inteligența artificială în business

15 septembrie, 2025

Inteligența artificială în business se referă la folosirea tehnologiilor AI în fluxurile de lucru din cadrul companiilor, cu scopul de a automatiza sarcini, a obține informații relevante din seturi mari de date, a îmbunătăți experiențele clienților și a crește eficiența angajaților din diverse departamente, precum IT, vânzări, marketing sau achiziții.

Ce beneficii are AI în business

Printre beneficiile utilizării inteligenței artificiale în business se numără creșterea productivității, posibilitatea de a analiza datele în timp real pentru a lua decizii strategice mai bine informate, precum și reducerea costurilor, întrucât optimizarea proceselor și a alocării resurselor ajută la reducerea costurilor operaționale.

În plus, instrumentele AI contribuie la o satisfacție sporită a clienților, atât prin oferirea de interacțiuni personalizate, cât și prin răspusuri mai rapide la solicitățile clienților.

Inteligența artificială în business – exemple de aplicații


1. Operațiuni IT. AIOps, adică inteligența artificială pentru operațiuni IT, constă în utilizarea modelelor de inteligență artificială, învățare automată și procesare a limbajului natural pentru a eficientiza operațiunile IT. Potrivit unui ghid realizat de IBM, AIOps le permite echipelor IT să analizeze rapid volume mari de date și să reducă timpul necesar pentru detectarea anomaliilor, corectarea erorilor și monitorizarea performanței sistemelor IT.

2. Marketing și vânzări. Datele despre clienți ajută echipele să dezvolte strategii de marketing prin identificarea tendințelor și a modelelor de cheltuieli. Instrumentele care folosesc inteligența artificială în business ajută la procesarea unor seturi mari de date pentru a prognoza tendințele viitoare de cheltuieli și a analiza concurența. În acest mod, o organizație poate să obțină o înțelegere mai profundă a locului său pe piață, mai notează sursa citată.

Inteligența artificială în business – listă de aplicații

3. Serviciul pentru clienți este un alt departament care poate beneficia de pe urma folosirii unor instrumentelor AI. De pildă, chatboții bazați pe AI pot oferi non-stop servicii pentru clienți, oferind răspunsuri rapide la întrebările acestora, fără să fie nevoie de un agent uman. Astfel de instrumente permit forței de muncă umane din serviciul clienți să lucreze pentru rezolvarea unor probleme mai complexe.

De pildă, compania McKinsey a raportat că a realizat economii de 80 de milioane de dolari pentru o companie de telecomunicații sud-americană care a început să folosească inteligența artificială conversațională în relațiile cu clienții.

inteligența artificială în business
Foto: TheDigitalArtist / pixabay.com

4. Generarea de conținut. ChatGPT și alte instrumente ce folosesc inteligența artificială generativă pot crea conținut original, atât text, cât și imagini, pe baza unor solicitări de intrare (prompt-uri). Ulterior, designerii și liderii echipelor de conținut pot utiliza aceste rezultate generative în procese de brainstorming, realizarea de schițe etc. De asemenea, codul generat de instrumentele generative este tot mai utilizat în cadrul companiilor creatoare de software.

Instrumente AI în business


5. Îmbunătățirea securității cibernetice este un alt beneficiu al folosirii instrumentelor ce utilizează inteligența artificială în business. Astfel de instrumente AI detectează amenințările și anomaliile în timp real, sporind securitatea rețelei și prevenind accesul ilegal la date.

După cum arată experții IBM, pentru a contracara amenințările și a proteja datele organizaționale și ale clienților, companiile trebuie să fie proactive în detectarea anomaliilor și a amenințărilor. De pildă, modelele de învățare profundă pot fi utilizate pentru a examina seturi mari de date despre traficul de rețea sau pentru a identifica comportamente care ar putea semnala o tentativă de atac asupra rețelei.

Un aspect important de menționat este că atacurile hackerilor, în urma cărora volume mari de date ale companiilor ajung în spațiul public, pot eroda încrederea clienților. Totodată, un raport al IBM din 2023 privind costul acestor atacuri asupra bazelor de date arată că organizațiile care utilizează pe scară largă instrumentele AI și automatizarea în domeniul securității economisesc, în medie, 1,76 milioane de dolari comparativ cu organizațiile care nu folosesc astfel de instrumente.

Ce avantaje are inteligența artificială în business

6. Optimizarea lanțurilor de aprovizionare și de alocare de resurse. Aplicarea AI în managementul lanțurilor de aprovizionare se realizează sub forma analizei predictive, care prognozează prețurile viitoare pentru materiale și serviii de transport. În plus, analiza predictivă ajută organizațiile să mențină niveluri adecvate de stocuri, ceea ce reduce blocajele sau supraaglomerarea cu produse de care nu este nevoie la momentul respectiv.

7. Îmbunătățirea procesului decizional. Instrumentele AI le permit liderilor să ia decizii mai inteligente pornind de la informații bazate pe date. Astfel de aplicații AI pot rula simulări și pot furniza asistență în timp real pentru planificarea strategică, se arată într-un ghid realizat de Universitatea din San Diego, SUA.


Spre exemplu, Microsoft Azure Machine Learning ajută companiile să ruleze simulări pentru a anticipa provocările și a optimiza strategiile, iar SAP AI Core integrează analize bazate pe AI în sistemele organizației, permițându-le acestora să răspundă rapid la condițiile mereu în schimbare din piață.

Un alt exemplu este IBM Watson Discovery, care le oferă companiilor informații utile prin analiza seturilor mari de date pentru a prezice tendințele și rezultatele viitoare.

Foto: TheDigitalArtist / RonaldCandonga / pixabay.com

Dacă acest articol despre inteligența artificială în business vi s-a părut util, v-ar putea interesa și:

Inteligența artificială în actul de predare. 11 exemple
Inteligența artificială în chirurgie. Roboți, aplicații, start-up-uri
Inteligența artificială în industria auto. Beneficii pentru șoferi și flote


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: