Add Your Heading Text Here

23 octombrie, 2025

Inteligența artificială în resurse umane se referă la aplicarea tehnologiilor AI pentru a transforma funcțiile și procesele tradiționale ale departamentelor de resurse umane, cu scopul de a eficientiza activitatea acestora.

Ce înseamnă folosirea AI în resurse umane

În esență, aceasta implică utilizarea unei combinații de algoritmi, modele de învățare automată, agenți și asistenți AI, inteligență artificială generativă și/sau procesarea naturală a limbajului pentru a automatiza sarcini repetitive, a obține informații mai aprofundate din date și a sprijini procesul decizional în cadrul unei organizații.

De asemenea, tehnologiile AI pot să analizeze volume mari de date în timp real, să recunoască tipare, să genereze conținut, permițându-le specialiștilor în resurse umane să treacă de la activități în principal administrative la roluri mai strategice în cadrul organizațiilor.


Aceste tehnologii îmbunătățesc, de asemenea, experiența angajaților prin reducerea fricțiunilor și le permit profesioniștilor din domeniul resurselor umane să se concentreze asupra unor probleme de personal mai creative sau mai sensibile, se arată într-un ghid despre inteligența artificială în resurse umane realizat de specialiștii IBM.

Cum se aplică AI în resurse umane

Potrivit ghidului IBM, inteligența artificială în resurse umane poate fi folosită în domenii precum:

1. Achiziția de talente. Soluțiile de inteligență artificială îi pot ajuta pe recrutori să caute și să găsească persoanele potrivite pentru diverse roluri în companie.Algoritmi sofisticați scanează internetul, grupurile de candidați sau rețelele de socializare precum LinkedIn, pentru a găsi potențiali candidați care corespund unor seturi specifice de competențe și niveluri de experiență. Pentru selecția CV-urilor, instrumentele de inteligență artificială evaluează competențele candidaților în raport cu cerințele postului, reducând părtinirea și crescând eficiența.

2. Logistica interviurilor poate fi eficientizată prin sisteme AI care automatizează programarea interviurilor. Transcrierea automată a interviurilor, rezumatul întâlnirilor și generarea listelor de posturi reduc, de asemenea, timpul pe care profesioniștii în resurse umane îl petrec cu sarcini de rutină, dar necesare, mai notează sursa citată.

Inteligența artificialăîn resurse umane – aplicații

3. Integrarea în companie se poate realiza într-un mod personalizat, utilizând instrumente AI, ceea ce
îmbunătățește considerabil procesul de integrare. Folosind tehnologii AI, organizațiile creează experiențe personalizate și relevante, bazate pe rolul și experiența noului angajat. De exemplu, asistenții virtuali de orientare îi pot ghida pe noii angajați prin politicile și procedurile companiei în ritmul lor propriu, asigurând livrarea informațiilor esențiale.


Pe de altă parte, agenții AI pot gestiona sarcini de rutină, cum ar fi configurarea contului și procesarea documentelor, reducând considerabil nevoia de muncă manuală. Totodată, software-ul de monitorizare a integrării îi poate identifica pe noii membri ai echipei care au nevoie de sprijin suplimentar, notează IBM.

inteligența artificială în resurse umane
Foto: liravega / pixabay.com

Inteligența artificială în resurse umane – instrumente

4. Dezvoltarea profesională și promovarea reprezintă un alt domeniu în care poate fi folosită inteligența artificială în resurse umane. Dincolo de faptul că sistemele de învățare personalizate oferă conținut de instruire individual, stiluri de învățare și aspirații de carieră, instrumentele de cartografiere a succesiunii pot, de asemenea, identifica potențiali candidați interni pentru poziții de conducere pe baza abilităților sau a experienței lor. De pildă, IBM a folosit un agent AI pentru a-i ajuta pe managerii de resurse umane în procesul trimestrial de promovare. Agentul a automatizat colectarea și formatarea datelor pentru până la 17.000 de angajați, reducând semnificativ povara administrativă a departamentului de resurse umane.

5. Operațiunile administrative ale departamtentelor de resurse umane pot fi eficientizate prin automatizarea proceselor, care preiau și gestionează sarcini administrative repetitive, cum ar fi introducerea datelor și generarea de rapoarte, eliberând profesioniștii în resurse umane de activitățile de rutină, și permițându-le să desfășoare o muncă mai strategică.

Inteligența artificială în resurse umane – beneficii

După cum se arată într-un ghid realizat de specialiștii companiei SAP, utilizarea AI în resurse umane are numeroase beneficii, ca de exemplu:

1. Accelerarea proceselor din departamentele de resurse umane și eliberarea resurselor prin reducerea timpului de lucru;


2. Creșterea eficienței și a productivității prin automatizarea muncii cu valoare redusă sau cu utilizare manuală intensivă (introducerea de date, de exemplu);

3. Îmbunătățirea experienței generale a angajaților și candidaților prin interacțiuni mai personalizate;

4. Analiza rapidă a unor volume mari de date de intrare, permițând departamentelor de resurse umane să ia decizii bazate pe date;

5. Conectarea cu alte sisteme și combinarea datelor personale și operaționale pentru a lua decizii de ansamblu mai bine informate;

6. Anticiparea și pregătirea pentru schimbarea forței de muncă, planificarea scenariilor.


Foto: liravega / Isabelavoliveira / pixabay.com

Dacă acest articol despre inteligența artificială în resurse umane vi s-a părut util, v-ar putea interesa și:

Aplicații AI pentru profesori. 9 dintre cele mai populare platforme
Inteligența artificială în cercetare. 7 aplicații ale AI
Inteligența artificială în business. 7 exemple de aplicații
Inteligența artificială în actul de predare. 11 exemple
Inteligența artificială în chirurgie. Roboți, aplicații, start-up-uri
Inteligența artificială în industria auto. Beneficii pentru șoferi și flote

[newsman_subscribe_widget formid="nzm-container-91885-6936-62e2a1251fbbbf9d28a8dd5a"]

Articole recomandate:

citește și

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: