producători români de material rulant

17 aprilie, 2025

Printre cei mai mari producători români de material rulant se numără Astra Vagoane Călători, Softronic Craiova și Greenbrier România.

Producători de tramvaie – Astra Vagoane Călători

1. Astra Vagoane Călătoricompanie cunoscută în special pentru fabricarea tramvaielor Imperio, ce au început să circule în ultimii ani în București, a luat naștere în anul 1998 prin desprinderea din fabrica de vagoane Astra Vagoane Arad. Compania a fost privatizată 2 ani mai târziu, în 2000.

La ora actuală, în fabrica din Arad se produc în special tramvaie, ultimele vagoane fiind fabricate în urmă cu 6 ani, potrivit unui reportaj Euronews România. Compania controlată de omul de afaceri Valer Blidar produce tramvaiele Imperio, care au ajuns în Capitală începând cu anul 2022.

Cei mai mari producători români de material rulant


După cum se arată pe site-ul companiei, tramvaiul Imperio este cel mai recent produs al firmei Astra Vagoane Călători, fiind primul tramvai modern, cu podea 100% joasă, produs în România. Tramvaiele Imperio sunt produse sub licență Siemens, în urma unui parteneriat cu compania germană.

Potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor, în anul 2023, Astra Vagoane Călători a avut o cifră de afaceri netă de aproape 632 de milioane de lei, un profit net de aproape 68 de milioane de lei și circa 400 de angajați.

Producători români de locomotive și rame electrice

2. Softronic Craiova este o altă companie care se numără printre cei mai importanți producători români de material rulant. A fost înființată în Craiova în anul 1999, având ca principală activitate modernizarea de locomotive și fabricarea de echipamente de siguranță feroviară. În prezent, Softronic s-a impus ca lider în domeniul construcției de material rulant feroviar din România (locomotive și rame electrice), având o experiență de peste 25 de ani pe piață, se arată pe site-ul oficial al societății.

De-a lungul timpului, Softronic a produs peste 90 de locomotive, inclusiv locomotive electrice bi-sistem (Transmontana), adaptate pentru transportul în țări precum Bulgaria, România, Ungaria sau Turcia, precum și rame electrice cu podea joasă, bi-sistem.

Producători români de material rulant – Softronic Craiova

În afară de fabricarea de locomotive noi, Softronic oferă și servicii de modernizare a locomotivelor vechi, servicii de mentenanță și servicii de etalonare și testare acreditată în cadrul unui laborator.


Potrivit startupcafe.ro, compania Softronic este deținută de oamenii de afaceri Ionel Ghiţă, Augustin Popescu, Ion Gârniţă şi Oana Miulescu. Alături de producătorul de locomotive din Craiova, din grupul Softronic face parte și transportatorul feroviar privat Softrans, ce operează trenurile electrice Hyperion, produse la Craiova de Softronic.

În anul 2023, Softronic SRL a avut o cifră de afaceri netă de peste 180 de milioane de lei, un profit de peste 16 milioane de lei și un număr mediu de circa 480 de angajați.

producători români de material rulant
Locomotiva Transmontana produsă în Craiova. Foto: www.softronic.ro

Producători români de material rulant – Greenbrier România

3. Greenbrier România SA (fosta Astra Rail Industries SRL) este o altă companie producătoare de material rulant din România. Societatea deține 3 fabrici de material rulant în România, la Arad, Caracal și Drobeta Turnu Severin, însă la începutul lunii aprilie 2025 a anunțat că își va închide fabrica din Arad, cele câteva sute de angajați urmând să fie disponibilizați. Activitatea va continua la celelalte două fabrici, care vor prelua și comenzile actuale.

Greenbrier România SA face parte din Greenbrier Europe, care la rândul său este o subsidiară a The Greenbrier Companies, o corporație americană cu sediul central în Oregon, SUA, specializată în servicii de transport, producția de vagoane de marfă, renovarea vagoanelor și servicii de închiriere/gestionare a vagoanelor.

Producători români de material rulant – uzine în Caracal și Drobeta Turnu Severin

La uzina din Caracal, Greenbrier România produce vagoane de marfă. De exemplu, în iulie 2024, societatea a anunțat că a produs aici vagonul de cereale cu numărul 1.000. Aceste vagoane pentru transportul cerealelor sunt concepute de Greenbrier, având o capacitate de 95 de metri cubi. La Caracal, compania are un spațiu de producție de vagoane de marfă pe o suprafață de 225.000 de metri pătrați.


După cum se arată pe site-ul companiei, unitatea din Caracal are o istorie ce începe în anul 1973. În cei peste 50 de ani de existență ai uzinei, de pe linia de producție au ieșit peste 70.000 de vagoane de marfă, destinate pieței locale, dar și piețelor europene.

În ceea ce privește unitatea de producție din Drobeta Turnu Severin, producția a început aici în urmă cu mai bine de 140 de ani, în 1882. În prezent, fabrica Greenbrier de aici produce, întreține și renovează vagoane de marfă. Producția se desfășoară pe o suprafață de circa 93.000 de metri pătrați.

În anul 2023, Greenbrier România SA a avut o cifră de afaceri netă de peste 1,2 miliarde de lei, un profit net de aproape 72 de milioane de lei și circa 2.250 de angajați.

Foto principală: Fabrica din Caracal a Greenbrier România (www.greenbrier-europe.com)

Dacă acest articol despre producători români de material rulant vi s-a părut util, v-ar putea interesa și:


Producători de rulmenți din România. 3 mari jucători din piață
Producători de baterii din România. 3 mari jucători din piață

Cele mai mari porturi din România. Capacitate, trafic, dotări
Ce sunt investițiile greenfield. Exemple și listă cu avantaje și riscuri
Ce sunt investițiile brownfield. Diferența față de cele greenfield

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: