27 martie, 2025

România a devenit subiect de discuție și controversă la Bruxelles, după ce Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a publicat în transparență decizională un ordin care obligă operatorii economici să afișeze adaosul comercial practicat.

În răspuns la ordin, cele mai mari două asociații patronale pe comerț din Europa – EuroCommerce și Ecommerce Europe – au transmis Comisiei Europene o scrisoare prin care atrag atenția că măsura ar pune retailerii români într-un „dezavantaj competitiv sever” și ar putea distorsiona concurența din comerț.

„Afaceriile românești se confruntă deja cu o concurență intensă din partea actorilor din afara UE, care pot decide pur și simplu să ocolească reglementările europene. În loc să abordeze acest avantaj incorect, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor din România propune o reglementare care ar obliga companiile să facă publice prețurile de achiziție ale produselor și marjele comerciale. Această măsură (…) ar putea descuraja investițiile, distorsiona concurența și, în cele din urmă, afecta consumatorii români, reducând opțiunile disponibile și eliminând afacerile locale de pe piață”, transmite Ecommerce Europe într-o postare pe LinkedIn.


ANPC a retras la un moment dat ordinul respectiv pentru „îndreptare eroare materială”, dar acesta a fost republicat la o zi distanță într-o formă nu foarte diferită. Conform ordinului republicat, ANPC va obliga comercianții să publice adaosul comercial practicat în raport cu „prețul de achiziție” al produsului. Varianta anterioară a ordinului prevedea publicarea adaosului comercial practicat în raport cu „prețul de bază” al produsului.

„În loc să impună noi poveri asupra companiilor românești care respectă regulile, solicităm autorităților române și europene să se concentreze pe aplicarea echitabilă a normelor existente pentru a combate concurența neloială și a proteja Piața Unică a UE. Astăzi, am decis să trimitem o scrisoare vicepreședinților executivi Teresa Ribera și Stéphane Séjourné, pentru a le aduce la cunoștință preocupările noastre și necesitatea unei acțiuni urgente”, mai adaugă asociația patronală Ecommerce Europe în postarea sa.

EuroCommerce: Măsurile anti-economice vor agrava inflația

În același timp, Ilya Bruggeman, directorul EuroCommerce, principala organizație europeană ce reprezintă sectorul de retail și en-gros, afirmă tot într-o postare pe LinkedIn că

. În același timp, Ecommerce Europe este vocea sectorului european de comerț electronic și reprezintă, prin intermediul asociațiilor sale naționale, peste 150.000 de companii care vând bunuri și servicii online consumatorilor din Europa.

În același timp, Ilya Bruggeman, directorul EuroCommerce, principala organizație europeană ce reprezintă sectorul de retail și en-gros, compară ordinul ANPC cu măsuri anti-piață din Ungaria sau Bulgaria, care vor să introducă la rândul lor limite pentru marjele de profit ale comercianților.


„În mai multe state membre ale UE, sectoarele de retail și en-gros asistă la reapariția măsurilor de reglementare a prețurilor pentru diverse produse, în special alimente, pe fondul creșterii inflației. Începând de luni, Ungaria a implementat o lege care impune un plafon pentru marjele de profit. Bulgaria ia în considerare introducerea unor limite pentru adaosurile comerciale, iar în România, un proiect de ordin ar putea obliga retailerii să afișeze adaosul aplicat produselor.
Deși aceste măsuri pot părea, la prima vedere, favorabile consumatorilor, în realitate, ele distorsionează piața locală și concurența, afectând strategiile de preț ale comercianților. Mai mult, dovezile sugerează că astfel de reglementări ar putea agrava inflația și chiar duce la creșterea prețurilor altor produse”, spune Bruggeman într-o postare pe LinkedIn.

Ordinul din România „riscă să distorsioneze concurența atât în comerțul fizic, cât și în cel online”.

Acesta punctează că, după vârful puseului de inflație din 2022, numeroase autorități și studii independente realizate în Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Germania, Lituania, Țările de Jos, Slovacia, Spania, Suedia și Marea Britanie au confirmat că (i) prețurile de consum au urmat tendințele generale și nu au crescut mai mult decât era justificat de creșterea costurilor; (ii) marjele retailerilor au fost sub presiune și au scăzut și (iii) că costurile au crescut mai mult decât prețurile de vânzare cu amănuntul.

„Aceste date arată că piața de retail funcționează corect, iar comercianții încearcă deja să mențină prețurile accesibile pentru consumatori. Prin urmare, intervențiile asupra marjelor, adaosurilor comerciale și prețurilor nu fac decât să înrăutățească situația, ducând în final la costuri mai mari pentru consumatori”, afirmă Ilya Bruggeman, directorul EuroCommerce.

Potrivit acestuia, jurisprudența europeană (Cauzele C-557/23 și C-400/19) oferă Comisiei Europene argumente solide pentru a acționa împotriva anumitor măsuri de reglementare a prețurilor.

Acesta precizează că EuroCommerce a transmis marți scrisoarea către vicepreședintele executiv al Comisiei Teresa Ribera pentru a-i expune îngrijorările asociației patronale legate de proiectul de ordin din România, care „riscă să distorsioneze concurența atât în comerțul fizic, cât și în cel online”.

(Citește și: ”Scrisoare deschisă a retailerilor din Vrancea către ANPC – ei cer „imperativ” retragerea imediată a propunerii de afișare a adaosului comercial pentru fiecare produs”)


***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: