6 octombrie, 2025

Inspectorii antifraudă au identificat, într-o săptămână de controale, 128 societăți în domeniul transportului alternativ de persoane (ride-sharing) ce au generat bugetului de stat un prejudiciu total de aproximativ 175 milioane de lei (35 milioane de euro).

„Peste 35 de milioane de euro (175 de milioane de lei) reprezintă prejudiciul adus bugetului de stat de 128 de companii de transport alternativ (ride-sharing), care funcționau la negru, fără a declara fiscal veniturile generate și fără a înregistra legal contractele de muncă ale șoferilor, respectiv fără a achita obligațiile fiscale aferente. Frauda a fost descoperită în urma unei acțiuni de control la nivel național demarate de Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF), derulate în cursul săptămânii trecute”, menționează un comunicat al ANAF.

Operațiunea, inițiată pe 29 septembrie, a vizat descoperirea de practici evazioniste, precum plata la negru a salariilor șoferilor și nedeclararea veniturilor.


DGAF a instituit măsuri asigurătorii pe activele patrimoniale ale societăților, conturi bancare și a sumelor urmăribile, pentru recuperarea integrală a prejudiciului.

Pentru a asigura recuperarea prejudiciului total estimat la 175 de milioane de lei, în comunicat se precizează că DGAF a instituit măsuri asigurătorii asupra activelor patrimoniale, conturilor bancare și a sumelor urmăribile deținute de platformele de ride-sharing. Aceste măsuri au fost luate pentru a preveni sustragerea sau ascunderea bunurilor.

Controalele, demarate în urma unei analize de risc inițiate în luna septembrie, după ce DNA a trimis în instanță un dosar cu evaziune fiscală la firmele de ride-sharing

Controalele Antifraudă au fost demarate ca urmare a unor analize de risc realizate de DGAF în luna septembrie, care au semnalat un risc fiscal major în rândul operatorilor de transport alternativ, precizează comunicatul ANAF.

Reamintim că pe 18 septembrie, DNA a anunțat trimiterea în judecată cinci persoane, coordonatori sau administratori ai unor firme de transport alternativ, acuzate de evaziune fiscală în formă continuată, dare de mită și spălare de bani, într-un dosar cu prejudiciu de aproape 67,5 milioane lei adus bugetului de stat, prin neînregistrarea veniturilor și plata „la negru” a peste 1.000 de șoferi. 

„Modul prin care operau majoritatea companiilor investigate a indicat inspectorilor ANAF sustragerea de la plata obligațiilor fiscale prin: contracte de comodat fictive – șoferii transmiteau autoturismele personale cu titlu gratuit către societatea-operator, formalizând astfel înscrierea pe platforme; plată la negru și nedeclararea veniturilor – după ce încasau sumele de la platformele de ride-sharing, companiile opreau un comision de până la 15%, restul banilor fiind transferați șoferilor, de cele mai multe ori în numerar, fără a fi fiscalizați; muncă la negru/subdeclarată – majoritatea șoferilor care prestau servicii în cadrul acestor societăți fie nu erau angajați cu forme legale, fie erau angajați cu normă de timp parțială, iar pentru aceștia nu erau declarate și achitate contribuțiile datorate bugetului de stat; omisiunea înregistrării – reprezentanții societăților nu înregistrau în evidența contabilă și nu declarau administrației fiscale veniturile impozabile, cauzând direct prejudiciul bugetar”, se arată în comunicatul transmis luni de ANAF.


Legislația din domeniul transportului alternativ reglementează calitatea de conducător auto, care poate fi doar titular, respectiv angajat al unui operator de transport alternativ (persoană fizică autorizată, întreprinderea individuală, întreprinderea familială sau persoana juridică deținătoare a autoturismului cu care se efectuează transport alternativ).

ANAF recomandă tuturor conducătorilor auto care activează în domeniul transportului alternativ să evalueze cu atenție modul de desfășurare a activității, iar în cazul în care optează pentru angajarea la un operator de transport alternativ să facă toate demersurile posibile pentru a se asigura că angajatorul își îndeplinește obligațiile fiscale pentru munca pe care a prestat-o și să sesizeze organele competente atunci când are suspiciuni cu privire la comportamentul angajatorului.

Pentru creșterea gradului de conformare în domeniul transportului alternativ de persoane și pentru asigurarea unui tratament fiscal echitabil pentru entitățile de bună credință care activează în acest domeniu și care se conformează legislației fiscale, Direcția Generală Antifraudă Fiscală va propune totodată instituțiilor implicate în transportul alternativ o serie de măsuri care să contribuie decisiv la combaterea muncii nedeclarate/subdeclarate, precum și la combaterea nedeclarării/subdeclarării veniturilor impozabile obținute în domeniul transportului alternativ.

ANAF menționează că acțiunile de control sunt susținute de analize de risc avansate și instrumente digitale, care elimină factorul de eroare umană și eficientizează activitatea de colectare și identificare a evaziunii fiscale.

(Citește și: Șeful DNA: ANAF a trimis într-un an doar 4 sesizări privind suspiciunile de evaziune fiscală – e instituția de control cu cele mai puține sesizări trimise procurorilor)

****

[newsman_subscribe_widget formid="nzm-container-91885-6936-62e2a1251fbbbf9d28a8dd5a"]

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: