14 mai, 2025

Copiii din întreaga lume au rezultate mai slabe la şcoală, sunt mai predispuşi la obezitate şi se simt mai nefericiţi decât în urmă cu câţiva ani, conform raportului intitulat Bunăstarea copiilor într-o lume impredictibilă, realizat de UNICEF Innocenti – Biroul Global de Cercetare şi Previziune.

Raportul avertizează că, în urma pandemiei, multe țări au înregistrat scăderi accentuate ale competențelor școlare ale copiilor, în special ale abilităților fundamentale, precum cititul și matematica.

În cele 43 de țări evaluate, aproximativ opt milioane de copii în vârstă de 15 ani – circa jumătate din grupa de vârstă cuprinsă în analiză – au fost evaluați ca fiind analfabeți funcțional numeric și la citire / lectură, ceea ce înseamnă că nu puteau înțelege un text de bază, stârnind îngrijorare cu privire la perspectivele lor pe termen lung, explică autorii studiului.


Aceasta reprezintă o creștere de patru procente față de 2018, iar proporțiile cele mai ridicate s-au înregistrat în Bulgaria, Columbia, Costa Rica, Cipru și Mexic, unde mai mult de două treimi din tinerii de 15 ani se aflau în această categorie.

Închiderea școlilor între trei și 12 luni a forțat mulți copii să învețe de la distanță și a dus la pierderi de învățare.

Se estimează că, în medie, copiii au rămas în urmă cu perioade între șapte luni și un an, din punct de vedere al cunoștințelor medii ce ar fi trebuit acumulate.

Consecințele cele mai grave au fost înregistrate de copiii din familii defavorizate.

„Înainte de pandemie, copiii se luptau deja pe mai multe fronturi și nu aveau acces la sprijin adecvat – chiar și în țările bogate”, a declarat directorul UNICEF Innocenti, Bo Viktor Nylund. „Acum, în fața incertitudinii economice în creștere, țările trebuie să acorde prioritate educației, sănătății și bunăstării copiilor pentru a le asigura perspectivele de viață și fericirea, precum și securitatea economică a societăților noastre.”

România în Raport – locul 16 din 36 state cu venituri ridicate analizate

  • România se situează pe locul 16 între cele 36 de ţări cu venituri ridicate incluse în raport.

  • România ocupă locul 5 în domeniul sănătăţii mintale şi raportează niveluri scăzute în domeniile sănătăţii fizice şi competenţelor (locul 32 şi, respectiv, locul 26).

  • Nivelul de satisfacţie în viaţă în rândul copiilor români în vârstă de 15 ani a scăzut de la 85% în 2018, la 81% în 2022.

  • Procentul copiilor români de 15 ani care se confruntă frecvent cu bullying-ul a scăzut de la 33,8% în 2018 la 24,6% în 2022.

  • 23% dintre copiii cu vârste cuprinse între 5 şi 19 ani din România erau supraponderali în 2022, în creştere de la 21% în 2018.


La nivel global, Țările de Jos și Danemarca se află în fruntea clasamentului, Franța se plasează pe cea de-a treia poziție, urmată de Portugalia și de Irlanda, potrivit raportului UNICEF, care a comparat date din 43 de țări membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și ale Uniunii Europene.

Noua Zeelandă, Columbia, Mexic, Turcia și Chile s-au situat pe ultimele locuri ale clasamentului.

Satisfacția copiilor față de viață a scăzut substanțial în 14 state

Raportul ridică, de asemenea, probleme legate de sănătatea mintală, subliniind faptul că satisfacția copiilor față de viață a avut de suferit în această perioadă, scăzând substanțial în 14 din cele 32 de țări cu date disponibile.

Japonia a fost singura țară care a înregistrat o îmbunătățire semnificativă în acest domeniu.

Raportul analizează în continuare datele privind sănătatea fizică a copiilor, observând că nivelurile de exces de greutate au crescut substanțial în 14 din cele 43 de țări cu date disponibile, continuând o tendință pe termen lung.


În general, raportul indică faptul că țările cu venituri ridicate pot întâmpina dificultăți în a oferi copiilor condițiile necesare pentru o copilărie bună și un viitor pozitiv.

Raportul avertizează că progresele obținute cu greu în ceea ce privește bunăstarea copiilor din țările bogate devin din ce în ce mai vulnerabile la evenimentele și șocurile globale.

Politici și măsuri recomandate pentru a opri declinul bunăstării copiilor

Raportul conține o secțiune cu recomandări de politici pentru revenirea la creșterea bunăstării copiilor, dintre care menționăm

  •  Sprijinirea dezvoltării competenţelor, inclusiv a competenţelor de scris-citit, a celor aritmetice şi a celor digitale, precum şi a abilităţilor sociale şi emoţionale, în special în cazul copiilor din medii defavorizate.   

  •  Îmbunătăţirea sănătăţii mintale prin acţiuni de promovare şi prevenire, prin furnizarea de servicii specializate şi prin combaterea violenţei şi a bullying-ului atât online, cât şi offline.   

  •  Îmbunătăţirea sănătăţii fizice prin asigurarea accesului copiilor la alimente nutritive şi prin restricţionarea comercializării şi a promovării alimentelor nesănătoase.   

  •  Implicarea copiilor pentru a înţelege mai bine experienţele şi opiniile lor şi găsirea unor soluţii împreună cu aceştia pentru promovarea bunăstării acestora. 

(Citește și: 46%, analfabetismul numeric la nivelul liceului – Primul Raport național privind capacitatea elevilor de a utiliza informații matematice)

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: