Traficul de mărfuri prin portul Constanța a cunoscut anul trecut a doua cea mai mare creștere în rândul porturilor din UE, în funcție de cantitatea de marfă vehiculată, arată datele publicate marți de Oficiul european de statistică, Eurostat. În ultimii 10 ani, de remarcat că traficul de mărfuri s-a dublat prin portul Constanța.
Pe primul loc la creșterea cantității de mărfuri manipulate în anul 2023 s-a clasat portul Gdansk din Polonia (+26,3%), urmat de Constanța (+17%). Creșterea cantității de mărfuri transferate perin portul Constanța se explică prin preluarea unor fluxuri care înainte de război aveau loc prin porturile din Ucraina.
La polul opus, cantitatea de marfă manipulată a scăzut cel mai mult în porturile Amsterdam (-15,4%), Trieste şi ‘Zeeland Seaports’ (-12,6%), Goteborg (minus 12,5%), Dunkerque (-12,4%) şi Barcelona (-10,4%).
Astfel, portul Constanța reușește să intre în Top 10 porturi din UE, situându-se pe locul 9, în timp ce Gdansk a intrat Top 5.
Rotterdam, Antwerp-Bruges și Hamburg situate toate pe coasta Mării Nordului, rămân și în 2023 cele mai mari porturi din UE.
După cantitatea de mărfuri manipulată prin porturi, România se stuează pe locul 13 în UE, cu 69,25 milioane tone de mărfuri în 2023, în creștere față de 60,62 milioane în 2022.
În total, o cantitate de 3,4 miliarde tone de mărfuri au tranzitat porturile din UE, în scădere cu 4% comparativ cu 2022 (3,5 miliarde tone), dar în creștere cu 5% față de 2013.
Potrivit datelor publicate marţi de Eurostat, Ţările de Jos au rămas şi în 2023 cel mai mare transportator maritim de marfă din UE, în condiţiile în care porturile din această ţară au manipulat 545 de milioane de tone de marfă. Pe locurile următoare se situează Italia (501 milioane de tone) şi Spania (472 milioane de tone). În toate aceste trei ţări, cantitatea de marfă manipulată în porturi a scăzut în 2023 comparativ cu 2022, cu procente de 7,6%, respectiv 1,7% şi 3,7%.
Datele Eurostat mai arată că portul Constanţa este cel mai specializat port din UE în ceea ce priveşte manipularea de mărfuri uscate în vrac, în condiţiile în care 60,6% din tonajul total în 2023 a fost compus din mărfuri uscate în vrac.
În total, opt dintre cele mai mari 20 de porturi din Uniunea Europeană sunt amplasate în Marea Mediterană, şapte sunt pe coasta Mării Nordului, trei sunt pe coasta Atlanticului, unul este în Marea Baltică şi unul este în Marea Neagră.
***