Grupul financiar BRD a raportat un profit net de 350 de milioane de lei în primul trimestru din 2025, cu 7% mai mare comparativ cu cel obținut în primul trimestru din anul precedent, în condițiile unui venit net bancar în creștere cu 9,7% la 1,08 miliarde de lei, de la 0,98 miliarde de lei în T1 2024, potrivit raportului remis de BRD operatorului Bursei de Valori Bucureşti.
La nivel individual, de bancă, BRD a raportat un profit net de 334 milioane lei, în creștere cu doar 3,8% comparativ cu cel din primul trimestru din 2024.
Creditele noi acordate au susținut creșterea venitului bancar, cu o dinamică solidă pe zona creditelor corporate. În ceea ce privește creditarea gospodăriilor, finanțările BRD au fost în sumă de 3,3 miliarde de lei la T1 2025, +41% față de aceeași perioadă a anului trecut, mare parte (1,9 mld.) fiind credite de consum. În 2024, finanțările acordate de bancă persoanelor fizice s-au ridicat la un total de 12 miliarde de lei.
Creditele pentru locuințe au o rată de creștere mult mai mare față de finanțările de consum, cu un plus an/an de 59%, până la aproape 1,4 miliarde de lei. Per total, la sfârșitul lunii martie 2025, soldul creditelor acordate persoanelor fizice a crescut cu peste 13% an/an.
Acțiunile companiei, listate la BVB, creșteau cu 1,3% în urma publicării raportului, dar per total se găsesc într-o perioadă de consolidare și tranzacționare laterală în așteptarea rezultatului alegerilor prezidențiale.

Început bun de an pentru BRD, cu creditare în creștere – În 2024, creditarea a fost principalul motor de creștere pentru consum

„BRD a avut un început de an bun. Primele trei luni au adus creșteri ale volumelor comerciale atât pe segmentul companiilor, cât și pe cel de retail, cu credite nete în sold mai mari cu 21% comparativ cu sfârșitul lunii martie 2024. BRD a rămas aproape de clienții săi, oferind o gamă largă de soluții de finanțare și opțiuni de economisire, concepute pentru a răspunde nevoilor lor în continuă evoluție.
Creditarea companiilor a condus creșterea, cu un plus de 32% față de aceeași perioadă a anului precedent, în timp ce creditarea pe segmentul retail a continuat și ea să se majoreze, înregistrând o creștere de 14% a creditelor în sold față de aceeași perioadă a anului precedent. Producția de credite acordate persoanelor fizice a atins 3,3 miliarde RON, aproape de nivelurile record, mai mare cu 41% față de T1 2024, fiind susținută de creșterea volumului creditelor de consum și al creditelor ipotecare”, explică Maria Rousseva (foto), CEO-ul BRD Groupe Societe Generale, în raport.
Potrivit CEO-ului BRD, în T1 2025, finanţările sustenabile nou acordate de bancă au ajuns la aproape 207 milioane de euro, mult peste dinamica din 2024, când totalul creditării verzi/sustenabile a fost pe total la 1,8 miliarde de lei.
În ceea ce privește aplicația de mobile banking a BRD, aceasta a crescut cu 19% în termeni de utilizatori față de T1 2024, în timp ce numărul tranzacțiilor s-a majorat cu 20% la 8,6 milioane de tranzacții.
Venituri nete din dobânzi mai mari cu 6,8% în 2024 pentru BRD
„Din punctul de vedere al performanței financiare, BRD a înregistrat o creștere susținută a veniturilor iar raportul cost-venit a fost îmbunătățit, beneficiind de un impuls comercial dinamic, menținut și de cheltuieli operaționale mai reduse comparativ cu ritmul de creștere a veniturilor. Calitatea activelor a rămas solidă, în timp ce nivelurile de lichiditate și capital au continuat să fie robuste, poziționând favorabil BRD pentru creșterea viitoare”, mai spune Maria Rousseva.
Veniturile nete din dobânzi au fost principalul element de creștere al veniturilor, cu un avans de +7% an/an la T1 la nivelul grupului, până la 732 milioane de lei (70% din venitul net bancar la trimestru), determinat de activitatea comercială de pe segmentul retail și de pe cel al companiilor.
În același timp, veniturile nete din comisioane ale grupului au crescut mai puternic, cu +29% an/an în T1 2025 ca urmare a veniturilor mai mari asociate activităților legate de carduri, custodie, transferuri și activități de creditare, incluzând și un venit excepțional aferent comisioanelor din tranzacții.
intensificării activităţilor de creditare şi a tranzacţiilor clienţilor. Mai exact, transferurile, pachetele de servicii şi activitatea privind cardurile au avut o contribuţie pozitivă semnificativă la dinamica anuală, conform raportului băncii.
Per total, creditele nete în sold, inclusiv finanțările de leasing, au ajuns la 51,6 miliarde RON, marcând o creștere de 20,5% față de sfârșitul lunii martie 2024 și de 3,8% față de finalul lunii decembrie 2024, susținută de activitatea de creditare de pe segmentele companii și persoane fizice – creditarea companiilor a fost principal motor de creștere la nivel an/an, cu un avans anual de 31,9%, în timp ce segmentul retail a continuat să câștige teren, înregistrând o creștere de 13,6% în dinamică anuală, la sfârșitul lunii martie 2025.

Cost de 32 milioane de lei din taxa pe cifra de afaceri – În 2024 taxa pe afaceri a fost de 129 milioane
Cheltuielile operaţionale ale grupului au crescut cu 8,3% în T1 2025 față de T1 2024, până la 573 milioane de lei, creștere determinată în principal de creșterile cu personalul (salarii mare parte) cu 8%, la 264 milioane de lei – alte efecte au avut majorarea netă a provizioanelor.
În același timp, noua taxă sectorială de 2% pe cifra de afaceri s-a ridicat la trimestrul întâi la 32 milioane de lei, în creștere cu 6,6% față de T1 2024. În întreg anul 2024, taxa pe cifra de afaceri a presupus un cost suplimentar de aproape 129 milioane de lei.
Rata creditelor neperformante la nivelul portofoliului de credite se situează în preajma nivelului minim istoric, crescând la 2,2% la finalul lunii martie 2025 de la 2,1% la finalul lunii decembrie 2024. Nivelul minim-record de 1,9% a fost înregistrat la finalul anului 2023, dar nivelul la BRD se află sub media sistemului bancar de 2,5% la final de februarie.
BRD a alocat la nivel net pentru provizioane 79 milioane de lei în T1 2025, în creștere de la 54 milioane de lei în T1 2024, creștere determinată de avansul creditării pe segmentul retail, în timp ce segmentul companiilor continuă să beneficieze de recuperări ale creditelor neperformante, conform raportului băncii.
Creștere mai lentă a economisirii – Depozitele cam bat pasul pe loc, cu o scădere față de T4 2024
În privința economisirii, baza de depozite a crescut la sfârșitul lunii martie 2025 cu 5,2% față de aceeași perioadă a anului 2024, la 66,2 miliarde de lei, dar a scăzut față de T4 2024.

Depozitele retail sunt principala sursă de finanțare, cu o creștere de 4,3% față de aceeași perioadă a anului precedent, evoluție sprijinită de intrări mai mari în conturile curente ale persoanelor fizice. Depozitele companiilor au înregistrat o creștere anuală de 6,8% grație clienților IMM, cu o creștere de 14,5% a soldului depozitelor față de aceeași perioadă a anului precedent.
În același timp, divizia de administrare de active, BRD Asset Management, a ajuns la 161.000 de clienți cu acces la o varietate de clase de active și strategii de investiții prin 12 fonduri de investiții. Acestea au marcat o creștere de 52,6% față de aceeași perioadă a anului precedent, ajungând la active administrate de 6,9 miliarde RON la sfârșitul lunii martie 2025. BRD Asset Management este lider pe piața fondurilor de investiții, cu o cotă de piață de 24,63% la sfârșitul lunii martie 2025.
(Citește și: ”Profit record pentru sistemul bancar în 2024”)
***