O victorie a unui candidat suveranist la alegerile prezidențiale din România ar putea amâna consolidarea fiscală necesară pentru a reduce deficitul bugetar de aproape 9% din PIB, ar putea pune presiune pe costurile de împrumut, pe curs și pe bursă, și chiar pe fluxurile financiare, dacă relația Bucureștiului cu Bruxellesul se deteriorează – avertizează analiștii capital Economics, într-un raport în care răspund întrebărilor investitorilor străini cu privire la situația politică de la nivel local.
Ei avertizează că aceste riscuri survin pe fondul situației dificile din economia reală: PIB-ul are cea mai slabă performanță din ultimul deceniu (exceptând pandemia, iar deficitele gemene mari – bugetar și de cont curent – sunt o vulnerabilitate majoră.
”O victorie a favoritului de extremă dreapta, George Simion, ar putea ridica semne de întrebare legate de posibilitatea ca țara să se abată de la orientarea sa pro-UE și de capacitatea guvernului de a implementa măsuri de austeritate fiscală. Pe fondul unor deficite gemene mari (de cont curent și bugetar), acest lucru ar crește riscul unei ajustări economice destabilizatoare în următorii ani”, scrie Nicholas Farr, economist specializat în Europa emergentă la capital Economics.
În prima parte a analizei Farr explică succint contextul politic, respectiv motivele care au dus la anularea alegerilor prezidențiale din noiembrie 2024 și principalii candidați de acum.

Cum ar putea afecta rezultatul economia României?
Președintele are un rol în mare parte ceremonial în România; autoritatea legislativă este deținută de cele două camere ale parlamentului – în prezent controlate de o coaliție centristă pro-UE – ceea ce limitează impactul direct al rezultatului alegerilor asupra politicilor economice, explică experții. Totuși, președintele are un rol important în politica externă, poate contesta legile adoptate de parlament și oferă indicii despre sprijinul pentru partidele extremiste, punctează ei.
”România intră în aceste alegeri într-un moment dificil pentru economie. Creșterea PIB-ului a încetinit la 0,8% anul trecut (cea mai slabă performanță din ultimii 10 ani, exceptând pandemia), iar deficitele gemene mari – atât cel de cont curent, cât și cel bugetar – aproape de 9% din PIB fiecare, rămân o vulnerabilitate macroeconomică majoră”, avertizează economiștii.
Chiar dacă președintele nu decide asupra bugetului, o victorie a unui candidat naționalist ar putea determina guvernul centrist să încetinească ritmul de consolidare fiscală (din teama de a nu pierde sprijin în fața partidelor naționaliste la alegerile parlamentare din 2028).
”Aceasta ar adăuga riscuri la prognoza noastră, conform căreia datoria publică a României ar urma să crească de la 54,8% din PIB în 2024 la aproximativ 70% în următorii câțiva ani (vezi Graficul 2)”, susțin experții capital Economics.

Îngrijorările privind orientarea politicii externe și poziția României în UE sub o conducere naționalistă ar putea afecta fluxurile de capital, punând în pericol stabilitatea externă. Un risc important pentru balanța de plăți este ca o deteriorare a relației cu Bruxelles-ul să ducă la suspendarea fondurilor europene (cum s-a întâmplat în Ungaria în ultimii ani din cauza problemelor legate de statul de drept). Aceasta ar elimina o sursă importantă de finanțare a deficitului de cont curent (fondurile UE reprezintă 2-3% din PIB anual) și ar putea reduce și fluxurile private de capital.
”Prognozăm o creștere medie a PIB-ului de aproximativ 2% în următorii ani (mult sub media de 5,0% din anii anteriori pandemiei). Dar în cazul unor intrări de capital reduse și tensiuni severe în balanța de plăți, creșterea ar putea fi semnificativ mai mică decât anticipăm”, avertizează ei.
Cum ar putea reacționa piețele financiare ale României?
Piețele financiare din România au reacționat negativ la anularea alegerilor din noiembrie.
”O victorie a unui candidat prezidențial de extremă dreapta este, probabil, parțial inclusă deja în prețuri pe baza sondajelor de opinie, dar orice semnal că România s-ar putea îndepărta de orientarea sa pro-UE, în favoarea unui discurs naționalist și extremist, ar pune probabil presiune ascendentă asupra randamentelor obligațiunilor și presiune descendentă asupra bursei”, nuanțează Farr.
Banca Națională, care a menținut în ultimii ani un control ferm asupra cursului leului față de euro, a sugerat că ar putea permite mai multă flexibilitate valutară după alegeri. BNR dispune de rezerve valutare mari și probabil va contracara presiunile imediate asupra leului în perioada imediat următoare alegerilor.
