fbpx

12 februarie, 2025

Prețurile carburanților au crescut din nou miercuri, cu 4 bani pe litru, conform datelor din aplicația Monitorul Prețurilor. Scumpirea vine după o altă majorare operată joia trecută, în 6 februarie, scumpiri care sunt într-un contrast puternic cu scăderea de 7% a petrolului sortiment Brent, relevant pentru piața europeană și prețurile carburanților din România, din ultima lună.

În stațiile Petrom din București, zona centrală, benzina standard se vindea, miercuri, 12 februarie, în medie cu 7,55 lei/litru, față de 7,51 lei/litru în data de 6 februarie și 7,46 lei/litru în 28 ianuarie. Motorina la Petrom, liderul de piață, costa miercuri, 12 februarie, în medie 7,71 lei/litru, față de 7,67 lei/litru în 6 februarie și 7,62 lei/litru în 28 ianuarie.

Creșterea va impacta negativ ratele inflației aferente lunii ianuarie, care vor fi publicate vineri de Statistică

La 31 decembrie 2024, benzina standard costa la Petrom 7,13 lei/litru, iar motorina standard 7,29 lei/litru. Circa jumătate din scumpirea din prima parte a lui 2024 a venit pe fondul creșterii accizei după actualizarea cu inflația.


În medie, scumpirea din 2024 la Petrom este de 42 de bani pe litru sau 5,8%, comparativ cu data de 31 decembrie.

Scumpire de 8 bani/litru la LukOil

Totodată, în stațiile LukOil din Capitală, litrul de benzină standard se vindea miercuri, 12 februarie, cu 7,54 lei/litru, în timp ce motorina costa 7,70 lei/litru. Comparativ, la 6 februarie, benzina standard la LukOil costa 7,46 lei/litru, în timp ce motorina standard costa 7,62 lei/litru.

Creșterea din acest an s-a datorat în principal creșterii accizei în final de 2024 și apoi creșterii prețului petrolului, care însă s-a corectat în ultimele patru săptămâni, excepție făcând precedentele 2 zile, unde țițeiul a recuperat 2%. În ciuda corecției cotațiilor internaționale la țiței, prețul carburanților s-a majorat.

În general, dincolo de dihotomia actuală din piață, companiile acționează mai rapid la includerea în prețul de la pompă a tendinței internaționale a petrolului și mai lent la scădere.

Notă: Creșterea sau scăderea carburanților se transferă în general pe lanț de către firme în prețul transporturilor și apoi de transportatori în prețul bunurilor transportate.

Prețul carburanților din România în tabloul european


Comparativ cu prețul din data de 11 ianuarie, prețul mediu al unui litru de benzină este la data de 11 februarie cu 2,2% mai ridicat, ceea ce înseamnă că un plin (50 de litri) costă cu 8 lei mai mult decât în urmă cu 30 de zile. În cazul motorinei, prețul mediu al unui litru a crescut cu 2,2%, ceea ce înseamnă că un plin (50 de litri) costă cu 8,5 lei mai mult decat în urmă cu o lună de zile.

În această perioadă, România se află pe locul al 8-lea în Uniunea Europeană în topul țărilor cu cea mai ieftină benzină, după Bulgaria, Cipru, Cehia, Lituania, Malta, Polonia, Suedia. În cazul motorinei, țara noastră este situată tot pe locul 8 între statele Uniunii Europene în ceea ce privește cel mai mic preț la acest tip de combustibil, după Bulgaria, Cipru, Cehia, Luxemburg, Malta, Polonia, Spania.

Scădere de 7% a petrolului de la data de 15 ianuarie încolo. Revenire ușoară pentru petrol în ultimele 2 zile

Noile niveluri ale accizelor la carburanți, actualizate la final de 2024 de Ministerul Finanțelor cu inflația din ultimul an și cu creșterea de TVA aferentă plusului la acciză, au dus la o creștere medie de 17 bani pe litru la benzină și cu 16 bani pe litru, în medie, la motorină. Restul creșterii, până la un moment dat, s-a datorat creșterii prețurilor internaționale la petrol în primele 15 zile ale lunii ianuarie.

În ultimele două zile, cotațiile internaționale ale țițeiului au revenit pe creștere, pe fondul tensiunilor comerciale internaționale. Până luni, raliul din prima parte a lunii ianuarie se corectase puternic.


Cotațiile Brent și WTI (West Texas Intermediate) ale petrolului au scăzut însă puternic (6-7%) din data de 15 ianuarie încolo, scădere ce nu s-a reflectat însă în prețul la pompă.

Petrolul ar putea scădea în continuare dacă volatilitatea pe piețe s-ar amplifica pe partea descendentă în următoarele săptămâni. Totodată, un impact asupra cotațiilor internaționale ale țițeiului se resimte și din planul OPEC+ de a majora producția din luna aprilie.

(Citește și: ”OPEC+ menține planul de creștere graduală a producției de petrol și elimină EIA din sursele de monitorizare – țintele sunt economiile Rusiei și Iranului”)

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: