fbpx

19 decembrie, 2024

Comasarea Ministerului Energiei cu Ministerul Economiei crește riscul de dezangajare a fondurilor europene, în special al PNRR, componenta C6-Energie, avertizează Uniunea Națională a Patronatului Român (UNPR), într-o scrisoare deschisă transmisă liderilor PSD, PNL, USR și UDMR.

Redăm în continuare textul integral al scrisorii:

” Anii 2025 – 2026 sunt ultimii doi ani în care se poate realiza absorbția fondurilor din P.N.R.R., componenta C6 – ENERGIE, în valoare de 1,6 miliarde de euro

De asemenea, proiecte de peste 10 miliarde de euro sunt în diverse stadii de implementare și evaluare, unele cu termene de realizare în 2026.


Vă atragem atenția asupra faptului că, presiunea birocratică imensă, creată de comasarea ministerelor va aduce riscuri mari cu privire la absorbția fondurilor europene menționate, putând genera pierderi și întârzieri de ordinul miliardelor de euro și priva statul român de efectul benefic pe care aceste fonduri le-ar putea avea în economie.

În primul rând, doar modificările organizatorice de subordonare a direcțiilor de profil și a drepturilor de semnătură vor genera un blocaj de 4-6 luni de zile, termen pe care îl estimăm în baza experienței avute cu situații similare din trecut. Această întârziere și blocajele apărute:
– vor prelungi termenele de evaluare pentru sute de proiecte, ducând la modificări ale condițiilor de piață și ale soluțiilor tehnice, crescând riscul de neimplementare și de întârzieri cauzate de acești factori,
– vor prelungi duratele de răspuns la aprobarea cererilor de rambursare, creând un blocaj financiar la nivelul beneficiarilor,
– vor amâna substanțial răspunsurile la solicitările de modificări de soluții tehnice și alte ajustări necesare la implementarea proiectelor,
– vor scădea încrederea furnizorilor în fezabilitatea proiectelor și vor duce la renunțarea participării la anumite licitații / proceduri competitive sau la mărirea prețurilor.

În al doilea rând, toate mecanismele instituționale construite în ultimii 3 ani în Ministerul Energiei vor fi grupate prin introducerea de noi scheme ierarhice și de subordonare.

Aceste mecanisme care au generat o performanță fără precedent, anume o procesare de proiecte în valoare de peste 20 de miliarde de euro, din care peste 10 miliarde ajutor de stat, sunt bazate pe echipe și sisteme care s-au rodat în timp, au înțeles mecanismele extrem de complexe pentru generarea absorbției și livrează accelerat rezultatele necesare implementării proiectelor.

Aceste construcții au nevoie de ani de zile să devină eficiente, iar sub presiunea operațională a numărului mare de proiecte aflate în diverse stadii de implementare, riscurile unor blocaje și întârzieri sunt iminente.


Înțelegem nevoia exprimată în comunicările publice de eficientizare administrativă și susținem reformele substanțiale necesare pentru eficientizarea statului român.

Vedem de asemenea, nevoia de armonizare a obiectivelor strategice și acțiunea integrată a aparatului guvernamental pentru atingerea acestora. În diverse arhitecturi ministeriale, în special în statele Uniunii Europene care țintesc obiectivele Pactului Verde, există ministere care înglobează portofoliile de economie, mediu, energie și chiar fonduri europene, deoarece aceste domenii au obiective comune substanțiale pe orizontul strategic următor.

Dar o schimbare de arhitectură instituțională de o amploare așa de mare ar trebui să pornească de la alinierea obiectivelor strategice și crearea structurilor funcționale, pornind de la acestea. De asemenea, ar trebui definită o perioadă de tranziție până la preluarea portofoliilor de proiecte și de activități, pentru a nu genera haos și blocaje, ci eficiență și atingerea obiectivelor.

Dincolo de discuția politică, esențială în această etapă a dezvoltării României, vă rog dublați eforturile dumneavoastră de echipe tehnice de specialiști care să asigure implementarea în bune condiții a ideilor dumneavoastră strategice. Voința și forța politică ar trebui concentrată în spatele unor măsuri bine gândite, cu aplicabilitate practică și care adresează problemele cauzale cele mai profunde ale disfuncționalităților sistemului guvernamental de astăzi.

România are strategii, viziune și idei, dar suferă la punerea în practică a acestora. „Practica ne omoară.”


Considerăm această opțiune o eroare strategică, care riscă să genereze consecințe grave și imediate.

Experții U.N.P.R. au contribuit în mod activ la realizarea unor propuneri practice, denumite Agenda Publică Green Deal, care adresează o mare parte din cele prezentate anterior.

(Citește și: ”Scrisoare deschisă către liderii formațiunilor politice pro-europene/ The Tax Institute propune o serie de măsuri fiscale pentru consolidare bugetară și dezvoltare”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: