Europa a rămas cea mai importantă piață de export pentru mașinile electrice produse în China, însă cererea în scădere, reticența consumatorilor europeni de a cumpăra mărci chinezești de vehicule electrice și noile taxe compensatorii aplicate în Uniunea Europeană au făcut ca ponderea valorii atribuite Europei în totalul exporturilor chinezești de vehicule electrice să scadă de la peste 70% în 2021 la aproximativ 40% în 2024.
Ca urmare, exporturile chinezești s-au orientat tot mai mult către piețe emergente precum Mexic (+370%), Asia de Sud-Est (+10%), Federația Rusă (denumită în continuare Rusia) și țările din regiunea Mării Caspice, potrivit unui raport al Agenției Internaționale pentru Energie (AIE).
Relaxarea tarifelor pentru vehiculele electrice se numără printre subiectele importante ale agendei summit-ului UE-China de joi.

Vânzările de mașini electrice: 17 mil. la nivel global, din care 11 mil. produse în China
Vânzările de mașini electrice au depășit 17 milioane de unități la nivel global în 2024, înregistrând o creștere de peste 25%. Cele 3,5 milioane de mașini vândute în plus în 2024 față de 2023 depășesc totalul vânzărilor de mașini electrice din întregul an 2020.
China și-a menținut poziția de lider în rândul principalelor piețe, cu vânzări de peste 11 milioane de mașini electrice – mai multe decât s-au vândut la nivel mondial cu doar doi ani în urmă.
La nivel global, creșterea a fost ușor atenuată de stagnarea pieței europene, pe fondul eliminării sau reducerii subvențiilor în mai multe piețe importante, precum și al faptului că țintele UE privind emisiile de CO₂ pentru autoturisme au rămas neschimbate între 2023 și 2024.
Așteptări pentru 2025
Peste 4 milioane de mașini electrice au fost vândute în primul trimestru al anului 2025, înregistrând o creștere de 35% comparativ cu primul trimestru din 2024.
Pentru întregul an 2025, se estimează că vânzările de mașini electrice vor crește cu 25% la nivel global. Drept urmare, vânzările de mașini electrice vor depăși 20 de milioane de unități la nivel mondial.
China este estimată să vândă peste 14 milioane de mașini electrice pe parcursul întregului an. Cota de piață a mașinilor electrice în China este estimată să atingă aproximativ 60% în 2025.
În privința Europei, analiștii estimează că vânzările de mașini electrice vor ajunge la aproximativ 4 milioane în acest an. Cota de piață a acestora ar urma să crească cu câteva puncte procentuale față de 2024, ajungând la aproximativ 25%.
Creșterea vânzărilor de mașini electrice în Europa este susținută de Schema de Comerț cu Emisii pentru Vehicule din Regatul Unit, care stabilește obiectivul de 28% vânzări de mașini electrice cu baterie în 2025, se mai arată în raport.
În Europa, vânzările de mașini electrice au stagnat în 2024, pe fondul reducerii sprijinului politic în principalele piețe auto.
Aproximativ una din cinci mașini noi vândute pe piața europeană în 2024 a fost electrică, menținând aceeași cotă de piață ca în anul precedent. Cota de vânzări de vehicule electrice a crescut în 14 din cele 27 de state membre UE, în timp ce în celelalte – inclusiv în piețe mari precum Germania și Franța – aceasta a stagnat sau a scăzut, în principal ca urmare a eliminării sau reducerii subvențiilor.
În Germania, subvențiile au fost eliminate la sfârșitul lui 2023, iar în Franța, acestea au fost reducerea treptat de-a lungul anilor. La începutul lui 2024, Franța a limitat valoarea bonusului ecologic pentru cumpărătorii cu venituri mai mari și a restrâns numărul de vehicule eligibile pentru subvenție.
Pe lângă subvenții, și modul în care sunt concepute standardele UE privind emisiile de CO₂ ar fi putut împiedica o creștere suplimentară a pieței mașinilor electrice în 2024. Deoarece noile ținte intră în vigoare o dată la 5 ani, producătorii auto nu au avut un stimulent clar pentru a accelera vânzările de vehicule electrice în 2024 (în așteptarea înăspririi obiectivelor în 2025).
Aceasta contrastează cu piețe precum Regatul Unit, unde țintele cresc în fiecare an, ceea ce determină producătorii de echipamente originale (OEM) să avanseze constant în direcția electrificării.
În martie 2025, Comisia Europeană a publicat Planul de Acțiune Industrială pentru sectorul auto european, în care a propus modificarea standardelor de performanță privind emisiile de CO₂ pentru autoturisme și autoutilitare, oferind o mai mare flexibilitate.
China, o piață cu o creștere de 4 ori mai rapidă decât SUA
În Statele Unite, vânzările de mașini electrice au crescut la 1,6 milioane de unități în 2024, iar cota de piață a acestora a depășit 10%. Totuși, ritmul de creștere al vânzărilor de mașini electrice a încetinit semnificativ în 2024, înregistrând doar o creștere de 10%, comparativ cu 40% în 2023.
Pe de altă parte, aproape jumătate dintre vânzările de mașini din China au fost electrice în 2024. Vânzările de mașini electrice în China au crescut cu aproape 40% față de anul precedent în 2024, consolidând și mai mult cota Chinei din vânzările globale de mașini electrice. În 2021, China reprezenta jumătate din vânzările globale de mașini electrice; această cotă a crescut la aproape două treimi în 2024.
Peste o treime dintre cele peste 11 milioane de mașini electrice noi vândute în China au beneficiat de un program de tip „Rabla”
Această creștere reflectă în mare măsură creșterea competitivității de preț a mașinilor electrice cu baterie (BEV) în comparație cu cele convenționale. În plus, piața auto electrică din China a beneficiat de introducerea unui program de tip „Rabla” în aprilie 2024. Programul, parte a unui pachet mai amplu de stimulare economică, se aplică atât mașinilor electrice, cât și celor convenționale, dar oferă sprijin financiar diferențiat:
- 20.000 CNY (aprox. 2.750 USD) pentru cei care înlocuiesc o mașină veche (electrică sau convențională) cu una electrică nouă;
- 15.000 CNY (aprox. 2.050 USD) pentru cei care aleg o mașină convențională nouă.
În 2024, aproximativ 6,6 milioane de consumatori au aplicat pentru acest stimulent, dintre care 60% au achiziționat o mașină electrică. Astfel, peste o treime dintre cele peste 11 milioane de mașini electrice noi vândute în China au beneficiat de acest sprijin.
În 2024, cheltuielile guvernamentale au reprezentat mai puțin de 7% din cheltuielile totale pentru mașini electrice la nivel global, comparativ cu 20% în 2017
În termeni absoluți, cheltuielile anuale ale guvernelor pentru mașini electrice s-au menținut în jurul valorii de 38 de miliarde USD începând din 2022. În același timp, cheltuielile totale ale consumatorilor pentru mașini electrice la nivel mondial au crescut continuu, ajungând la 560 de miliarde USD în 2024.
China a avut cele mai mari cheltuieli publice în termeni absoluți din 2020 încoace, în ciuda faptului că schema sa de subvenții s-a încheiat în decembrie 2022, după 12 ani. Alte stimulente au rămas în vigoare – în special scutirea mașinilor electrice de la taxa de achiziție de 10% aplicabilă altor vehicule. În 2024, China a introdus o subvenție pentru schimbarea mașinii vechi, cu un bonus mai mare pentru achiziția de vehicule electrice (EV). Cheltuielile suplimentare pentru sprijinirea achiziției de EV-uri sunt estimate la aproximativ 2,7 miliarde USD în 2024.
Cu toate acestea, cheltuiala guvernului chinez per vehicul a scăzut cu 25% între 2022 și 2024. China are cea mai mare proporție a subvențiilor direcționate către vehicule hibride plug-in (PHEV) – aproape 45% – ca urmare a aplicării scutirii de taxă de 10% și pentru aceste vehicule, care sunt în medie mai scumpe decât vehiculele electrice cu baterie (BEV). Prin contrast, stimulentele guvernamentale pentru PHEV-uri au aproape dispărut în celelalte piețe majore.
În Europa, schemele de subvenții au fost semnificativ modificate în 2023 și 2024. Cea mai bruscă schimbare a avut loc în Germania, unde subvenția de 4.500 EUR per vehicul a fost eliminată complet începând cu decembrie 2023 – urmată de o scădere a cotei de piață a vehiculelor electrice cu 4 puncte procentuale în 2024.
Ca urmare, guvernul german a introdus noi beneficii fiscale pentru companiile care achiziționează vehicule electrice, valabile din iulie 2024 până în 2028. În Germania, mașinile de companie reprezintă aproximativ două treimi din înmatriculări.
(Citește și: ”Politicile climatice în Germania sunt în impas: Vânzările de mașini electrice s-au prăbușit cu 27,5% în 2024”)
***