Înmatriculările de autovehicule noi, în România, au înregistrat o scădere puternică, de 24%, în a patra lună a acestui an, față de luna aprilie 2024, reiese din datele preliminare ale Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA).
Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în februarie și martie comparativ cu aceleași luni din 2024, în timp ce în ianuarie au scăzut.

Înmatriculările de autovehicule din România, în luna aprilie 2025 și principalele tendințe din piață, față de aceeași lună din 2024:
- În aprilie, înmatriculările de autoturisme noi (care reprezintă 83% din total piață) sunt în scădere cu 24% comparativ cu aprilie 2024, ajungând la un volum de 9.910 unități, în linie cu înmatriculările din martie, dar mult sub cele din aprilie 2024 unități;
- Dacia rămâne lider la vânzări, cu 2.325 de unități, dar scăderea față de aprilie 2024 este de 40,3%. În 2025, pe total 4 luni scurse din an, scăderea este de doar 10%, cu 12.226 unități noi vândute. Aprilie a consemnat luna de debut a livrărilor pentru noul Bigster. Cele mai vândute modele în România rămân Duster, Logan și Sandero.
- Toyota, care are o ofertă substanțială de modele full hibride, este pe locul secund în top cu 997 unități, -26% față de aprilie 2024. Pe tot anul, modelele Toyota au o scădere de doar -1%. Piața locală înregistrează o creștere rapidă în ultima perioadă pe zona de hibride, cu o scădere a modelelor diesel și al celor full-electrice.

Ofensiva chinezilor – Leapmotor are reprezentanța în România – SUV-urile chinezești se vând printr-un site care acționează ca dealer
În ceea ce privește autoturismele full electrice, acestea dețin o cotă de 2,2% din piață, în luna aprilie a anului 2025, față de aprilie 2024, când reprezentau 5,5%, iar potrivit datelor se vede o intrare puternică pe piața locală a Leapmotor T03, o mașină electrică, de oraș, produsă de chinezi și asamblată în Polonia de Stellantis.

Aceasta s-a vândut în număr de 138 de unități în primele 4 luni din 2025, pe locul 4 în topul pe mărci electrice, față de zero în 2024. Modelul este unul de dimensiune mică, care concurează direct cu Dacia Spring, la rândul lui model produs în China.

Înmatriculările noi de modele Dacia Spring au scăzut de altfel cu 31,3% în aprilie 2025 vs. aprilie 2024, în timp ce înmatriculările de modele Tesla s-au prăbușit cu 76%.
De notat că mai multe firme chineze și-au deschis reprezentanțe în România, iar joi a fost lansat oficial în România de către gigantul BYD modelul SUV hibrid plug-in (PHEV) Seal U DM-i. Alături de modelul Seal PHEV, BYD a prezentat trei modele de automobile electrice pe care le va vinde pe piața din România – Atto 2, Sealion 7 și Seal. BYD are în România 11 dealeri la acest moment, printre care și Țiriac Auto.
Ofensiva pe zona SUV a chinezilor este explicată de faptul că, în ceea ce privește cotele de piață, segmentul SUV este pe prima poziție în România, cu o pondere de 53,9% în aprilie – în scădere cu -14,8%. Segmentul SUV este urmat de Clasa C cu o cotă de 25,7%, în scădere cu -36,2% și Clasa B cu o cotă de 14,1%, în scădere cu -22,4% față de cota deținută în luna aprilie a anului trecut.

(Citește și: ”China ante portas: Intrare agresivă a Chinei pe motoarele de creștere românești – sectorul auto și comerțul”)
Benzinarele se prăbușesc, hibridele cresc în popularitate
Evoluția din aprilie după motorizări:
- în luna aprilie a acestui an față de perioada similară din 2024, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de -44,3%, ajungând la o pondere de 24,8%,
- în timp ce motorizările pe motorină înregistrează o scădere de -26,1%, ajungând la o pondere de 9,5%.
- în ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid, acestea înregistrează în luna aprilie 2025 o creștere de +10%, ajungând la o pondere de 28,8% din totalul pieței de autoturisme – este de menționat că, din totalul motorizărilor mild-hibrid, 86% sunt motorizări pe benzină, în timp ce doar 14% sunt motorizări pe motorină.
- pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice – care pot fi încărcate din sursă externă de electricitate (BEV și PHEV), precum și cele mild-hibrid și full hibrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate) dețin, în a patra lună a anului 2025, o cotă de piață de 54,9%, fiind cel mai important segment de pe piața românească, care depășește cu mult cota deținută împreună de motorizările pe benzină si motorină.
- autoturismele plug-in hibrid dețin o cotă de piață de 5,4%, față de aprilie 2024, când reprezentau 3,3%.
Prăbușire a autoutilitarelor – minus de peste 30%
În același timp, înmatriculările de vehicule comerciale ușoare și minibus înregistrează, în aprilie 2025, o scădere de -31,6% față de luna aprilie 2024, din care vehiculele comerciale ușoare fără minibus înregistrează o scădere de -33%.
Pe de altă parte, vehiculele comerciale ușoare electrice au atins, în primele patru luni anului 2025, un volum de 281 unități, față de 230 unități în aceeași perioadă a anului trecut.

În ceea ce privește vehiculele comerciale grele (camioane) și bus, acestea înregistrează în aprilie 2025 o scădere de -33,4% față aprilie 2024, din care vehiculele comerciale grele peste 16 tone plus autotractoarele înregistrează o scădere de -24%.

(Citește și: ”Prăbușire a înmatriculărilor de vehicule utilitare în România: -22% în T1. Tendințele în UE”)
***