18 iunie, 2025

Undeva la 75% din firmele românești din comerțul online sunt afectate de concurența neloială pe care o realizează firmele chineze precum Temu și Shein, a avertizat Cristi Movilă, președinte al Asociației Române pentru Magazinele Online (ARMO) și Fondator OptiComm.AI,

El a adăugat că peste 65% din firmele din comerțul online românesc cer ajutorul statului și spun că efectiv nu știu ce să facă în fața acestei concurențe.

”Pentru că sunt IMM-uri, care nu au bugete atât de mari să concureze cu un guvern – pentru că nu concurăm cu o companie, ci cu un guvern, un stat, a doua putere a lumii. Nu vorbim despre o companie când vorbim despre ele”, a avertizat el.


Declarațiile au fost făcute în cadrul Conferinței CDG Economia românească a tehnologiilor de top: adecvarea companiilor la trendurile globale – atu-uri și oportunități”, organizată în 17 iunie de CursdeGuvernare.ro, la Parlamentul României – Comisia de industrii și servicii din Camera Deputaților – înregistrarea integrală poate fi văzută AICI-LINK.

Cele mai importante declarații ale lui Cristi Movilă:

  • Stăteam și ascultam foarte multe lucruri care sunt defapt bazele: baza educativă, legislativă, legate de investiții… Foarte multe lucruri (se discută în termeni de) trebuie să se facă… Responsabilitate care se împarte de colo-colo… Deci în principiu nu mai discutăm despre lucrurile pe care ar trebui să le facem pentru că văd că toată lumea știe, e ok, suntem în regulă.

  • Ce vă pot spune eu: un lucru important este că încă din 2008, în facultăți, în România, se făcea AI. Am studiat rețele neuronale și AI la Universitatea București, Facultatea de Informatică, doar că acum, din postura de antreprenor, mi-am dat seama că nu trebuie să mă uit la unde este AI-ul acum sau ce știu eu acum despre domeniul ăsta. Apropo de trebuie. Ci e nevoie să mă uit cam unde se îndreaptă. Sunt oameni mult mai deștepți ca noi care lucrează și investesc niște sume fabuloase – niciodată în istoria omenirii nu s-a investit atât de mult, nu s-a alocat atât de mare interes și efort în a se dezvolta ceva cum se alocă acum. Atunci, e foarte important să ne uităm la unde se duce, unde vom ajunge.

  • Asta, cumva, suprapus pe faptul că dacă noi folosim tehnologia de ieri sau de anul trecut, totuși putem rezolva foarte multe lucruri pe care nu le rezolvăm astăzi. Doar dacă implementăm niște lucruri care s-au întâmplat deja. Și mi-am notat în timp ce ascultam intervențiile că un mod de adoptare al tehnologiei… Am pornit în 2007 ca prim magazin online de încălțăminte în România. Toată lumea spunea că nu se va cumpăra online încălțăminte, inclusiv am și astăzi cu diverse persoane, diverși factori de decizie din companii mari, importante, care spun că online-ul nu e pentru ei. Deci 2025, față de 2007, 18 ani mai târziu – e ceva fabulos. Doar că adopția unei tehnologii și adopția lucrurilor noi, în cadrul mediului privat, nici nu vorbim despre mediul public, se face incremental, se face cu mici victorii. Nu poți să înghiți toată broasca dintr-odată, nu poți să înghiți elefantul.

  • Am mai încercat. Facem strategii care rămân în sertare sau în subsolul Parlamentului. Doar că adoptând și făcând ceva mic, ceva incremental, avem o victorie – a persoanelor care fac și care au implementat ceva și avem și o victorie a beneficiarului. Vede că se întâmplă ceva. Orice picătură într-un ocean e mai mult decât nicio picătură.

  • Toată lumea vrea AI și, la fel, acest lucru e destul de clar. Foarte multe companii vor, mediul privat și inclusiv mediul public. Doar că ne-am dat seama că nu prea sunt pregătiți. Nu avem cadru, nu avem competențele necesare, nu avem persoanele care să implementeze. Nici companiile nu au reușit să adopte diverse proiecte, dar suntem în drum spre.

  • Se vorbea mai devreme despre Edge Institute. Este o inițiativă care e mai mult decât vitală, dar noi, prin prisma ARMO și la fel toate celelalte organizații care reprezintă mediul privat, au tras acest semnal de alarmă, că este o nevoie foarte clară și destul de concretă pentru digitalizarea României și pentru a stabili un mediu, iar un lucru de care ne-am dat seama în mediul public și privat și ascultam mai devreme intervenția dl. Mititelu și nu-mi venea să cred că nu există un catalog al contactelor pentru instituții – deci un fel de Paginile Aurii. Și în mediul e cam același lucru: foarte multe companii nu au datele puse cap la cap. O problemă reală despre care noi tot povestim este legată de date și despre a trage aceste date inteligență. Asta este foarte important pentru că motorul acesta tehnologic, sau tehnologia, nu funcționează fără date. Fără energie, asta e clar, nici nu trebuie menționat, dar la fel, fără date nu funcționează.

  • Noi, în cadrul Asociației Magazinelor Online, am făcut un studiu. În luna mai, pe peste 500 de companii din România, care au tras un semnal de alarmă: peste 75% dintre ele sunt impactate de către alte companii care folosesc date și energie. Deci, pe de o parte, noi nu atragem investiții străine și nu avem un mediu suficient de competitiv astfel încât să se investească mai mult în România, să atragem mai mulți bani. Iar pe de altă parte, sunt foarte multe companii străine care, ajutate de tehnologie și de investițiile din țările lor, cu precădere din Asia din păcate, care vin și fac o concurență de foarte multe ori neloială – pentru că nu jucăm cu aceleași arme – mediului privat din România. Asta, la fel, are un impact economic, palpabil, concret, asupra companiilor și noastră ca indivizi.

  • Un lucru foarte important aici: peste 65% din companiile respective se așteaptă – și au un strigăt de ajutor – să existe un ajutor din partea statului pentru a face față acestui avans, a acestui val tehnologic și acestui mediu care se schimbă în permanență. Lucru foarte rar întâlnit, ca într-un glas toate companiile din România, dintr-un sector, să spună: ok, avem nevoie de ceva, ajutați-ne, nu mai putem să trăim pentru că peste 75% au raportat scăderea profitului. Probabil foarte multe din ele vor dispărea și vedem asta în sectorul comerțului electronic: foarte multe companii dispar pentru că există companii mult mai mari, mamut, care investesc și care au un plan de investiții, de cheltuieli, asumat pe un interval mai mare de 10 ani și atunci concurența pe care o fac companiile respective mediului economic din România e una neloială.

  • Ca să închei: s-au întâlnit mările. Tot vorbesc despre asta de ceva timp, că s-au întâlnit mările. Avem tehnologie, chiar dacă vorbim de anul trecut sau de ieri, avem date, avem putere de calcul suficient de ieftină ca să adoptăm anumite proiecte, să implementăm (AI și tehnologie), avem specialiști care spun: vă ajutăm, suntem aici, putem să implementăm, să facem ceva. În principiu trebuie doar să începem. Acesta e mesajul pe care vreau să îl las: e nevoie să începem cu niște pași mici, cu niște victorii. Nu cred că nimeni, din postura de.. cealaltă parte a mesei, nu cred că se simte confortabil când noi venim din mediul privat și spunem: băi, lăsați-ne cu trebuie, că nu mai putem. Literalmente nu mai putem.

  • Atunci nu e confortabil nici pentru cealaltă parte să aibă o discuție în contradictoriu, în permanență. Ce aș recomanda eu, un mesaj foarte important: să începem să facem ceva. Orice, cât de mic, pe fiecare verticală, pentru ca aceste schimbări incrementale și aceste lucruri pe care le putem face pot să aducă un mare-mare beneficiu și pot să conducă la a schimba (lucrurile). E o chestiune de perspectivă: dacă schimbăm unghiul din care ne uităm, să zicem că din ok, nu s-a făcut nimic, trecem la se mai face ceva, am mai făcut ceva… E o schimbare atât de benefică pentru toate părțile… Am experimentat-o în mediul privat și vă spun că funcționează.

Întrebări:

Întrebare de la cititorii și ascultătorii CDG: Care e impactul tehnologiei asiatice asupra comerțului online european? Ei respectă aceleași reguli?

Cristi Movilă:

  • Nici gând, din păcate. Pentru că, pe de o parte, nu luptă cu aceleași arme. Adică dacă ne uităm la investițiile în tehnologie, în a înțelege datele, comportamentele… Și dacă ne uităm la ce s-a întâmplat în alegeri: se poate să analizăm niște date și comportamentul unor oameni și să tragem niște concluzii foarte corecte și foarte bune pentru bugetul companiei, foarte eficiente pentru modul în care mă poziționez. Iar companiile astea, făcând lucrul ăsta… Ce spuneam: studiul pe care l-am făcut, reprezentativ de departe la nivel național – peste 500 de companii – arată că peste 75% au profitul micșorat din cauza lor (a companiilor chineze – n.r.). Peste 65% din ele cer ajutorul (statului) și spun că nu știu ce să facă, efectiv.

  • Pentru că sunt IMM-uri, care nu au bugete atât de mari să concureze cu un guvern – nu concurăm deci cu o companie, ci cu un guvern, un stat, a doua putere a lumii. Nu vorbim despre o companie când vorbim despre ele.

Moderator: Din ce știți, la nivel european, se reglementează pe această zonă de e-commerce?

Cristi Movilă:

  • E o discuție cu ”trebuie” la care asistăm și noi de vreo 4-5 ani. Sunt președintele ARMO de 3 ani și de 3 ani suntem parte din Ecommerce Europe, asociația care înglobează toate asociațiile de ecommerce din fiecare țară și avem tot felul de inițiative noi: facem studii, analizăm, vedem impactul, aducem foarte multe companii la masă care să spună, care să strige, să urle… Nu prea știm ce să mai facem.

  • La nivel european se spune: ok, trebuie să reglementăm, o să facem, o să… Un exemplu super simplu: pragul sub care nu taxează în Europa, nu se plătesc taxe vamale – 150 de euro. În România se pierd… în fiecare zi ajung 400.000 de colete, minim. Pe zi. Care nu trec de acest prag. Ori, luați cât vreți voi: 20 de euro zicem noi, o medie decentă a coletului, la 10% din această sumă se pierd 1 milion de euro pe zi. Din taxe vamale. Asta e.

  • Dacă eu import ceva din Asia și vreau să revând, plătesc taxe vamale. Dacă am un magazin online. Ei, companiile (chineze) respective nu plătesc mai nimic. Dincolo de faptul că nu pot să returnez produse, nu se supun Digital Services Act, adică nu respect prețul, modalități de afișare, de promovare și așa mai departe.

Conferința s-a desfășurat la Parlament, la Comisia de Industrii a Camerei deputaților:

Partener instituțional:
Comisia pentru Industrii și servicii – Camera Deputaților, Parlamentul României

Parteneri:

eMAG

AmCham România

Zitec

Essensys

Asociația Cronica Europeană

(Citește și: ”Live acum: Conferința CDG ”Economia românească a tehnologiilor de top: adecvarea companiilor la trendurile globale – atu-uri și oportunități””)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: