Rabla 2025 vine cu eliminarea din program a mașinilor diesel și posibila creștere a tichetului de finanțare de la stat pentru mașinile electrice, de la valoarea de 5.000 de euro, după înjumătățirea de anul trecut, potrivit informațiilor transmise de ministrul Mediului, Mircea Fechet.
Importanța programului, care s-ar putea reuni sub o singură umbrelă în 2025, crește în condițiile în care de anul acesta avem primele autoturisme electrice produse local, la Craiova, de către Ford Otosan, precum și un model hibrid al Dacia la Mioveni.
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a înaintat o propunere prin care valoarea eco-tichetului la mașinile 100% electrice să crească la 8.500 de euro în 2025, iar ulterior să scadă treptat, din nou, până în 2030. Mașinile hibrid au beneficiat în 2024 de o subvenție la achiziție de 2.500 de euro, jumătate față de 2023. Reducerile de subvenții la achiziție au dus la o scădere substanțială a înmatriculărilor de electrice și hibride noi.
Valoarea finală a tichetelor va depinde de bugetul programului și per total de legea bugetului de stat pentru anul curent – în 2024, programul Rabla Plus a avut un buget record, de 1 miliard de lei, în timp ce bugetul Rabla Clasic 300 de milioane de lei.
Subvențiile pentru electrice și hibride influențează puternic achizițiile
Decizia privind valoarea finală a eco-tichetului va influența semnificativ tendințele de achiziție de mașini noi în acest an. Conform datelor oficiale, în 2024 au fost înmatriculate 150.000 de mașini noi, iar românii s-au orientat către modele cu un consum mai redus și emisii scăzute. Cele mai populare mărci au rămas Dacia, Toyota, Skoda și Hyundai, atât pe segmentul electric, cât și hibrid.
Noul program Rabla urmează să fie anunţat oficial după ce va fi aprobat bugetul de stat. Pentru achiziția de vehicule electrice nu este nevoie de casarea unui autoturism vechi. Programul Rabla împlinește în acest an 20 de ani.
Producția de electrice a debutat în România – urmează Bigster hibrid
Niciuna din uzinele auto din România nu a produs vehicule electrice în 2024 – Dacia Spring ca exemplu este asamblată în China.
Ford Otosan a început însă de anul acesta producția noilor modele electrice ale Transit Courier și Tourneo Courier și noul Ford Puma Gen-E. Modelul Puma Gen-E utilizează motoare electrice fabricate la Halewood, Marea Britanie.
În același timp, în ceea ce privește producția Dacia, uzina de la Mioveni pregătește linia de producție pentru noul model de SUV-C Bigster, ce va intra în producție în 2025. Bigster va beneficia de o motorizare hibridă, care combină un motor convențional pe benzină cu un motor electric.
Puma Gen-E va ajunge la primii clienți în primăvara lui 2025. Prețul de pornire în Europa, fără a include vreo subvenție, este de circa 36.000 de euro. În România, modelul va avea un preț de pornire probabil de 23.900 euro cu TVA inclus, prin programul Rabla Plus și Ford Ecobonus. În același timp, Bigster va costa cel mai probabil între 23.000 și 29.500 de euro și va fi disponibil în patru versiuni de echipări: Essential, Expression, Journey și Extreme.
(Citește și: ”Dacia, în top 10 la vânzări auto în Europa – 8,2% cotă de piață”)
***
Un răspuns
Este o criza generalizată in Europa la vânzarea mașinilor electrice.
Deoarece fiind o tehnologie scumpă , fara subvenții nu e vandabila marfa.
Principalele guverne europene au eliminat atât finanțările pentru
vehicule electrice cât și subvențiile pentru curentul electric folosit la încărcarea acestor mașini.
Basca USA a ELIMINAT ordinul prezidențial care prevedea ca 50 % din vânzările de auto pe piata americana să fie de auto electrice.
Și cu halul în care e bugetul de stat românesc ( nu exista un proiect , nu exista o analiză a ce se întâmplă în lume și UE ) am serioase dubii că vor reușii sa finanțeze un program electric deja pe moarte internationala.