Potrivit celor mai recente date furnizate de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), producția națională de automobile a avut parte de o scădere în prima lună din 2025.
Astfel, în luna ianuarie au fost produse 39.463 de mașini în România, o scădere de 19% comparativ cu luna ianuarie 2024.
Dintre toate mașinile produse în prima lună a lui 2025, Dacia a produs 22.165 de mașini la uzina de la Mioveni. În același timp, Ford a produs 17.298 de vehicule la uzina sa de la Craiova.
Bigster începe producția de serie. Explicațiile pentru luna ianuarie mai slabă
Explicația cea mai probabilă pentru această scădere este faptul că uzina Dacia se pregătește pentru demararea producției Bigster, ajustând liniile de producție.
Ca idee, în ianuarie 2024 au fost produse în România peste 48.700 de mașini, din care 32.350 au fost produse la Mioveni, iar 16.370 de unităţi la Craiova. Asta arată că Ford a produs defapt luna trecută peste luna ianuarie 2024, în timp ce scăderea producției totale provine exclusiv de la uzina Dacia din Mioveni.
Totodată, luna ianuarie din 2024 a fost o lună record de producție, ceea ce denaturează ușor cifrele pentru ianuarie 2025.
În ianuarie 2024 s-a revenit de altfel la producția de dinainte de pandemie, ca volum. Singura lună ianuarie cu producție peste 30.000 de mașini a fost ianuarie 2019, care a fost an complet pentru Duster II varianta pentru UK, produs în România (generația anterioară pentru UK era produsă în India). Asta arată că ianuarie 2025 a fost totuși o lună solidă.
Totodată, în ianuarie 2024, a debutat la Ford Otosan din Craiova producția noilor Transit și Tourneo Courier. Acum, în prima parte a lui 2025, intră în producție la Craiova noile modele electrice ale Ford Puma Gen-E și Courier (Transit și Tourneo).
Cuplat, cele două uzine ar trebui să atingă o nouă producție record în acest an, pe fondul intrării la producția de serie a Bigster, noul model SUV-C hibrid al Dacia. La Mioveni se vor produce astfel 4 modele Dacia: Sandero, Logan, Duster și în curând Bigster.
Producția de autovehicule din România – nou record anual în 2024
Per total, producția de automobile din România a ajuns în 2024 la un număr record de 560.102 unități, în creștere cu 9,2% față de recordul anterior stabilit în 2023, potrivit datelor ACAROM.
Din volumul total al producției pe anul trecut, Dacia a produs 309.432 de unități, ușor sub 2023, în timp ce Ford Otosan a produs 250.670 unități, un plus substanțial.
Ford și-a crescut masiv producția în ultimii ani, din care doar în 2024 cu mai bine de 50.000 față de 2023, respectiv un plus de 31%. Evoluția a venit pe fondul dezvoltării liniilor de producție prin incorporarea celor două modele Transit și Tourneo Courier, care au înlocuit producția modelului EcoSport.
Din volumul total al producției de la Craiova din 2024, SUV-ul Puma a avut o contribuție de 166.242 de unități, în timp ce cele două Courier au adunat 84.239 de unități.
România a avut anul trecut o balanță comercială pozitivă în ceea ce privește comerțul cu autoturisme noi
Exporturile de autoturisme noi ale României s-au cifrat în 2024 la 12 miliarde de euro, în timp ce importurile de autoturisme noi au fost în valoare de 3,5 miliarde de euro.
(Citește și: ”Dacia va lansa un nou SUV electric, în 2027 – Producția, cel mai probabil în Slovenia”)
***