Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) trage vineri un semnal de alarmă și se declară „profund îngrijorată” cu privire la posibilitatea suspendării parțiale sau totale a programului Rabla ediția 2025.
„Considerăm că declarațiile privind lipsa de oportunitate a programului Rabla pentru autovehicule sunt nefondate și nesustenabile, nefăcând altceva decât să aducă și mai multă incertitudine pe o piață cu turbulențe și în scădere puternică”, transmit reprezentanții ACAROM într-un comunicat de presă.
Aceștia spun că sectorul auto trece printr-o transformare profundă, într-un context economic și industrial extrem de volatil.
Piața auto e deja în scădere din cauza întârzierii programului
„Stoparea sau eliminarea unor programe de susținere a vânzării de autovehicule noi, mai eficiente, mai sigure și mai puțin poluante, este o greșeală imensă care va aduce României pierderi greu de recuperat”, mai transmite ACAROM.
Potrivit datelor ACAROM, pe primele 5 luni din 2025, piața auto pentru vehicule noi vândute persoanelor fizice se află în scădere cu 26% față de perioada similară din 2024, cauza principală fiind întârzierea lansării programului Rabla 2025.
În același timp, importul de vehicule second-hand, în marea lor majoritate nefiscalizate, susține ACAROM, a crescut cu peste 30%. Vârsta medie a acestora ar fi de peste 8 ani, mai afirmă Asociația constructorilor de mașini, care adaugă că parcul auto national are deja o vârstă medie avansată, de 15,4 ani.
„Considerat a fi unul dintre cele mai de succes programe derulate de autoritățile române, programul Rabla pentru autovehicule a dovedit, în cei peste 20 de ani de la lansare, o eficiență extrem de ridicată, fiind scoase de pe piață peste 1.000.000 de autovehicule vechi/Rabla, prin intermediul programului totodată fiind înmatriculate peste 650.000 de automobile noi.
Eficiența programului este dată nu numai de numărul de Rabla scoase din uz/casate, dar mai ales de componenta economică a acestuia. Cunoscut fiind faptul că vânzările de autovehicule noi sunt fiscalizate în proporție de 100%, raportul dintre sumele alocate și sumele colectate ca urmare a achiziției de vehicule noi prin Rabla este de 1 la 1,5 (adică pentru 1 leu alocat se colectează 1,5 lei), și aici ne referim doar la TVA.
Dacă includem și sumele adiacente colectate la bugetul statului din: impozit pe salarii, impozit pe profit, CAS și CASS, accize combustibili etc., raportul beneficiu/cost al programului Rabla pentru vehicule depășește 1 la 2 (pentru un leu cheltuit, statul câștigă 2 lei)”, spune ACAROM.
ACAROM: Rabla a fost sprijinit de toate forțele politice din 2005 și până în prezent
Asociația adaugă că programul Rabla pentru autovehicule aduce venituri la bugetul de stat, „nefiind nicidecum o cheltuială nejustificată”.
„Totodată, derularea programului Rabla a dus la scăderea emisiilor poluante ale autovehiculelor existente în parcul auto, la creșterea siguranței rutiere, dar și la atingerea unor obiective de mediu obligatorii. Menționăm faptul că, pentru ediția 2025 a programului Rabla pentru vehicule, fondurile alocate sunt provenite din certificate verzi, nereprezentând o componentă directă a bugetului național”, mai afirmă ACAROM.
Conform constructorilor auto, întârzierea sau anularea lansării programului Rabla pentru vehicule va duce implicit la întârzierea sau anularea colectării la bugetul de stat a unor venituri considerabile, la un efect financiar negativ cauzat de cumularea comenzilor în așteptare, la costuri suplimentare pentru clienți în achiziție din cauza evoluției cursului de schimb și creșterii costurilor de finanțare, și mai ales ar pune în pericol mii de locuri de muncă din sectorul auto.
De asemenea, ar duce la neatingerea unor obiective precum:
- Redresarea vânzărilor de autoturisme noi și susținerea industriei auto naționale;
- Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin înlocuirea vehiculelor vechi și poluante;
- Stimularea economiei prin creșterea cererii în sectorul auto.
„Amintim că și afacerile cu autovehicule noi din România au nevoie de predictibilitate, precum și că programul Rabla a fost discutat, convenit și sprijinit de toate forțele politice din România care s-au aflat la guvernare din 2005 și până în prezent”, conchide ACAROM.
(Citește și: ”Reuters: Corecția fiscală a României trebuie să fie de 3% din PIB, din care 2,5 puncte procentuale prin taxe noi – Semnale drastice de la Comisie”)
(Citește și: ”Nicușor Dan: Decizia politică pe măsurile fiscale va fi luată luni. Ce se întâmplă cu guvernul – Cresc tensiunile între partide. PSD joacă mai tare: postul de premier sau rotativă sau opoziție”)
(Citește și: ”Scădere de 12% a pieței auto în 2025, în lipsa programului Rabla – Top mărci”)
***