Principalii producători auto din Germania poartă discuții cu Washingtonul privind un posibil acord legat de tarifele de import, încercând să folosească investițiile și exporturile din SUA ca mijloc de negociere pentru a atenua eventualele efecte negative ale politicii comerciale promovate de administrația Trump, potrivit unor surse Reuters.
BMW, Mercedes-Benz și Volkswagen speră că discuțiile cu Departamentul Comerțului al SUA ar putea duce la un acord în luna iunie, a spus una dintre surse, însă acest lucru ar depinde de angajamentele companiilor privind investiții substanțiale care să convingă administrația americană.
Producătorii auto au semnalat unele planuri de extindere în Statele Unite de când președintele Donald Trump a început să amenințe cu impunerea de tarife vamale.
Mercedes-Benz va adăuga SUV-ul său cel mai bine vândut, GLC, la linia de producție din uzina sa din Alabama începând cu 2027. BMW ia în considerare introducerea unor schimburi suplimentare la fabrica sa din Spartanburg, iar Audi, parte a grupului Volkswagen, plănuiește să producă unele modele în Statele Unite – deși marca afirmă că acest plan este anterior administrației Trump.
BMW, care a cerut Uniunii Europene să reducă tarifele pentru importurile de vehicule din SUA de la 10% la 2,5%, este cel mai mare exportator auto din Statele Unite ca volum. Mercedes-Benz exportă, de asemenea, în cantități mari de la uzina sa din Alabama, care este centrul său de producție pentru SUV-uri.
Credite de export
Conform propunerilor aflate în discuție, producătorii auto germani ar urma să primească credite pentru mașinile exportate din Statele Unite, care apoi ar putea fi deduse din tarifele vamale, a declarat a doua sursă.
Volkswagen, Mercedes-Benz și BMW au refuzat să comenteze cu privire la eventualele discuții cu guvernul SUA. Producătorii auto au declarat anterior că poartă discuții cu autoritățile americane în legătură cu tarifele.
Potrivit datelor UE, Statele Unite sunt a cincea cea mai mare sursă de importuri auto pentru Uniunea Europeană, după China, Japonia, Marea Britanie și Turcia.
Comisia Europeană, care gestionează politica comercială pentru blocul celor 27 de state membre, își intensifică eforturile pentru a obține un acord cu Washingtonul care să pună capăt tarifelor de import impuse de SUA bunurilor din UE sau, cel puțin, să prevină orice creșteri.
Bruxelles-ul a cerut principalelor companii și directorilor executivi din UE să furnizeze detalii despre planurile lor de investiții în Statele Unite, pentru a le folosi ca pârghie în negocieri.
Totuși, Comisia se pregătește și pentru măsuri de retorsiune în cazul în care discuțiile eșuează, vehiculele și produsele din industria auto fiind printre bunurile cu cea mai mare valoare de pe lista publicată la începutul acestei luni de Comisie, care conține produse ce ar putea fi vizate de contramăsuri.
Acțiunile producătorilor auto au crescut în urma veștii despre negocieri: BMW a urcat cu 3,3%, iar Mercedes cu 2,6%. Acțiunile Volkswagen au crescut inițial cu 2,2%, apoi au revenit la valoarea anterioară.
Strategia tarifară a lui Trump a adăugat presiune asupra industriei auto germane, care deja se confruntă cu o cerere slabă în Europa și o concurență puternică.
(Citește și: ”Negocierile SUA – UE merg greu și din cauza taxelor pe care statele europene și le pun între ele. ”Barierele netarifare” și suprareglementarea din UE costă un trilion de euro pe an”)
***