Ecommerce Europe și Eurocommerce, asociațiile europene ale comerțului retail și en-gros, trag joi un semnal de alarmă și avertizează că, la un an de la lansarea campaniei pentru condiții egale de concurență în e-commerce, operatorii europeni din sector continuă să se confrunte cu practici neloiale din partea unor platforme din afara UE – precum Temu și Shein – care ignoră legislația europeană.
E vorba, în pricipal, de platformele de e-comerce chinezești, mai ales Temu și Shein – care nu respectă legislația europeană și fac, astfel o concurență devastatoare companiior europene, inclusiv prin prețuri de dumping sprijinite de actori statali.
Ecommerce Europe și Eurocommerce cer printr-o scrisoare deschisă adresată instituțiilor europene acțiuni ferme și rapide pentru protejarea pieței unice, a consumatorilor și a afacerilor corecte din Europa.
EuroCommerce solicită Comisiei măsuri urgente pentru susținerea competitivității sectorului de retail și comerț en-gros
Reprezentanții Eurocommerce au avut miercuri o întâlnire cu vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, Stéphane Séjourné, pentru a transmite un apel comun în favoarea unor acțiuni urgente menite să consolideze competitivitatea și reziliența acestui sector în Europa.
Una dintre principalele îngrijorări exprimate a fost amenințarea tot mai mare a concurenței neloiale din partea platformelor și comercianților din țări terțe.
Directorul general al EuroCommerce, Christel Delberghe, a avertizat că firmele din UE sunt dezavantajate de concurenți din afara UE care adesea ignoră standardele și legislația europeană: „Avem nevoie de o aplicare mai fermă a regulilor, de o reformă rapidă a sistemului vamal și a rețelei CPC (cooperarea pentru protecția consumatorului – n.r.), precum și de un cadru de coordonare la nivelul întregii Uniuni”, a declarat ea.
În cadrul întâlnirii, președintele EuroCommerce, Juan Manuel Morales, a subliniat la rândul său amploarea și importanța sectorului: 26 de milioane de locuri de muncă directe, 5 milioane de afaceri – majoritatea IMM-uri – și un rol esențial în deservirea zilnică a consumatorilor și a celorlalte întreprinderi.
Șeful Eurocommerce: Ne confruntăm cu provocări tot mai mari
„Ne transformăm rapid, însă ne confruntăm cu provocări tot mai mari – de la tensiuni geopolitice și războaie tarifare, până la un aflux de colete care conțin produse neconforme, ce subminează concurența loială”, a transmis Morales.
Totodată, reprezentanții retailerilor și comercianților en-gros au salutat Strategia pentru Piața Unică a Comisiei și au cerut, totodată, progrese mai rapide în eliminarea barierelor de reglementare, a constrângerilor teritoriale de aprovizionare și a controalelor de prețuri aplicate la nivel național în diferite țări care denaturează concurența și descurajează investițiile.
„Au fost formulate apeluri pentru o aplicare mai fermă a regulilor, inclusiv măsuri rapide în cazul încălcărilor în care regulile naționale afectează funcționarea Pieței Unice și ar putea încuraja alte state membre să adopte restricții similare”, mai transmit reprezentanții Eurocommerce.
EuroCommerce adaugă că sprijină accentul reînnoit al Comisiei pe competitivitate și investiții, solicitând în același timp o recunoaștere mai mare a diversității sectorului și a nevoilor sale specifice.
„Au fost formulate apeluri pentru simplificarea urgentă a reglementărilor și măsuri concrete pentru a combate fragmentarea pieței, care continuă să descurajeze investițiile. Mesajul EuroCommerce a fost clar: sectorul este pregătit să sprijine obiectivele economice și ecologice ale UE, dar are nevoie de condiții egale de concurență, reglementări mai inteligente, o Piață Unică funcțională și o aplicare mai riguroasă a regulilor pentru a putea prospera”, mai arată oficialii Eurocommerce.
(Citește și: ”Cristi MOVILĂ, ARMO: 75% din firmele românești din comerțul online sunt afectate de concurența neloială a firmelor chineze”)
***