Portul Antwerp-Bruges a fost transformat într-o parcare uriașă, cu mii de autoturisme, furgonete, camioane și tractoare cu destinația SUA care stau nefolosite, în timp ce producătorii încearcă să evite cele mai grave efecte ale tarifelor impuse de Donald Trump, relatează The Guardian.
Cifrele publicate de administrația portului arată o scădere cu 15,9 % a transportului de autoturisme și furgonete noi către SUA în primele șase luni ale anului 2025, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, cu un declin accentuat în luna mai, o lună după ce președintele SUA și-a anunțat tarifele, de „Ziua eliberării”.
Exporturile de camioane și ceea ce ei numesc „echipamente înalte și grele” sunt în scădere cu aproape o treime (31,5%).
Această categorie include tractoare și vehicule de construcții, scăderea mișcărilor transatlantice reflectând probabil impactul pe care un tarif de 25% l-ar avea asupra vehiculelor care pot costa peste 100.000 USD.
Porturile din Europa, testate de Brexit, pandemie și criza containerelor – tarifele lui Trump au lovit, însă, instantaneu
Portul este unul dintre cele mai mari hub-uri de transport auto din lume, de unde au plecat anul trecut peste trei milioane de vehicule, în întreaga lume.
„Perspectivele pentru a doua jumătate a anului rămân incerte. Multe vor depinde de obținerea unui acord comercial între UE și SUA până la 1 august”, a precizat administrația portului, într-o declarație.
Producătorii europeni de automobile, de la Volkswagen la Volvo, au sperat ca un acord să fi fost încheiat săptămâna trecută, înainte ca termenul inițial stabilit de Trump pentru un acord tarifar cu UE să expire.
Înainte de sosirea lui Trump la Casa Albă, aceștia plăteau un tarif de 2,5% la exporturi, dar din aprilie li se aplică un tarif suplimentar de 25%, ceea ce adaugă zeci de mii de dolari la prețul unei mașini de familie în SUA.
Porturile din întreaga Europă au fost testate de Brexit, de pandemia de coronavirus, de congestionarea porturilor cauzată de lipsa containerelor în 2024, congestionarea fiind o problemă generalizată în toate porturile nordice, a declarat Justin Atkin, reprezentantul porturilor din Regatul Unit și Irlanda al Portului Anvers-Bruges.
În comparație cu Brexit, impactul tarifelor a fost „mai mult un șoc instantaneu”, a spus el.
„Cu pandemia, am avut lockout, apoi am ieșit din lockout, apoi din nou în lockout, iar oamenii s-au obișnuit să o gestioneze după ce au fost nepregătiți. În timp ce aici … oamenii au vorbit despre tarife în perioada de pregătire (pentru Trump – n.red.), dar nu cred că cineva se aștepta la nivelul și gravitatea acțiunii instantanee.”
Portul nu a putut da o cifră cu privire la numărul de mașini care așteaptă să fie transportate, dar a spus că acesta este de ordinul miilor.
În port sunt stocate nu doar autovehicule din Europa, ci și din China; din aceleași motive
Atkin a declarat că există, de asemenea, dovezi privind stocarea de mașini chinezești în port, ceea ce ar putea reflecta o deviere a comerțului din SUA, Beijingul confruntându-se cu bariere tarifare.
În mod separat, andocarea este perturbată de devierile generate de conflictul din Marea Roșie, plus dimensiunea crescută a navelor din flotele globale, ceea ce a dus la creșterea duratei în care containerele rămân în port până la opt zile, în loc de cinci, media anterioară.
SUA este al doilea partener comercial ca mărime al Portului Antwerp-Bruges, după Regatul Unit, și există dovezi că exportatorii americani încarcă, de asemenea, încărcătura în avans pentru a încerca să evite orice tarife de retorsiune pe care UE le-ar putea impune în cazul unui război comercial.
În prima jumătate a anului, volumul mărfurilor sosite din SUA a crescut cu 17%, cu avansuri gaze naturale lichefiate.
(Citește și: Tarife de 25% pentru toate importurile auto – anunțul președintelui Trump. Reacții din toată lumea)
****