fbpx

15 ianuarie, 2025

Șantierele navale din Europa, inclusiv Damen din Brest, Franța, și Fayard A/S din Danemarca, continuă să efectueze lucrări de întreținere și reparații pentru petroliere rusești, ceea ce permite Rusiei să transporte în continuare gaze naturale (LNG) prin Arctica, arată un raport publicat de Financial Times. Fără aceste lucrări de reparații, gazul natural lichefiat pe care Rusia îl produce în peninsula Yamal ar fi mai dificil de transportat.

Această activitate are loc datorită unei lacune în reglementările de sancțiuni impuse de Uniunea Europeană, care permit reparațiile. Gazul natural lichefiat produs și exportat de la ansamblul Yamal reprezintă peste 20% din întreaga producție de gaze a Rusiei. Totodată, din Yamal provin mare parte (85-90%) din livrările de LNG din Rusia către UE.


Cele două şantiere navale menționate au efectuat lucrări de întreţinere pentru 14 din cele 15 vase Arc7 care transportă gaz de la uzina Yamal LNG de pe coasta nordică a Rusiei, potrivit imaginilor prin satelit și datelor de venire la port analizate de FT.

Interzicerea lucrărilor de mentenanță ar pune în pericolul exporturile de LNG rusești de la Yamal. Adică și importurile europene

„Dacă aceste șantiere navale europene nu ar mai fi disponibile (pentru flota rusească), asta ar pune sub semnul întrebării întreaga operațiune logistică. Ar trebui să găsească alte locuri pentru lucrările de mentenanță, mult mai îndepărtate”, arată Malte Humpert, specialist în transport maritim prin Arctica.

Uniunea Europeană nu a ajuns la un consens privind sancționarea reparațiilor acestor vase. Zece țări membre, printre care România și Polonia, militează pentru interzicerea acestor reparații în șantierele navale europene, mai scrie FT.

Transportatoarele sunt deținute în mare parte de oligarhii greci

Navele au vizitat regulat șantierele, Damen efectuând de opt lucrări de reparații, iar Fayard de nouă, de la invazia Rusiei în Ucraina, în februarie 2022. Mare parte din nave sunt deținute direct de companii de energie și transport maritim, printre care și compania grecească Dynagas.


Damen susține că „lucrările au respectat strict legislația europeană privind sancțiunile”. Fayard nu a oferit comentarii.

Excepțiile de la sancțiuni includ navele care efectuează activități comerciale și de transport de energie sub alt steag decât cel rusesc. Ele permit continuarea activităților de întreținere și expertiză tehnică de către companiile europene.

Christophe de Margerie, singurul petrolier rusesc care nu a beneficiat de servicii în UE, a fost sancționat și a fost forțat să se deplaseze în China pentru lucrări, fiind afectat de lipsa de piese.

(Citește și: ”Prețurile petrolului cresc la maximum-ul ultimelor patru luni din cauza noilor sancțiuni impuse de SUA exporturilor rusești)

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: