16 aprilie, 2025

ANPC a decis să retragă definitiv proiectul de ordin ce urmărea să oblige operatorii economici să afișeze adaosul comercial practicat.

Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor arată într-un comunicat că decizia s-a luat după o serie de consultări cu mediul de afaceri, care a avertizat că proiectul este unul cu comportament intruziv și că el ar conduce la scăderea competitivității României în raport cu alte state membre.

Potrivit ANPC, firmele au transmis că ordinul ar fi descurajat investițiile, ar fi creat efecte negative la nivelul consumatorilor, ar fi avut efecte negative la nivelul relațiilor business-to-business (B2B) și ar fi creat o diferență de tratament între comercianți și platformele online stabilite pe teritoriul României prin comparație cu cele din afara României, în special din state terțe.

Proiectul de ordin a făcut din România subiect de discuție la Bruxelles


Confederația patronală Concordia a ieșit în final de martie cu o poziție vehement împotriva proiectului de ordin al ANPC, aceasta atenționând că aplicarea lui ar crea un climat investițional ostil în anumite sectoare ale economiei.

Proiectul instituției de protecție a consumatorilor a făcut din România subiect de discuție inclusiv la Bruxelles după ce cele mai mari două asociații patronale pe comerț din Europa – EuroCommerce și Ecommerce Europe – au transmis Comisiei Europene o scrisoare prin care atrag atenția că măsura ar pune retailerii români într-un „dezavantaj competitiv sever” și ar putea distorsiona concurența din comerț.

ANPC a retras la un moment dat ordinul respectiv pentru „îndreptare eroare materială”, dar acesta a fost republicat la o zi distanță într-o formă nu foarte diferită. Conform ordinului republicat, ANPC urmărea să oblige comercianții să publice adaosul comercial practicat în raport cu „prețul de achiziție” al produsului. Varianta anterioară a ordinului prevedea publicarea adaosului comercial practicat în raport cu „prețul de bază” al produsului.

Analiza ANPC

În comunicatul transmis de autoritatea națională pentru protecția consumatorilor, aceasta detaliază efecte negative:

  • Descurajarea investițiilor – întrucât vor fi afectate investițiile în sectoare cheie pentru economia României, cum este cel al retailului alimentar și non-alimentar, distribuție, procesare, precum și, nu în ultimul rând, producție. Acest aspect va avea un efect negativ nu numai asupra operatorilor economici din lanțul de aprovizionare alimentar și non-alimentar, dar și în industrii colaterale, cum ar fi construcții și materiale de construcții, antrepriză și sub-antrepriză, logistică și transport etc.

  • Efecte negative la nivelul consumatorilor – deoarece prin intrarea în vigoare a ordinului nu se va asigura o mai bună informare a consumatorilor sau respectarea drepturilor acestora. Afișarea la raft a prețurilor de achiziție, de import sau al prețului primului distribuitor de pe lanț și a adaosului comercial, va genera în mod evident confuzie la nivelul consumatorilor, cunoașterea acestor detalii comerciale neaducând în concret niciun avantaj real, documentat, pentru aceștia din urmă. De asemenea, calitatea produselor oferite riscă să scadă, comercianții putând fi determinați să aleagă pentru portofoliul lor produse cu adaos mic, în defavoarea celor cu calitate ridicată.

  • Efecte negative la nivelul relațiilor B2B – care determina un dezechilibru la nivelul lanțului de aprovizionare B2B și al relațiilor comerciale desfășurate exclusiv între profesioniști (e.g. importator – distribuitor, distribuitor – distribuitor, distribuitor – comerciant, distribuitor – producător, producător – procesator), în considerarea riscurilor asociate divulgării secretelor comerciale (e.g. facilitarea unor posibile înțelegeri anticoncurențiale, practici concertate, precum și inițierea unor valuri de conflicte în acest context, în contextul prețului de achiziție negociat în funcție de volume, distanță etc., aspecte care sunt necunoscute consumatorilor, sau cum nu sunt transparențiate nici cheltuielile semnificative ce apar în lanțul de producție, procesare și comercializare sau taxele multiple pe care tot operatorii economici le plătesc către bugetele de stat sau locale.

  • Diferența de tratament între comercianți și platformele online stabilite pe teritoriul României prin comparație cu cele din afara României, în special din state terțe –  se va crea o obligație suplimentară de informare pentru comercianții și platformele online de pe teritoriul României, fără ca respectarea obligației să fie controlată și sancționată în raport cu cei comercianți și platformele online din state terțe care prestează servicii pe teritoriul României. Având în vedere încălcările sistematice ale dreptului UE săvârșite de platformele care provin din state terțe și lipsa unor acțiuni concrete de supraveghere și sancționare din partea autorităților naționale, astfel se vor accentua diferențele de tratament între cele două tipuri de operatori economici.

„Având în vedere aspectele menționate precum și posibilitatea scăderii competitivității României în raport cu alte state membre U.E., Ordinul privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate raportat la prețul de achiziție, se retrage”, arată ANPC.

(Citește și: ”Patronatele: Obligativitatea afișării adaosului comercial pe produse reprezintă un comportament intruziv al statului în mediul de afaceri. Care vor fi efectele negative”)

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Drum liber capuselor. Oricum tot consumatorii platesc taxele si impozitele retailerilor si adaosul comercial. De ce sau suparat? Ii afecta pe intermediari (distribuitori) care, probabil, aveau legatura cu retailerul. E bine ca producatorul sa ia 2 bani pe marfa lui iar retailerul 100 lei, de ce sa stie lumea?

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Drum liber capuselor. Oricum tot consumatorii platesc taxele si impozitele retailerilor si adaosul comercial. De ce sau suparat? Ii afecta pe intermediari (distribuitori) care, probabil, aveau legatura cu retailerul. E bine ca producatorul sa ia 2 bani pe marfa lui iar retailerul 100 lei, de ce sa stie lumea?

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: