29 martie, 2025

Indicatorul de sentiment economic (ESI) al României a crescut la 103 în martie 2025 de la 101,7 în februarie, continuând să își revină de la nivelul de sub medie înregistrat în ianuarie. Revenirea în curs sugerează un optimism moderat pe măsură ce incertitudinile politice se risipesc. Sentimentul de încredere s-a îmbunătățit în toate sectoarele de activitate cu excepția încrederii consumatorilor. Cu toate acestea, ESI pentru primul trimestru din 2025 a scăzut la 101,6 comparativ cu ultimul trimestru din 2024, când a fost în medie 104,4.

Indicatorul de sentiment economic (ESI) este un indicator compus calculat de Direcția Generală Afaceri Economice și Financiare (DG ECFIN) a Comisiei Europene. Obiectivul său este de a urmări creșterea PIB-ului la nivelul statelor membre, al UE și al zonei euro.

Analiștii BCR estimează creșterea economică pentru 2025 la +2,0%, cu balanța riscurilor înclinată spre scădere pe măsură ce bugetul va avea tendința să influențeze negativ pentru a atinge ținta de deficit bugetar. Investițiile susținute din fonduri UE sunt probabile să crească mai rapid decât consumul gospodăriilor, în timp ce deficitul comercial s-ar putea reduce marginal.


Încrederea în sectorul industrial a crescut la -0,1 în martie de la -1,1 în februarie, susținută de o creștere semnificativă a așteptărilor de producție și comenzile noi majorate. Cu toate acestea, nivelurile stocurilor au înregistrat o ușoară creștere.

Sentimentul în sectorul serviciilor a crescut la 7,4 în martie de la 5,0 în februarie, deoarece managerii au raportat afaceri mai bune, cererea așteptată fiind mai mare.

Încrederea consumatorilor a scăzut marginal la -17,2 în martie de la -17 în februarie, din cauza unei opinii mai negative despre situația financiară trecută, precum și despre situația lor economică viitoare. Cu toate acestea, consumatorii se așteaptă la îmbunătățirea semnificativă a situației lor financiare față de luna trecută. Consumatorii sunt, de asemenea, puțin mai puțini predispus la economisire, deoarece incertitudinea s-a redus și au intenții puțin mai mari de achiziții majore.

Încrederea în comerțul cu amănuntul a crescut la 11,5 în martie față de 8,7 în luna anterioară, ca urmare a raportărilor anterioare mai bune și stocurilor mai mici. Cu toate acestea, așteptările veniturilor pentru viitor au scăzut față de ultimul lună.

Încrederea în domeniul construcții a crescut la -7,1 în martie de la -7,6 în februarie. Această îmbunătățire a moralului a fost determinată de o ușoară creștere a registrelor de comenzi și așteptărilor mai optimiste de angajare.


La nivel european, ESI pentru UE a scăzut la 96,0 de la 96,9 în februarie, semnalând o uşoară deteriorare a sentimentul economic, cel mai probabil din cauza incertitudinilor politice.

Prețurile de vânzare au crescut în producție și construcții, au stagnat în servicii și au scăzut la vânzările cu amănuntul. Așteptările privind prețurile de consum pentru următoarele douăsprezece luni au crescut semnificativ.

Indicatorul așteptărilor de angajare (IEE) a crescut la 105,2 în martie față de 102,6 în februarie, în toate sectoarele raportând intenții de angajare mai mari, cu excepția comerțului cu amănuntul.

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: