Digitalizarea primăriilor din România este un proces început cu mai mulți ani în urmă care, în ciuda progreselor din unele primării din țară, continuă să înregistreze întârzieri și să rămână doar un deziderat pentru aproape jumătate dintre unitățile teritorial-administrative din România.
Ce este ghișeul.ro
Lansată în 2011, platforma ghișeul.ro (pe numele oficial Sistemul Național Electronic de Plată – SNEP), este un proiect derulat de Autoritatea pentru Digitalizarea României și susținut de Asociația de Plăți Electronice din România.
Prin intermediul platformei, contribuabilii pot vizualiza obligațiile de plată existente și, de asemenea, pot plăti online cu cardul taxele și impozitele locale (locuință, teren etc), dar și alte obligații fiscale precum amenzile rutiere. După efectuarea plății, contribuabilii primesc dovada plății pe e-mail.
Alte servicii publice care pot fi achitate prin intermediul ghișeul.ro sunt taxa pentru emiterea cărții de identitate, a pașaportului sau a permisului, taxa pentru obținerea cazierului, plata rovinietei, a taxei judiciare de timbru, pentru plăcuțe de înmatriculare sau plata asigurării obligatorii împotriva dezastrelor (PAD).
Digitalizarea primăriilor din România – câte primării au cont pe ghișeul.ro
Însă, pentru ca persoanele să poată realiza aceste plăți online, este necesar ca unitățile administrativ-teritoriale de care aparțin, precum și celelalte instituții către care trebuie să facă plăți, să fie înrolate în sistem.
Astfel, pentru a adera la ghișeul.ro, autoritățile locale trebuie să trimită la Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) o cerere de înregistrare în sistem, extrasul de cont IBAN și adresa de la Trezorerie pentru plățile prin Sistemul Național Electronic de Plată Online.
Deși platforma ghișeul.ro există din 2011, până la începutul anului 2025 în sistem se înrolaseră numai 1.600 de instituții, arată datele ADR. În România există peste 3.200 de unități administrativ-teritoriale, ceea ce înseamnă că doar în jur de 50% dintre primăriile din țară s-au înrolat în ghișeul.ro, permițându-le astfel locuitorilor să își plătească taxele și impozitele online.
Digitalizarea primăriilor din România – utilizarea de portaluri
Dincolo de utilizarea platformei ghișeul.ro, primăriile pot aplica și alte soluții pentru a reduce birocrația și a veni în sprijinul cetățenilor.
De exemplu, primăriile pot implementa portaluri pentru interacțiunea cu cetățenii unde aceștia își pot face conturi personalizate prin intermediul cărora pot depune solicitări de documente. La rândul lor, primăriile pot folosi portalurile respective pentru a elibera documentele solicitate, eliminând în acest fel mersul la ghișeu, ceea ce aduce beneficii atât pentru contribuabil (mai puțin timp pierdut), cât și pentru primării (reducerea costurilor).
De asemenea, prin intermediul unor astfel de portaluri se pot depune sesizări online, reclamații sau se pot solicita autorizații sau informații privind diverse servicii oferite de primărie, cum ar fi cele de asistență socială.

Digitalizarea primăriilor din România – folosirea chatboților
O altă soluție digitală care poate fi aplicată de primării constă în utilizarea chatboților pe site-urile autorităților locale. Primăia Cluj-Napoca, de pildă, utilizează un chatbot numit ANTONIA care interacționează cu utilizatorii, oferindu-le informațiile căutate.
„Modulul Chatbot ANTONIA implementat la Primăria Municipiului Cluj-Napoca facilitează transparența decizională și simplifică procedurile administrative pentru cetățeni. Implementarea include dezvoltarea unei aplicații de servicii online, autentificarea utilizatorilor, funcționalitatea chatbotului pentru definirea intențiilor și atașarea documentelor, platforma infochioșc pentru plăți și depunerea cererilor, wiki pentru funcționari și o platformă de comunicare internă legată de chatbot și canalele de social media”, se arată pe site-ul companiei Devson, care a implementat proiectul.
Sisteme de arhivare digitală
O altă soluție care poate fi aplicată de instituții pentru digitalizarea primăriilor din România e reprezentată de sistemele de arhivare digitală. Pe piață există mai multe companii care oferă servicii prin care documentele sunt scanate și digitalizate pentru a crea o arhivă digitală la care autoritățile și contribuabilii să aibă acces facil și rapid.
De pildă, managementul digital al documentelor presupune servicii precum registratură și arhivare în cloud, procesarea rapidă a datelor, acces la fluxul documentelor și la statusul acestora, sau verificarea termenelor scadente, se arată pe smartcityblog.ro.
Digitalizarea primăriilor din România – aplicații
Conform regista.ro, pentru a facilita accesul cetățenilor la informații, documente și diverse servicii, primăriile din România pot implementa și soluții precum:
- publicarea documentelor de interes public în Monitorul Oficial Local;
- folosirea unei aplicații pentru primirea online a sesizărilor;
- folosirea unei aplicații prin care se pot face programări online pentru audiențe, starea civilă etc;
- folosirea de semnături electronice;
- folosirea unei aplicații pentru inventarierea/gestionarea patrimoniului;
- folosirea unor aplicații de tip Smart City (gestionarea electronică a parcărilor, sistemului de iluminat public, calitatea aerului etc).
Foto: JESHOOTS-com / fancycrave1 / pixabay.com
Dacă acest articol despre digitalizarea primăriilor din România vi s-a părut util, v-ar putea interesa și:
Digitalizarea agriculturii în România. 8 recomandări și bune practici
Ce înseamnă digitalizarea ANAF. 4 exemple
3 exemple de digitalizare în administrația publică din România
Ce înseamnă digitalizarea unei firme. 12 exemple
Digitalizarea sistemului de sănătate în România. 5 exemple
Digitalizarea administrației locale în România. Beneficii, exemple, finanțare