Vânzările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au scăzut luna trecută cu 7,2%, acesta fiind cel mai recent semn al dificultăților continue ale sectorului auto pe fondul încercărilor de a electrifica gama de vehicule în conformitate cu reglementările guvernamentale.
În prima jumătate a anului, înmatriculările totale de autoturisme noi în UE au scăzut cu 1,9%, arată datele de la Asociația Producătorilor Europeni de Automobile.
Ponderea mașinilor electrice în totalul semestrial s-a ridicat la 15,6%, ceea ce EAMA a spus că este „încă departe de procentajul care trebuia să fie în acest moment al tranziției”. Totuși, această cifră reprezintă o creștere față de ponderea de 12,5% a vehiculelor electrice în total vânzări din prima jumătate a anului 2024.
Ponderea vehiculelor pe benzină și motorină din totalul mașinilor noi vândute în Uniunea Europeană între ianuarie și iunie a scăzut la 37,8%, față de 48,2% cu un an mai devreme. Vehiculele hibride au reprezentat 34,8% din totalul vânzărilor de autoturisme noi.
Producătorii auto din Europa nu își pot permite o scădere a cererii de vehicule electrice pe piața internă.
Volkswagen AG, BMW AG și Mercedes-Benz Group AG continuă să piardă teren în China, unde producătorii locali sunt din ce în ce mai competitivi reducând agresiv prețurile. Alți jucători majori din UE se confruntă cu schimbări ale top-management-ului, Stellantis NV numind recent un nou director executiv, iar Renault SA căutând să numească un nou CEO.
Comisia Europeană a redus puțin presiunea la care sunt supuși producătorii auto, acordându-le o fereastră de trei ani pentru a atinge obiective mai stricte privind emisiile de dioxid de carbon, care urmau să intre în vigoare anul acesta.
În primele șase luni ale anului, înmatriculările de mașini pe benzină au scăzut cu un procent considerabil de 21,2%, în timp ce vânzările de vehicule diesel au scăzut cu 28,1%, deoarece guvernele și-au intensificat eforturile de a stimula tranziția la mașinile electrice. Deocamdată, se pare că vehiculele hibride sunt cele mai atractive pentru cumpărătorii europeni. Dintre toate cele trei tipuri de mașini care se încadrează în categoria mai largă „electrice”, mașinile hibride au înregistrat o creștere a vânzărilor de 41,6% numai în iunie față de anul precedent.
Cu toate acestea, vânzările totale de mașini au scăzut pe majoritatea celor mai mari piețe ale blocului comunitar, Italia înregistrând o scădere de 17,4%, urmată de Germania, care a înregistrat o scădere a vânzărilor de mașini de 13,8%, și Franța, unde vânzările de mașini noi au scăzut cu 6,7%. Spania, pe de altă parte, a înregistrat o creștere de 15,2% a vânzărilor de mașini noi în iunie.
Toți producătorii auto europeni au înregistrat scăderi ale vânzărilor în iunie, la fel ca Tesla și Hyundai. Pentru Tesla, iunie a fost a șasea lună consecutivă de scădere a vânzărilor, pe fondul intensificării concurenței și, probabil, al unei reacții de protest din partea iubitorilor de vehicule electrice din Europa față de implicarea politică a lui Elon Musk în cadrul administrației Trump.
Cititi si: Porturile europene, blocate de autoturisme, din cauza tarifelor SUA
***