”Totuși, o victorie a unui candidat naționalist și temerile privind creșterea sprijinului pentru partidele extremiste ar reprezenta un risc descendent pentru prognoza noastră ca leul să se deprecieze cu 5% față de euro, până la 5,25 lei/euro, până la sfârșitul lui 2026”, susține el.
(Citește și: ”Scădere a încrederii în economia României – ramurile cele mai pesimiste. „Declin pre-electoral”, spun analiștii, care se așteaptă la noile măsuri fiscale începând din luna iunie”)
***
Un răspuns
Valorificarea experientei si a potentialului uman inventiv precum si a stiintei sau iscusintei poporului roman in folosul sau, in scopul realizarii progresului national ori a obiectivelor de interes general se poate materializa in actul politic sau al administratiei publice, in reducerea riscurilor economice si ai instabilitatii sociale numai daca exista in evolutia fireasca a societatii romanesti ca piatra de capatai STRATEGII viabile necesare elaborarii de politici publice macro si micro economico-sociale.
– STRATEGIA GLOBALA NATIONALA – reprezintă un ansamblu de, analize, previziuni (prognoze) la nivel „macro-sistem”, decizii şi acţiuni strategice cu privire la; alegerea metodelor si mijloacelor optime utilizate, stabilirea si folosirea judicioasa, oportuna si legitima a resurselor si energiilor interne si externe aflate la dispozitia tarii, in scopul realizarii, in sistem integrat, a obiectivelor nationale ce vizeaza progresul general, pe termen mediu si lung si obţinerea avantajului competitiv potrivit misiunii sale, avand in vedere evolutiile similare pe plan mondial.
– STRATEGIILE SECTORIALE NATIONALE – (din dom. sanatatii, invatamantului,
industriei, agriculturii, protectie sociale, apararii nationale, ordini publice,
justitiei, administratiei publice, etc. ) – reprezintă un ansamblu de analize, previziuni
(prognoze) la nivel „de subsisteme”, decizii şi acţiuni strategice privitoare la domeniile in cauza, referitoare la; dispunerea metodelor si mijloacelor eficiente utilizate, stabilirea folosirii judicioase, oportune si legitime a resurselor alocate, in vederea realizarii obiectivelor tinta la nivel national, specifice, pe termen scurt si mediu tinand cont de obligativitatea corelatiilor sectoriale si respectarii parametrilor cuprinsi in traiectoriile evolutive prevazute in Strategia Globala Nationala.
Numai Strategiile viabile, eloborate cu ingeniozitate vor putea genera Politici Publice sanatoase in baza carora sa fie emise legi pertinente durabile. Altfel societatea romaneasca va fi condusa, asa cum se intampla de 35 de ani, pompieristic din esec in esec pana la stadiul de FALIMENT NATIONAL.
– Pentru eficientizarea sistemului politic, care in 35 de ani nu a dovedit ca detine macar un singur plan pentru interes national, indiferent de ideologie (oricum aceasta există numai la nivel declarativ deoarece în realitate lipseşte cu desăvârşire) SISTEMUL POLITIC LEGISLATIV trebuie separat de managementul ECONOMIC (neamestecul politicienilor in numirea de persoane pe diferite functii de conducere sau executie) si cel ADMINISTRATIV (alegerile patlamentarilor, consilierilor locali si primarilor sa nu se mai faca pe liste de partid ci numai individual si in baza unor criterii de integritate, pregatire-instruire si competente dovedite in practica, moralitate etc).
– Pentru consolidarea DEMOCRATIEI IN ROMANIA, care in 35 de ani s-a demonstrat ca functioneaza doar prin mima trebuie adoptate STRATEGII de dezvoltare a CLASEI DE MIJLOC ca pilon de bază al unei stabilităţi sociale, fiind cea mai acuta necesitate pentru asigurarea viitorului optimist al poporului roman, drept pentru care se impune:
a). – REDUCEREA SĂRĂCIEI inclusiv prin valorificarea eficientă în folosul fiecărui român a bogăţiilor solului şi subsolului (respectarea algoritmului dictat de cota indiviză dispusă de Dumnezeu pentru fiecare român) sau a utilizării factorilor geografici naturali de producţie şi servicii. Revizuirea sistemului de redevenţe care de 35 de ani favorizează discreţionar numai pe OLIGARHI. Impunerea realizării algoritmului de salarizare minimă astfel ca, în România după aderare la U.E să se respecte limita minimă de 65% din salariu mediu existent în comunitatea europeană de 800 de euro.
TREBUIE FACUT SI IN ROMANIA CEEA CE SE FACE NORMAL IN LUMEA CIVILIZATA. TREBUIE INTERZISE CUMULARILE DE PENSII CU SALARII BUGETATE .
TREBUIE INTERZISE CUMULARILE DE MAI MULTE PENSII CUM E CAZUL lui Melescanu care primeste lunar peste 1 milion de lei . JUDECATORII , PROCURORII, POLITISTII NU POT primi PENSIE DE SERVICIU SI in acelasi timp sa fie si AVOCATI (aparatorii hotilor si banditilor).PARLAMENTARII SI ALESII LOCALI NU TREBUIE SA AIBA SALARIU MAI MARE DECAT CEL pe care l-au AVUT PE FUNCTIILE DETINUTE ANTERIOR . IAR GUVERNANTII(pilosii) NUMITI IN FUNCTII PUBLICE NU POT PRIMI SALARIU MAI MARE DECAT AL PRESEDINTELUI TARII……….
LEGILE salarizari SI A PENSIILOR TREBUIE SA FIE UNITARE SI ELABORATE CONFORM STANDARDELOR UNIVERSALE……. ……………………………… Redarea sperantei si optimismului cetatenilor romani este posibila prin adoptarea de srtrategii nationale si sectoriale (de dezvoltare a productiei si cresterea productivitatii muncii) care sa apropie PUTEREA DE CUMPARARE a romanilor de cea a cetatenilor din UE prin eliminarea sclavagismului modern caracterizat prin costuri ale vietii la preturi (tarife) europene si venituri sau castiguri salariale de tip african sau asiatic.Comparativ cu anul 1989 puterea de cumparare a romanilor a scazut enorm, sindicatele simt oroare cand analizeaza acest indicator de baza al vietii, iar INS nu-l publica din motive politice.
b). – COMBATEREA ANARHIEI prin impunerea respectării de către toţi cetăţenii români fără nici o discriminare, a (moralităţii) bunelor practici sau obiceiuri, a principiilor dictate de civismul modern şi a reglementarilor elaborate şi ierarhizate pe baza elementelor de raţionalitate progresiste care să vizeze interesul general (colectiv).
Pentru dezvoltarea spiritului civic in Romania, trimestrial trebuie făcute publice de către Guvern si presa (de buna credinta) statisticile referitoare la stadiul imoralităţii şi incompetenţei pe niveluri de putere publică, pe ministere sau domenii ale administraţiei locale sau centrale, folosind în cazurile existente la investigarea acestora, culegerea de date voluntari din toate domeniile, învăţământ, sănătate, administraţie, justiţie, ordine publică şi apărare, finanţe, etc.
c). – DIMINUAREA LA MAXIMUM A OLIGARHIEI prin limitarea accesului la putere publică a celor care sunt îmbogăţiţi pe căi oneroase.Trebuie să se facă stiut public si cu sprijinul SOCIETATII CIVILE ce are simtul responsabilitatii topul pe ultimii 35 de ani a îmbogăţiţilor prin intermediul funcţiei publice (politice) sau prin metode frauduloase ori care au intrat în politică pentru a fi protejaţi de legea penala, precum şi a celor ce fac afaceri oneroase prin intermediul rudelor sau diverşilor interpuşi. Astfel vor fi facute publice listele cu persoanele indezirabile pentru politica României şi cu cele declarate “non grata” pentru viaţa publică din România.
Numai consolidand instituţiile statului de drept si limitând puterea economică si politica a oligarhilor si impostorilor este posibilă schimbarea in bine a istoriei neamului si a dezvoltarii economice in interesul progresului general al Romaniei. Doar, diminuarea SARACIEI, eliminarea ANARHIEI (a comportamentului discretionar a unor farisei fata de norme) si limitarea PUTERII OLIGARHILOR va face posibila, garantarea diferenţei de opinie şi va asigura in acelasi timp capacitate adevărului de a combate pacatul, greşeala si minciuna precum si conditiile necesare eliminarii riscului de activare a oricarui tip de dictatura.
Cand vom intelege ca fraiele puterii politice si economice sunt in mana unor persoane fara constiinta si fara scrupule, care nu poseda capacitatea de a-i intelege pe ceilalti, vom privi realitatea intr-o lumina noua fiind vorba de o plaga a raului care se intinde din urma fara dificultati. In conditiile actualei DEMOCRATII ORIGINALE DAMBOVITENE pentru a ajunge sa conduca, un psihopat nu are nevoie de adeziunea majoritatii ci este de ajuns sa fie sprijinit de un grup de interese care poate sa gadile instinctele primare ale disperatilor , sa “orienteze” si sa conduca “populatia” ca pe o turma de animale.
In Ro EXISTA un mare RISC. Dupa modelul celor aflati la putere toata societatea poate fi contaminata cu sceleratii morali si nu numai!
DOAMNE AJUTA POPORUL ROMAN!