Creșterea importurilor de motorină prin portul Constanța a fost de 2,5 ori de la 1,6 milioane de tone în 2021 înainte de războiul din Ucraina la 4,4 milioane de tone în 2024, ceea ce face din portul românesc cea mai căutată destinație din regiunea Mediterana și Marea Neagră, potrivit unui raport S&P Global, citat de romania-insider.com
Pentru viitor, nimic nu semnalează că cererea de tranzit de motorină prin portul Constanța va scădea în următorii ani, subliniază S&P. Tendința de creștere înregistrată în perioada 2021 – 2025 este puternică, iar elementele fundamentale actuale ale pieței arată o cerere puternică pe plan local.
Acest lucru creează în special baze solide pentru Oil Terminal și JT Grup Oil, care are în derulare o investiție de 25 milioane de auro pentru construirea unui nou terminal de motorină la Constanța.
Înainte de începerea războiului în februarie 2022, Ucraina își procura cea mai mare parte a motorinei din Rusia. Odată cu izbucnirea războiului și impunerea de sancțiuni Rusiei, Kievul a trebuit să găsească noi surse de aprovizionare.
Polonia, diin nord-vestul Europei și România pentru regiunea Mediterana și Marea Neagră au devenit principalii furnizori.
Potrivit datelor publicate recent de S&P Global Commodities at Sea (CAS), importurile de motorină și păcură în Constanța au totalizat 4,4 milioane de tone în 2024, în creștere puternică față de 1,6 milioane de tone în 2021. În perioada 2021-2024, volumul total a ajuns la 12,2 milioane de tone.
Prin comparație, alte porturi majore din regiune care primesc cantități mari de combustibili au înregistrat volume mai mici în 2024. Importurile realizate prin portul Lavera din sudul Franței (la Fos-sur-Mer) au fost de 3,9 milioane de tone, urmate de portul Koper din Slovenia (3,4 milioane de tone) și Veneția din Italia (3,1 milioane de tone).
Porturile poloneze Gdańsk și Gdynia au cunoscut și ele o creștere semnificativă a importurilor de motorină începând cu 2021, urmând o traiectorie oarecum similară cu cea a importurilor din Constanța.
În 2021, importurile combinate de motorină și păcură în Gdańsk și Gdynia au fost de 2,6 milioane de tone înainte de a crește la 3,9 milioane de tone în 2024. Deși creșterea a fost semnificativă, nu este la fel de abruptă ca la Constanța, care a înregistrat o creștere de aproape 3 milioane de tone în ultimii patru ani, arată S&P Global.
Cititi si: Portul Constanța a intrat în Top 10 cele mai mari porturi din UE – creștere sub presiunea războiului din Ucraina
***