10 decembrie, 2024

Stellantis și producătorul chinez de baterii CATL vor investi 4,1 miliarde de euro într-o fabrică pentru producția de baterii pentru vehicule electrice, situată în Zaragoza, în nordul Spaniei, au anunțat marți cele două companii, potrivit Reuters.

Uzina este preconizat să înceapă producția până la sfârșitul anului 2026 și ar putea atinge o capacitate de 50 de gigawați-oră, în funcție de evoluția pieței de vehicule electrice din regiune și de sprijinul oferit de autorități, se precizează în comunicat.

Europa a încercat să atragă producători de baterii pentru vehicule electrice să construiască fabrici în regiune – care găzduiește producători auto precum Volkswagen și Stellantis – cu scopul de a reduce dependența de Asia și de a evita pierderea investițiilor în favoarea Statelor Unite.

Spania a fost aleasă deoarece s-a opus tarifelor UE împotriva vehiculelor electrice produse în China


Decizia de a construi fabrica în Spania vine după ce aceasta s-a abținut de la impunerea unor tarife suplimentare pe importurile de vehicule electrice chineze în Uniunea Europeană și după ce premierul Pedro Sanchez a cerut Uniunii Europene să reconsidere penalizarea vehiculelor electrice fabricate în China pentru a evita un război comercial.

Companiile chineze trebuie să obțină aprobarea de la Beijing pentru investițiile directe în străinătate, iar China le-a transmis în privat producătorilor auto să oprească investițiile majore în țările europene care susțin impunerea unor tarife suplimentare, potrivit unor informații publicate de Reuters în octombrie.

Spania a anunțat în 2020 un plan de 5 miliarde de euro pentru a atrage producția de vehicule electrice și baterii, utilizând fondurile de redresare post-pandemie ale Uniunii Europene.

Stellantis a primit aproximativ 300 de milioane de euro din acest plan, potrivit guvernului spaniol.

Cerere slabă pentru vehicule electrice


Planurile de dezvoltare de giga-fabrici în alte state europene s-au confruntat cu obstacole birocratice, probleme de producție și o cerere mai scăzută pentru vehicule electrice decât se anticipase.

Luna trecută, Northvolt din Suedia a depus cerere pentru protecție împotriva falimentului, după pierderea unui client important și ca urmare a unui deficit de finanțare.

Parteneriatul dintre CATL și Stellantis va aduce „producție inovatoare de baterii într-un amplasament de fabricație care este deja lider în energie curată și regenerabilă”, a declarat președintele Stellantis, John Elkann.

Robin Zeng, președintele și directorul general al CATL, a vizitat Madridul luni, unde s-a întâlnit cu premierul Pedro Sanchez. Proiectul reprezintă o parte esențială a obiectivului Stellantis de a crește producția de vehicule electrice în fabricile sale din regiunile Aragon și Galicia.

Spania este al doilea cel mai mare producător auto din Europa, iar investițiile Stellantis sunt critice pentru menținerea acestei poziții.

Fabrica din Zaragoza va fi a treia fabrică a CATL în Europa; celelalte două sunt deținute în totalitate de producătorul de baterii. CATL operează o fabrică de șase ani în Germania, prima sa unitate din Europa, cu o investiție totală de 1,8 miliarde de euro pentru a atinge o capacitate de producție finală de 14 gigawați-oră. În plus, construiește o fabrică nouă în Ungaria, cu o investiție de 7,3 miliarde de euro și o capacitate planificată de 100 GWh.

Stellantis este, de asemenea, cel mai mare investitor în parteneriatul ACC pentru producția de baterii, alături de Mercedes și compania petrolieră franceză TotalEnergies. ACC a început producția într-o gigafabrică din Franța, însă dezvoltarea altor două gigafabrici, în Italia și Germania, a fost blocată din cauza cererii scăzute pentru vehicule electrice.

(Citește și: ”Spania promite subvenții de 133 mil. euro pentru Stellantis dacă deschide o fabrică de baterii la Zaragoza”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: