Indicatorul de Sentiment Economic (ESI) a scăzut la 97,00 în iunie, de la 99,3 în mai, pe fondul creșterii semnificative a pesimismului consumatorilor. Discuțiile privind măsurile de consolidare fiscale au afectat sentimentul consumatorilor. Media ESI în T2/2025 a fost de 99, comparativ cu 101,1 în T1/2025.
Prognoza economiștilor de la BCR Bank pentru avansul PIB este de +1,3% în 2025. Creșterea din acest an va fi susținută mai mult de investiții decât consumul gospodăriilor, cu sprijinul intrărilor de fonduri UE, în timp ce consumul privat se va afla sub presiunea măsurilor de consolidare fiscală.
Prognoza pentru inflație la finele anului 2025 a fost majorată de BCR la 5,6% (an/an), pe fondul eliminării plafoanelor de prețuri pentru gospodării și a creșterii prețurilor la energia electrică de la 1 iulie. De asemenea sunt riscuri de presiuni inflaționiste din cauza posibilei creșteri a impozitelor indirecte. Banca Centrală ar putea să fie mai prudentă în tăierile de dobânzi în fața creșterii de prețuri ceea ce ar putea însemna două scăderi a dobânzii cheie, în ultimul trimestru din 2025.
Încrederea în industrie s-a îmbunătățit la -1,4 în iunie, de la -1,9 în mai, pe fondul așteptărilor mai mari privind o redresare a producției.
Sentimentul în servicii a rămas practic constant, ajungând la 3,7 în iunie, față de 3,6 în mai. Cererea din ultimele trei luni a fost considerată mai puternică de către managerii locali din servicii, iar așteptările privind cererea viitoare s-au îmbunătățit marginal.
Consumatorii finali au fost cei mai pesimiști în iunie, iar indicele a coborât la -24,8 de la -15,5 în mai. Situația financiară a gospodăriilor s-a deteriorat în ultimele 12 luni, conform sondajului, iar așteptările pentru următoarle 12 luni sunt semnificativ mai mici. Drept urmare, gospodăriile sunt mai reticente pentru a face achiziții majore în următoarele 12 luni.
Încrederea în comerțul cu amănuntul a scăzut la -1,3 în iunie, de la -0,4 în mai, pe fondul unei situații economice anterioare slabe și al unei situații economice viitoare practic neschimbate.
Sentimentul în construcții a scăzut la -9,2 în iunie, de la -8,9 în mai.
Așteptările privind prețurile din industria prelucrătoare și construcții au fost în creștere, în timp ce în servicii și comerțul cu amănuntul, managerii anticipează o scădere a prețurilor în perioada următoare.
Consumatorii se așteaptă la o creștere a prețurilor în următoarele 12 luni.
Cititi si: Sentimentul economic în UE s-a îmbunătățit, dar economia e fragilă: Germania nu va ieși din recesiune în 2025
***