu, într-un interviu pentru Agerpres.
În opinia acestuia, preocuparea companiilor feroviare ar trebui să fie atragerea de călători pe calea ferată, călătoria cu trenul fiind mai ieftină decât pe rutier.
„Preocuparea tuturor companiilor trebuie să fie aceasta: să aducă pe calea ferată călători, pentru că atunci încasează şi din bilete mai mulţi bani. Aducem călătorii din zona rutieră în zona feroviară, pentru că vă spun din experienţă proprie: este mult mai uşor să mergi cu trenul de la Bucureşti la Braşov decât să mergi cu maşina de la Bucureşti la Braşov. Este şi mult mai ieftin şi este mult mai confortabil pentru oricine. Să mergem să stăm 5 ore în trafic pe Valea Prahovei nu e confortabil pentru toată lumea”, a susţinut şeful ARF.
Reamintim că CFR Călători a anunţat că acordarea unei compensaţii pentru serviciul public sub nivelul anului 2024 şi diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 ar putea conduce în final la apariţia unui blocaj cu efecte nedorite asupra sistemului feroviar.
Compensația alocată pentru transportul public de călători pentru anul 2025 este de 1,739 miliarde lei, sumă despre care CFR Călători a susținut că este „insuficientă pentru acoperirea costurilor de exploatare a societății”.
(Citește și: CFR Călători reclamă sub-compensarea și diminuarea veniturilor sale pe 2025, care pun în pericol transportul public – CFR spune că există riscuri de blocaj și incapacitate de plată)
****