În primul trimestru al anului 2025, înmatriculările de mașini noi în Uniunea Europeană au scăzut cu 1,9% comparativ cu primul trimestru din 2024, iar datele din luna martie 2025 arată o ușoară scădere de 0,2% față de aceeași perioadă a anului trecut, într-un context economic global care rămâne deosebit de dificil și imprevizibil pentru producătorii auto, transmite Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Avansul a fost generat de creșterea segmentului electric, înmatriculările de mașini pe benzină și diesel consemnând scăderi mari.
Piața auto din România a înregistrat o creștere de circa 1,4% în primul trimestru. În primele trei luni din 2025, la nivel local au fost înmatriculate 33.692 de mașini noi. În ianuarie s-a raportat o scădere de 6,3%, în februarie un plus de 4,5%, iar în martie un avans ceva mai ridicat, de 8,4%.

Cota de piață a mașinilor electrice este ”departe de nivelul anticipat”
În primul trimestru al anului 2025, vânzările de mașini electrice pe baterie au crescut cu 23,9%, ajungând la 412.997 de unități, ceea ce le-a adus o cotă de piață de 15,2% din totalul pieței UE.
Trei dintre cele patru cele mai mari piețe din Uniunea Europeană, care împreună reprezintă 63% din totalul înmatriculărilor de mașini electrice pe baterie, au înregistrat creșteri solide: Germania (+38,9%), Belgia (+29,9%) și Țările de Jos (+7,9%). În contrast, Franța a înregistrat o scădere de 6,6%.
Cota de piața a mașinilor electrice a crescut semnificativ față de T1 2024, când se situa la 12%, însă rămâne ”departe de nivelul anticipat. Modelele hibride electrice continuă să câștige popularitate, menținându-și poziția ca tipul de propulsie preferat de majoritatea cumpărătorilor”, transmite Asociația.

Vehiculele hibride electrice au înregistrat o creștere semnificativă, ajungând la o cotă de 35,5%. Datele din primul trimestru al anului 2025 indică un avans de 20,7% al înmatriculărilor de mașini hibride electrice în UE, impulsionată de creșteri semnificative în cele patru cele mai mari piețe: Franța (+47,5%), Spania (+36,6%), Italia (+15,3%) și Germania (+10,5%). Astfel, în primul trimestru din 2025 au fost înmatriculate 964.108 unități, reprezentând 35,5% din cota de piață a UE.
Înmatriculările de mașini hibride plug-in au crescut cu 1,1% în T1 2025, ajungând la un total de 207.048 unități. Această creștere a fost determinată în principal de creșteri semnificative în piețe-cheie precum Germania (+41,8%) și Spania (+30,7%). Ca urmare, mașinile hibride plug-in reprezintă 7,6% din totalul înmatriculărilor de autoturisme în UE, în creștere față de 7,4% în primul trimestru al anului 2024.
Scădere de 6,8 pp a cotei de piață a mașinilor pe benzină în T1 2025
Pe de altă parte, la sfârșitul primului trimestru al anului 2025, înmatriculările de mașini pe benzină au înregistrat o scădere semnificativă de 20,6%, toate piețele majore raportând scăderi. Franța a înregistrat cea mai mare scădere, cu o prăbușire de 34,1% a înmatriculărilor, urmată de Germania (-26,6%), Italia (-15,8%) și Spania (-9,5%).
Cu 779.817 mașini noi înmatriculate până în prezent, cota de piață a mașinilor pe benzină a scăzut la 28,7%, față de 35,5% în aceeași perioadă a anului trecut.
În mod similar, piața mașinilor diesel a înregistrat o scădere de 27,1%, ceea ce a dus la o cotă de piață de 9,5% pentru vehiculele diesel în primul trimestru al lui 2025.
Per ansamblu, în majoritatea piețelor din UE s-au observat scăderi de două cifre. De asemenea, variația anuală pentru luna martie 2025 a arătat o scădere de 20,7% pentru benzină și 25,5% pentru diesel.
În sectorul auto european sunt 13,2 milioane de angajați, iar 10,3% din totalul locurilor de muncă din industria UE sunt în sectorul auto.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) îi reprezintă pe cei 16 mari constructori auto din Europa și este cel mai important grup de lobby al industriei auto europene.
(Citește și: ”Revenire pe piața auto: Numărul înmatriculărilor de autoturisme noi a crescut în februarie – hibridele sunt la mare căutare”)
***