Înmatriculările de autovehicule noi, în România, au înregistrat o scădere puternică, în accentuare, de 32,4%, în a cincea lună a acestui an, față de luna mai 2024, reiese din datele Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA).
Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în februarie și martie comparativ cu aceleași luni din 2024, în timp ce în lunile ianuarie, aprilie și mai au scăzut, cu înmatriculări mult sub cele din 2024.

„Datele din luna mai confirmă dificultățile cu care se confruntă industria auto în 2025, pe fondul provocărilor economice, politice, dar și a unei întârzieri fără precedent în lansarea Programului Rabla Auto, un instrument esențial pentru stimularea cererii în piață. Scăderea abruptă a înmatriculărilor de autoturisme pur electrice, de -42,5% față de luna mai 2024, mai ales în contextul în care media Uniunii Europene la acest capitol este de +26,4% înmatriculări în primele patru luni ale anului subliniază cât de important este ca politicile publice să fie previzibile, coerente și implementate la timp.
Vă reamintesc că Rabla Auto 2025 a demarat pe 29 mai pentru persoanele juridice, pe 4 iunie pentru UAT-uri și instituții publice, urmând ca de abia pe 19 iunie să înceapă sesiunea pentru persoanele fizice. Prin dialog constant cu autoritățile, APIA a reușit să obțină creșterea ecotichetului pentru autovehiculele pur electrice la 7.400 euro – o măsură pe care o considerăm esențială pentru o mobilitate sustenabilă, accesibilă, sigură și în țara noastră, dar și pentru stimularea industriei auto care are o contribuție majoră la PIB-ul României”, afirmă Dan Vardie, președintele APIA.
Poza de moment și tendințele din piață
Înmatriculările de autovehicule din România, în luna mai 2025 și principalele tendințe din piață, față de aceeași lună din 2024:
- În mai, înmatriculările de autoturisme noi (care reprezintă 82% din total piață) sunt în scădere cu 32,4% comparativ cu luna mai 2024, ajungând la un volum de 10.456 unități, în linie cu înmatriculările din martie și aprilie, dar mult sub cele din mai 2024;
- Dacia rămâne lider la vânzări, cu 2.649 de unități, în ușoară creștere față de luna anterioară, dar scăderea față de luna mai 2024 este de 52%. În 2025, pe total 5 luni scurse din an, scăderea este de mai mică, de 22%, cu 14.875 unități noi vândute. Lunile aprilie și mai au consemnat primele luni pentru livrările noului Bigster. Cele mai vândute modele în România rămân Duster, Logan și Sandero.
- Toyota, care are o ofertă substanțială de modele hibride, este din nou pe locul secund în top cu 967 unități, -14,7% față de mai 2024. Pe tot anul, modelele Toyota au o scădere de doar -4,1%. Piața locală înregistrează o creștere rapidă în ultima perioadă pe zona de hibride, cu o scădere a modelelor diesel și al celor full-electrice.

Ofensiva chinezilor pe piața locală se mai domolește
În ceea ce privește autoturismele full electrice, acestea dețin o cotă de 4,1% din piață, în luna mai a anului 2025, față de mai 2024, când reprezentau 4,9%, iar potrivit datelor se vede o intrare relativ puternică pe piața locală a Leapmotor T03, o mașină electrică, de oraș, produsă de chinezi și asamblată în Polonia de Stellantis.
Aceasta s-a vândut în număr de 138 de unități în primele 4 luni din 2025, pe locul 4 în topul pe mărci electrice, față de zero în 2024. Modelul nu a înregistrat însă nicio vânzare în luna mai, ceea ce a împins Leapmotor pe locul 5 în clasamentul electricelor. Modelul este unul de dimensiune mică, care concurează direct cu Dacia Spring, la rândul lui model produs în China.

Înmatriculările noi de modele Dacia Spring au scăzut de altfel cu 40% în luna mai 2025 vs. mai 2024, în timp ce înmatriculările de modele Tesla s-au prăbușit cu 75%.
De notat că mai multe firme chineze și-au deschis reprezentanțe în România, iar în debutul lunii mai a fost lansat oficial în România de către gigantul BYD modelul SUV hibrid plug-in (PHEV) Seal U DM-i. Alături de modelul Seal PHEV, BYD a prezentat trei modele de automobile electrice pe care le va vinde pe piața din România – Atto 2, Sealion 7 și Seal. BYD are în România 11 dealeri la acest moment, printre care și Țiriac Auto.
Ofensiva pe zona SUV a chinezilor este explicată de faptul că, în ceea ce privește cotele de piață, segmentul SUV este pe prima poziție în România, cu o pondere de 54,4% în luna mai – în scădere cu -21,5%. Segmentul SUV este urmat de Clasa C cu o cotă de 26,1%, în scădere cu -41,9% și Clasa B cu o cotă de 12,9%, în scădere cu -45,2% față de cota deținută în luna mai a anului trecut.

(Citește și: ”China ante portas: Intrare agresivă a Chinei pe motoarele de creștere românești – sectorul auto și comerțul”)
Avansul hibridelor s-a temperat în mai
Evoluția din mai după motorizări:
- în luna mai a acestui an față de perioada similară din 2024, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de -51,1%, ajungând la o pondere de 34,7%,
- în timp ce motorizările pe motorină înregistrează o scădere de -50,2%, ajungând la o pondere de 9,8%,
- în ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid, acestea înregistrează în luna mai 2025 o scădere de -6,6%, ajungând la o pondere de 27,5% din totalul pieței de autoturisme – este de menționat că, din totalul motorizărilor mild-hibrid, 89% sunt motorizări pe benzină, în timp ce doar 11% sunt motorizări pe motorină.
- pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice – care pot fi încărcate din sursă externă de electricitate (BEV și PHEV), precum și cele mild-hibrid și full hibrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate) dețin, în a cincea lună a anului 2025, o cotă de piață de 55%, fiind cel mai important segment de pe piața românească, care depășește cu mult cota deținută împreună de motorizările pe benzină si motorină.
- autoturismele plug-in hibrid dețin o cotă de piață de 6,4%, față de mai 2024, când reprezentau 2,6%.
Revenire a autoutilitarelor – plus de aproape 20%
În același timp, înmatriculările de vehicule comerciale ușoare și minibus înregistrează, în mai 2025, o scădere de -18% față de luna mai 2024, din care vehiculele comerciale ușoare fără minibus înregistrează o scădere de -19%.
Pe de altă parte, vehiculele comerciale ușoare electrice au atins, în primele cinci luni anului 2025, un volum de 305 unități, față de 270 unități în aceeași perioadă a anului trecut.

În ceea ce privește vehiculele comerciale grele (camioane) și bus, acestea înregistrează în mai 2025 o creștere de 20,4% față mai 2024, din care vehiculele comerciale grele peste 16 tone plus autotractoarele înregistrează o creștere de +18,5%.

(Citește și: ”Prăbușire a înmatriculărilor de vehicule utilitare în România: -22% în T1. Tendințele în UE”)
***