Comisia Europeană a publicat raportul pe baza căruia a impus tarife vamale provizorii producătorilor de mașini din China pentru vehiculele importate în UE.
Din acest raport reiese că Guvernul Chinei nu a fost foarte cooperant cu autoritățile europene.
„Guvernul Chinei nu a furnizat informații esențiale referitoare la pregătirea, monitorizarea și punerea în aplicare a diferitelor scheme” de ajutor de stat de care au beneficiat companii chineze.
Lista facilităților acordat de Beijing:
Comisia Europeană arată că modalitățile prin care au fost ajutate companiile care produc mașini electice sunt numeroase:
- Acordarea de finanțare preferențială și de credite direcționate de către băncile care susțin politicile statului și de băncile comerciale deținute de stat
- Granturi directe pentru producătorii de mașini echipate cu motoare electrice
- Alte programe de sprijin conexe sub formă de măsuri de creditare în favoarea producătorilor
- Granturi pentru tehnologie, inovare și cercetare și dezvoltare
- Investiții de capital finanțate de stat sau alte stimulente guvernamentale
- Acordarea de către guvern a drepturilor de folosință asupra terenurilor întreprinderilor la prețuri mai mici decât cele adecvate
- Furnizarea de către guvern de baterii sau materii prime pentru baterii la prețuri preferențiale
- Programe generale de scutire și reducere a impozitelor
- Reducerea impozitului pe profit pentru întreprinderile care utilizează tehnologii noi
- Deducerea preferențială înainte de impozitare a cheltuielilor de cercetare și dezvoltare
- Scutiri de TVA și reduceri ale taxelor pentru echipamente și tehnologii importate
- Reduceri de TVA pentru echipamentele produse pe plan intern
- Scutirea la impozitele pe bunurile imobile și la taxele de utilizare a terenurilor
- Scutirea de plata impozitului pe consum, scutirea de plată a taxei pe plăcuța de înmatriculare și alte subvenții acordate producătorilor de vehicule echipate cu motoare electrice
- Amortizarea accelerată a echipamentelor utilizate în producția de vehicule electrice
- Scutire de la plata dividendelor distribuite între întreprinderile rezidente
- Reduceri ale taxelor la export
Nivelul tarifelor diferă – producătorul Dacia Spring taxat cu 20,8%
Comisia a stabilit tarife vamale speciale pentru trei companii care au cooperat în cadrul investigației:
- BYD – 17,4%
- Geely – 19,9%
- SAIC – 37,6%
Pentru celelalte companii care au cooperat fiind stabilit un tarif de 20,8%. Între acestea se numără Dongfeng, compania care produce modelul Dacia Spring.
Constructorii care nu au cooperat vor plăti 37,6%.
Tesla a solicitat și va obține o analiză individuală a situației sale privind subvențiile obținute în China. Tarifele sunt provizorii, statele membre ale UE urmează să ia o decizie de aplicare definitivă privind aceste tarife vamale în noiembrie. Aplicarea tarifelor a început din 5 iulie.
***