8 aprilie, 2025

Uniunea Europeană dorește ca India să elimine tarifele la importurile de automobile în cadrul unui acord comercial negociat de mult timp, iar guvernul prim-ministrului Narendra Modi este dispus să îmbunătățească propunerea actuală pentru a finaliza discuțiile, au declarat surse pentru Reuters.

India, a treia cea mai mare piață auto din lume, este deschisă unei reduceri graduale a tarifelor până la 10%, de la peste 100%, au spus două surse din industrie și un oficial guvernamental. Asta în ciuda faptului că industria face presiuni pentru ca India să mențină un tarif de cel puțin 30% și să nu modifice taxele de import pentru vehicule electrice timp de încă patru ani, pentru a proteja producătorii locali.

Cererile Uniunii Europene vin la câteva săptămâni după ce administrația președintelui american Donald Trump a solicitat o eliminare similară a taxelor de import pentru automobile, inclusiv pentru vehicule electrice, ca parte a discuțiilor comerciale bilaterale cu India, intensificând presiunea asupra producătorilor auto locali.


Reducerea tarifelor ar reprezenta o victorie pentru constructorii auto europeni precum Volkswagen, Mercedes-Benz și BMW, oferindu-le un acces mai larg pe piața indiană. Ar putea fi, de asemenea, un câștig pentru Tesla, compania lui Elon Musk, care va începe anul acesta vânzarea de vehicule electrice importate în India, probabil de la fabrica sa din Berlin.

„UE a revenit solicitând un acord mai bun, iar India dorește să facă o ofertă mai avantajoasă”, a declarat una dintre sursele din industrie.

Ministerul Comerțului din India a transmis cererile Uniunii Europene și poziția Indiei oficialilor din Ministerul Industriilor Grele și reprezentanților industriei auto într-o întâlnire care a avut loc săptămâna trecută, au spus cele trei surse.

Sursele, care au cunoștință directă despre discuții, au vorbit sub protecția anonimatului, deoarece negocierile sunt în desfășurare și confidențiale.

Comisia Europeană a refuzat să comenteze detalii specifice, dar a oferit un rezumat al ultimei runde de discuții cu India, care a avut loc în martie.


„În multe dintre domeniile-cheie, UE și India au abordări și obiective diferite… Acest lucru se traduce, în unele cazuri, prin niveluri diferite de ambiție”, a declarat Olof Gill, purtător de cuvânt al comisiei pentru comerț, într-o declarație.

Ministerul Comerțului din India și Asociația Producătorilor de Automobile din India (SIAM), care reprezintă marii constructori auto de pe a treia cea mai mare piață auto din lume, nu au răspuns solicitărilor de comentarii transmise prin e-mail.

O piață puternic protejată

Piața auto din India, cu patru milioane de unități vândute anual, este una dintre cele mai protejate din lume, iar producătorii locali susțin că reducerile drastice de tarife ar elimina investițiile în producția locală, făcând importurile mai ieftine.

Companii precum Tata Motors și Mahindra & Mahindra s-au opus în mod special scăderii tarifelor de import pentru vehiculele electrice, argumentând că acest lucru ar afecta un sector în care au investit masiv și în care intenționează să investească și mai mult.

Similar propunerii făcute Statelor Unite, industria auto indiană a propus o reducere imediată a tarifelor pentru un număr limitat de automobile pe benzină de la peste 100% la 70%, urmată de scăderi progresive până la 30%. În ceea ce privește vehiculele electrice, producătorii auto nu doresc reduceri de tarife până în 2029, iar apoi o reducere treptată pentru un volum limitat de importuri, până la 30%, au spus sursele.


Deși nu este clar dacă India a făcut deja oferta de tarif de 10% către UE, analiștii se așteaptă ca ambele părți să fie mai flexibile în negocieri, având în vedere amenințarea unui război comercial global și impactul recesionar al majorărilor masive de tarife impuse de Trump.

India și UE se află în discuții comerciale de mai mulți ani, iar în februarie au convenit să încheie acordul până la sfârșitul anului, în încercarea de a atenua efectele tarifelor.

António Costa, președintele Consiliului European, a declarat săptămâna trecută pe platforma de socializare X că a venit timpul să „avansăm decisiv în negocierile cu India”.

„Dacă UE simte acum presiunea de a încheia un acord cu India, trebuie să vedem cum putem valorifica acest lucru. Totul ține de influență”, a spus prima sursă din industrie.

(Citește și: ”Concordia: România va resimți impactul indirect al tarifelor impuse de SUA / Sectoarele afectate: auto, mobilă și lemn, oțel și fier, produse de cauciuc, echipamente industriale și alimente”)

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: