24 iulie, 2025

Opt din zece firme de retail românești se așteaptă ca activitatea să le fie afectată de platformele internaționale în următoarele 12 luni, arată valul al doilea al studiului „Impactul platformelor internaționale asupra comerțului din România – Perspective de viitor”, comandat de Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) și realizat de MIA Marketing.

Astfel, 77% dintre companii anticipează că activitate lor va fi afectată din cauza platformelor din afara Uniunii Europene, în principal prin scăderea vânzărilor (32%). În cazul celor care estimează scăderea cifrei de afaceri în 2025 față de 2024, principalul canal care se va contracta nu este online-ul, ci magazinul fizic al IMM-urilor.

Strategiile de adaptare invocate de manageri

77% dintre firme anticipează că activitatea lor va fi afectată în următoarele 12 luni de expansiunea platformelor internaționale. Dintre acestea, 15% estimează un impact major, 41% într-o oarecare măsură, 22% într-o mică măsură, iar 23% nu prevăd niciun impact.


Electro&IT și Fashion sunt categoriile ce resimt presiunea platformelor internaționale în cel mai înalt grad. Dacă aceste magazine online și offline cedează, efectele în cascadă înseamnă depozite și spații comerciale goale, chirii neplătite și locuri de muncă pierdute – cu impact direct asupra veniturilor fiscale și economiei românești”, a precizat Cristi Movilă, Președinte ARMO.

Cele mai frecvente efecte anticipate sunt:

  • Scăderea vânzărilor (41%)

  • Concurență neloială și prețuri de dumping (41%)

  • Scăderea profitabilității (35%)

  • Reducerea numărului de clienți și comenzi (34%)

  • Presiunea pentru digitalizare și investiții tehnologice (30%)

IMM-urile iau în considerare mai multe strategii de adaptare, printre care:

  • Creșterea investițiilor în publicitatea online (41%)

  • Scurtarea lanțului de aprovizionare, prin achiziții directe de la producători (34%)

  • Ajustarea politicilor comerciale pentru prețuri competitive (30%)

  • Consolidarea prezenței pe rețele sociale (28%)

  • Dezvoltarea propriului magazin online (28%)

  • Colaborarea cu influenceri (14%)

  • Implicarea în acțiuni prin asociații profesionale pentru informarea consumatorilor și combaterea concurenței neloiale (14%)

Doar 9% dintre companiile de retail prevăd o creștere a vânzărilor în acest an


Datele studiului relevă o polarizare accentuată, care marchează așteptările pe 2025: doar 9% dintre firmele de retail prevăd creșterea vânzărilor în acest an, în timp ce majoritatea mizează pe stagnare.

Aproape un comerciant din cinci se pregătește însă pentru scădere, iar pentru acest grup magazinul fizic/offline este principalul canal de vânzare folosit în prezent care va scădea.

Printre canalele de vânzare care se estimează că vor scădea se numără:

  • Magazinele fizice proprii (81%)

  • Platformele tip marketplace (20%)

  • Magazinele online proprii (10%)

În schimb, canalele ce ar putea crește includ:

  • Magazinele online proprii (76%)

  • Platformele marketplace (35%)

  • Social media (7%)

„Știm de la INS că unul din patru români lucrează în retail, sectorul de retail având aproape un milion de angajaţi la nivel national. Datele studiului nostru arată clar unde se rupe lanțul – magazinul fizic este cel mai expus, inclusiv pentru retailerii care vând și online. Semnalele transmise în ultima perioadă inclusiv de colegii din EuroCommerce confirmă că fenomenul și efectele măsurate de noi sunt valabile nu doar în e-commerce, ci și în magazinele tradiționale. Nu doar în România, ci peste tot în Europa. Dacă nu se acționează acum, cât timp aceste afaceri mai pot fi salvate, vom vorbi în curând despre pierderi ireversibile de zeci de mii de locuri de muncă și goluri majore în bugetul de stat”, a avertizat Cristian Pelivan, Director Executiv ARMO.

Studiul „Impactul platformelor internaționale asupra comerțului din România” a fost realizat de către MIA Marketing prin interviuri telefonice asistate de computer (CATI) în perioada 28 aprilie – 13 mai 2025, pe un eșantion de 511 firme: 227 micro-întreprinderi (0–9 angajați), 186 firme mici (10–49 angajați) și 98 firme medii (50–249 angajați). Respondenții au fost persoane de decizie responsabile cu strategia de dezvoltare și activitățile comerciale. Marja de eroare este de ± 4,3% la un nivel de încredere de 95%.

(Citește și: ”Cristi MOVILĂ, ARMO: 75% din firmele românești din comerțul online sunt afectate de concurența neloială a firmelor chineze”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Vrem sa ajutam dar nu putem atat timp cat nu se specifica unde si cine fabrica produsele. Vedem acest lucru doar dupa ce le cumparam. ANPC nu reactioneaza. Solicit de mult timp acest lucru dar se pare unora le convine, acum insa a venit vremea sa platiti…eu de ex. o sa ajung sa nu mai cumpar aproape nimic.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Vrem sa ajutam dar nu putem atat timp cat nu se specifica unde si cine fabrica produsele. Vedem acest lucru doar dupa ce le cumparam. ANPC nu reactioneaza. Solicit de mult timp acest lucru dar se pare unora le convine, acum insa a venit vremea sa platiti…eu de ex. o sa ajung sa nu mai cumpar aproape nimic.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: