Tariful de 25% la importul în SUA de componente auto a intrat în vigoare pe 3 mai, marcând un pas important în efortul președintelui Donald Trump de a reduce dependența SUA de lanțurile de aprovizionare din străinătate și crearea de locuri de muncă în industria autohtonă.
Noile taxe se aplică componentelor cheie utilizate în vehiculele de pasageri și camioanele ușoare, care includ motoare, transmisii și sisteme electrice.
Tarifele afectează importurile din toate țările, deși piesele care se încadrează în termenii acordului Acordului SUA-Mexic-Canada (USMCA) sunt exceptate, în încercarea de a păstra lanțul de aprovizionare auto nord-american puternic interconectat.
Conform îndrumărilor actualizate emise joi de Serviciul Vamal și de Protecție a Frontierelor (CBP), piesele conforme cu USMCA nu vor fi taxate – atâta timp cât nu fac parte din kituri demontabile sau loturi de componente vrac destinate asamblării.
Reducerea dependenței de importuri
Tarifele fac parte dintr-o agendă mai amplă de politică comercială care include taxele vamale anterioare impuse importurilor de mașini, oțel și aluminiu. Cu toate acestea, un ordin executiv semnat de Trump pe 29 aprilie interzice cumularea tarifelor vamale pentru același articol. Ordinul are scopul de a preveni cumularea mai multor tarife vamale și de a reduce povara costurilor pentru producătorii care își defășfășoară activitatea în Statele Unite.
Pentru a atenua impactul asupra producătorilor americani, administrația Trump a eloborat de asemenea o „compensare a tarifelor la importuri”. De aceasta beneficiază constructorii auto care efectuează asamblarea finală în Statele Unite, reglementarea permițându-le să își diminueze tarifele vamale pentru piesele importate în funcție de producția lor internă totală.
Mai exact, producătorii pot compensa 3,75% din valoarea totală a Prețului de Vânzare Recomandat de Producător (MSRP) pentru vehiculele asamblate în SUA produse între 3 aprilie 2025 și 30 aprilie 2026 și 2,5% pentru cele asamblate în anul următor. Compensarea corespunde pieselor importate care reprezintă maximum 15% din valoarea unui vehicul în primul an și 10% în al doilea an.
Donald Trump a declarat că structura tarifară revizuită va „elimina mai eficient amenințarea la adresa securității naționale” prin accelerarea tranziției de la dependența de importuri și consolidarea capacității SUA de a produce componente auto critice.
Tarifele vor penaliza producătorii americani cu 108 mld dolari în 2024
În 2024, doar 25% din piesele componente ale autovehiculelor vândute în Statele Unite erau fabricate în America, se arată într-un document publicat de casa Albă. Deși 8 milioane de vehicule au fost asamblate pe plan intern, media componentelor și pieselor „made în USA” a oscilat între 40 și 50%. SUA au înregistrat, de asemenea, un deficit comercial de 93,5 miliarde de dolari în comerțul cu piese auto. Deși administrația Trump afirmă că tarifele vor revitaliza în cele din urmă industria auto din SUA, analiștii din industrie avertizează asupra consecințelor pe termen scurt, inclusiv prețurile mai mari și întreruperi în lanțurile de aprovizionare.
O estimarea a Centrului pentru Cercetări Auto a estimat că tarifele ar putea crește costurile pentru producătorii auto americani cu 108 miliarde de dolari numai în acest an.
Stephanie Brinley, director asociat al departamentului auto la S&P Global, a avertizat că cele mai severe efecte asupra producției și vânzărilor vor fi vizibile probabil în 2026.
„Pe baza evoluțiilor din ultimele trei luni și a dinamicii industriei la nivel global, impactul tarifelor are potențialul de afecta masiv pe termen scurt producția și vânzările globale, SUA și America de Nord urmând să resimtă cele dure efecte”, a scris ea într-o notă.
Cititi si: Administrația Trump va ajusta tarifele pe sectorul auto – Printre beneficiari se numără și companii din România
***