30 aprilie, 2025

Înmatriculările de vehicule utilitare de 16 tone sau peste au scăzut cu 22,1% în România, în primele 3 luni din 2025, la 1.733 de unități, comparativ cu 2.224 de unități în primele 3 luni din 2024, potrivit datelor Asociației europene a producătorilor auto (ACEA).

Evoluția este în tendința europeană, dar dinamica scăderii din România a înmatriculărilor de camioane noi este superioară celei din UE, unde ritmul scăderii a fost de 16%.

Camioanele diesel domină piața – Camioanele electricele rămân un vis îndepărtat

În România, din camioanele noi înmatriculate în T1 2025, 1.732 sunt motorizări diesel, cu o singură motorizare electrică nou înmatriculată – la nivel UE, înmatriculările noi de camioane electrice au fost în număr de 897, doar 1,47% din total.


În același timp, înmatriculările de furgonete noi (sub 3,5 tone) în România au înregistrat o scădere la fel de puternică și în linie cu tendința pieței generale de autoutilitare din țara noastră, de 23,2% – numărul unităților noi înmatriculate a fost de 3.821 la finalul lunii martie 2025, de la 4.973 unități în T1 2024.

Și aici motorizările diesel domină piața, cu 2.875 de unități, în timp ce motorizările electrice le-au depășit ca număr de noi înmatriculări pe cele pe benzină: 536 furgonete electrice (+183,6% față de T1 2024, când au fost 189 de unități înmatriculate) vs. 347 furgonete pe benzină (+43,4% față de T1 2024, când au fost 242 de unități pe benzină înmatriculate).

În ceea ce privește autobuzele noi înmatriculate în România, scăderea este și mai abruptă, de 47,5%, cel mai probabil reflectând nevoia de a reduce cheltuielile cu bunuri și servicii ale administrațiilor.

Astfel, numărul total înmatriculărilor de autobuze noi în România a fost de 107 unități în T1 2025 față de 204 în T1 2024, din care 71 au fost autobuze electrice, în scădere cu 46% de la 131 unități în T1 2024. Alte 10 sunt motorizări hibride, iar 26 autobuze diesel.

Tendințele în UE


ACEA arată în raportul cu datele pe trimestrul întâi din 2025 că acesta a fost dificil pentru piața vehiculelor comerciale din UE, marcat de scăderi semnificative pe piețele-cheie. Creșterea economică lentă, numărul redus de comenzi anterioare și cadrul legislativ complex au contribuit la incertitudinea din mediul de afaceri, potrivit ACEA.

Vânzările de furgonete noi în UE au scăzut cu 12,2%, cele mai mari trei piețe contribuind la această contracție. Italia a înregistrat cea mai puternică scădere, de 15,2%, urmată de Franța (-10,7%) și Germania (-10,7%). În schimb, Spania a înregistrat o creștere a înmatriculărilor cu 12,6%.

Dieselul a rămas alegerea preferată pentru cumpărătorii de furgonete noi în UE în T1 2025, conform ACEA. Totuși, vânzările au scăzut cu 14%, la 290.870 de unități, ceea ce reprezintă o cotă de piață de 82,5% (în scădere de la 84,2% în T1 2024).

Modelele pe benzină au scăzut cu 25,8%, ajungând la o cotă de 5,2%. Furgonetele electrice au crescut cu 32,6%, ajungând la o cotă de piață de 8,7% (față de 5,7% în T1 2024). Înmatriculările de furgonete hibride au crescut ușor, cu 0,7%, deși au reprezentat doar 2,5% din piață.

Camioanele diesel au o cotă de piață de 93% în întreaga UE

În același timp, înmatriculările de camioane noi în UE au scăzut cu 16% la nivelul UE, totalizând 72.941 de unități. Scăderea a fost determinată în principal de o reducere de 16,6% a vânzărilor de camioane grele și de o scădere de 12,5% în segmentul camioanelor medii (între 3,5 și 16 tone). Toate piețele mari au înregistrat scăderi, Germania și Franța raportând reduceri de două cifre, de 25,4% și respectiv 17,6%. Spania și Italia au consemnat, de asemenea, scăderi semnificative de 12,8% și 9,4%.


Camioanele diesel au dominat piața în T1 2025, reprezentând 93,4% din noile înmatriculări în UE, în ciuda unei scăderi de 17,7% față de aceeași perioadă din 2024. Camioanele electrice au crescut cu 50,6%, ajungând la o cotă de 3,5%, în creștere față de 2% în anul anterior. Țările de Jos au condus această expansiune, cu o creștere de 342,7%, reprezentând 25% din totalul camioanelor electrice înmatriculate în UE.

(Citește și: ”China ante portas: Intrare agresivă a Chinei pe motoarele de creștere românești – sectorul auto și comerțul”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: